Better Live -hanke tähtää kestävämpään kiertuetoimintaan musiikkialalla
Annamaija Saarela on toiminut G Livelab -klubin taustalla vaikuttavan Livelaboratorio Tampere Oy:n toimitusjohtajana vuodesta 2018 asti.
– Olen tehnyt koko työurani musiikkialalla, ja ollut myös hyvin paljon tekemisissä kansainvälisten projektien kanssa. Kansainväliset verkostot tarjosivatkin myös G Livelabille mahdollisuuden mennä mukaan Better Live -hankkeeseen, Saarela kertoo.
Better Live on Luova Eurooppa -hanke, joka pyrkii parantamaan kiertue- ja konserttitoiminnan kestävyyttä. Sen taustalla on aikaisemmin toteutettu Footprint-hanke, jossa selvitettiin musiikkialan hiilijalanjäljen lähteitä.
– Selvityksen perusteella tiedämme hyvin, että yleisöjen matkustaminen on tapahtumissa suurin hiilipäästöjen lähde. Looginen johtopäätös on se, että jos musiikki viedään lähelle yleisöjä, myös yleisöjen matkustaminen vähenee, Saarela kertoo.
Myös artistien matkustaminen muodostaa musiikkialalla merkittävän hiilijalanjäljen, ja Better Live pyrkiikin vaikuttamaan myös tähän esimerkiksi pidentämällä artistien viipymäaikaa tietyllä alueella.
Kohti kestävyyttä ja diversiteettiä
Hanke käynnistyi hankkeen koordinaattoreille ja avainhenkilöille suunnatulla koulutusjaksolla. Koulutukseen osallistujat saivat tietoa ja vinkkejä hiilijalanjäljen pienentämiseksi konserttituotannossa.
Hankkeen aikana jokainen kumppanimaa järjestää vähintään 30 konserttia kahden vuoden aikana. Suomessa kiertueet alkoivat syyskuussa 2024, ja mukana on klubeja Espoosta, Turusta, Helsingistä, Tampereelta, Kokkolasta, Porvoosta ja Salosta. Keväällä 2025 kiertue siirtyy Pohjois-Suomeen.
Hankkeen suunnitteluvaiheessa kerättiin tilastoja kunkin maan tilanteesta ja määriteltiin lähtö- ja tavoitetilanne. Viimeisenä hankevuonna katsotaan, ovatko hiilijalanjäljet vähentyneet.
Tätä halutaan tosi innokkaasti olla tekemässä, ja se luo toivon ilmapiiriä.
Hanke keskittyy jazziin ja improvisoituun musiikkiin. Kestävän kehityksen lisäksi tärkeänä teemana hankkeessa on diversiteetti. Kiertueelle valikoituvien yhtyeiden painopiste on ei-miesvaltaisissa bändeissä. Diversiteetti nähdään hankkeessa kuitenkin myös laajemmin kuin pelkästään sukupuolten välisenä tasa-arvona. Yhteistyönä esiintymään voidaan tuoda myös vähän tuntemattomampia, nuorempia tai uransa alussa olevia artisteja.
Tiiviit verkostot mahdollistavat ekologisemman kiertuetoiminnan
Hanke on tehnyt näkyväksi sen, miten maantieteellinen saavutettavuus vaihtelee maittain. On esimerkiksi hyvin helppoa matkustaa junalla suurten Euroopan kaupunkien välillä, kun taas Suomeen ja Irlantiin matkustaminen maata pitkin on käytännössä mahdotonta.
– Kestävin ratkaisu Suomen kannalta olisikin se, että meillä ei olisi kansainvälisiä esiintyjiä ollenkaan. Se kuitenkin olisi kulttuurielämän kannalta järkyttävää ja aika nopeasti sen seurauksena taantuisi myös paikallinen kulttuuritoiminta, Saarela toteaa.
Saarelan mukaan onkin pyrittävä ratkomaan, miten saadaan lentämisestä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä pienenemään. Esimerkiksi hankkeessa muodostuvien kansainvälisten verkostojen hyödyntäminen on mielenkiintoinen mahdollisuus.
– Tällä hetkellä Suomeen tulevat artistit tulevat lähes aina lentäen. Kansainvälisten verkostojen avulla tulevaisuudessa voisi olla mahdollista, että artistin kiertue tulee Suomeen maata pitkin esimerkiksi Ruotsin kautta, Saarela pohtii.
Kaikki mukana olevat toimijat ovat Saarelan mukaan olleet erittäin sitoutuneita hankkeen toimintaan. Lisäksi Saarelaa on erityisesti ilahduttanut se, että Suomessa on paljon kiinnostuneita klubeja, jotka haluavat olla osana kiertuetta.
– Tätä halutaan tosi innokkaasti olla tekemässä, ja se luo toivon ilmapiiriä, Saarela summaa.
Teksti: Anni-Leena Alanen
Tutustu osana hanketta Tampereella 25.-28.9.2024 järjestettäviin 12 Points -festivaaliin ja Jazz Futures -konferenssiin täällä.