Projektet Better Live siktar på en mer hållbar turnéverksamhet inom musikbranschen
Annamaija Saarela har varit verkställande direktör för Livelaboratorio Tampere Oy som verkar bakom G Livelab-klubben sedan 2018.
– Jag har gjort hela min karriär inom musikbranschen och också haft mycket att göra med internationella projekt. Mina internationella nätverk erbjöd också G Livelab en chans att delta i Better Live-projektet, berättar Saarela.
Better Live är ett Kreativa Europa-projekt som strävar efter att förbättra hållbarheten inom turné- och konsertverksamheten. Bakom projektet ligger det tidigare Footprint-projektet, där man utredde källorna till musikbranschens koldioxidavtryck.
– Utifrån utredningen vet vi mycket väl att publikens resor är den största källan till evenemangens koldioxidutsläpp. Den logiska slutsatsen är att om musiken förs nära publiken minskar också publikens resor, berättar Saarela.
Även artisternas resor utgör ett betydande koldioxidavtryck inom musikbranschen, och Better Live strävar också efter att påverka detta till exempel genom att förlänga tiderna som artisterna vistas inom ett visst område.
Mot hållbarhet och diversitet
Projektet inleddes under en utbildningsperiod riktad till projektets koordinatorer och nyckelpersoner. Deltagarna i utbildningen fick kunskap och tips för att minska koldioxidavtrycket i konsertproduktionen.
Under projektet ordnar varje partnerland minst 30 konserter under två års tid. I Finland inleddes turnéerna i september 2024 och klubbar från Esbo, Åbo, Helsingfors, Tammerfors, Karleby, Borgå och Salo deltar. Våren 2025 flyttas turnén till Norra Finland.
I planeringsskedet av projektet samlade man in statistik över situationen i respektive land och fastställde utgångs- och målsituationen. Under det sista projektåret kontrollerar man om koldioxidavtrycken har minskat.
Alla är väldigt ivriga över att delta, och det skapar en atmosfär av hopp.
Projektets fokus ligger på jazz och improviserad musik. Utöver hållbarhet är diversitet ett viktigt tema i projektet. De band som väljs ut till turnén fokuserar på icke-mansdominerade band. I projektet ses dock diversiteten också i större utsträckning än enbart som jämställdhet mellan könen. Som ett samarbete kan man också ta med lite mer okända eller yngre artister eller artister som är i början av sin karriär.
Täta nätverk möjliggör en mer ekologisk turnéverksamhet
Projektet har synliggjort hur den geografiska tillgängligheten varierar från land till land. Det är till exempel mycket lätt att resa med tåg mellan de stora städerna i Europa, medan det i praktiken är omöjligt att resa till Finland och Irland på land.
– Den mest hållbara lösningen för Finland vore att vi inte har några internationella artister alls. Det skulle dock vara chockerande för kulturlivet, och som en följd av detta skulle även den lokala kulturverksamheten minska ganska snabbt, konstaterar Saarela.
Enligt Saarela måste man sträva efter att lösa hur man kan minska koldioxidavtrycket från flygresor. Till exempel är utnyttjandet av de internationella nätverk som bildas inom projektet en intressant möjlighet.
– För närvarande kommer artister som kommer till Finland nästan alltid med flyg. Med hjälp av internationella nätverk kan det i framtiden vara möjligt att en artists turné kommer till Finland på land till exempel via Sverige, funderar Saarela.
Enligt Saarela har alla deltagande aktörer varit mycket engagerade i projektets verksamhet. Dessutom har det varit särskilt glädjande för Saarela att det i Finland finns många intresserade klubbar som vill vara en del av turnén.
– Alla är väldigt ivriga över att delta, och det skapar en atmosfär av hopp, sammanfattar Saarela.
Text: Anni-Leena Alanen