Kouluissa ja oppilaitoksissa on edistetty aktiivisesti ilmasto- ja kestävyyskasvatusta sekä -osaamista – syksyllä luvassa webinaareja
Kaikkien maiden kestävän kehityksen työtä ohjaa vuonna 2015 YK:ssa sovittu kestävän kehityksen globaali toimintaohjelma Agenda2030. Se sisältää 17 tavoitetta, jotka maiden tulisi yhdessä saavuttaa vuoteen 2030 mennessä. Suomessa keskeisimmät haasteet liittyvät vastuulliseen kuluttamiseen ja ilmastotoimiin. Näihin pyritään vastaamaan vahvistamalla ilmasto- ja kestävyyskasvatusta sekä -osaamista perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa.
– Koulujen ja oppilaitosten rooli on merkittävä kestävän tulevaisuuden kasvattajina sekä tekijöinä osana ympäröivää yhteiskuntaa. Onnistumisen edellytyksenä ovat johdon, henkilöstön ja oppijoiden osallistaminen, sitoutuminen ja aktiivinen toiminta yhdessä, opetusneuvos Hanna Pohjonen sanoo.
Tavoitteena on, että kestävyystavoitteet läpäisevät opetuksen ja koulutuksen järjestäjän toiminnan kattavasti toimintakulttuurista opetukseen. Ratkaisujen ja toimintamallien tulee edistää kasvatuksen ja koulutuksen vihreää siirtymää perustuen opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteisiin.
Hankkeissa syntyi kekseliäitä malleja ja uudenlaista yhteistyötä kestävyyskasvatuksessa
Opetushallitus jakoi vuosina 2022 ja 2023 yhteensä viisi miljoonaa euroa perusopetuksen ja toisen asteen ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen kehittämiseen. Hankkeilla on tuettu koulujen ja oppilaitosten toimintakulttuurin muutosta kohti ekologisesti kestävämpää elämäntapaa ja sekä vahvistettu oppilaiden ja opiskelijoiden sekä henkilöstön osaamista ilmastonmuutoksen hillinnästä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi kierrättämistä, koulukasvipuutarhan perustamista, sekä yhteistä keskustelua, mitä ilmastonmuutos yhteiskunnassa tarkoittaa.
– On ollut ilo kuulla, miten hankkeissa on kehitetty monia onnistuneita, innovatiivisia ja vaikuttavia sekä hyvin erilaisia malleja, joilla oppijoita sekä opettajia on osallistettu sekä sitoutettu ilmasto -ja kestävyysosaamisen syventämiseen, opetusneuvos Hanna Pohjonen kertoo.
– Yksin isoja haasteita ei kuitenkaan voida ratkoa. Hankkeissa onkin perustettu verkostoja ja tehty yhteistyötä niin opetuksen ja koulutuksen järjestäjien kuin kansalaisjärjestöjen, korkeakoulujen sekä työelämän kanssa. Tämä on tärkeä avaus pitkäjänteiselle ilmastokasvatukselle kasvatuksessa ja koulutuksessa, opetusneuvos Anita Varsa sanoo
Tervetuloa syventymään kestävyyskasvatukseen ja -osaamiseen webinaareissa
Ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen kehittämishankkeiden rahoituskausi on päättymässä, mutta tämä ei tarkoita toiminnan päättymistä. Syksyllä järjestetään maksuttomia webinaareja, joissa jaetaan ilmasto- ja kestävyyskasvatuksen hankkeissa syntyneitä hyviä käytänteitä ja toimintamalleja eri kasvatuksen ja koulutuksen sektoreilta. Ohjelmassa on luvassa myös kansainvälisen toiminnan kestäviä käytänteitä kestävän toimintakulttuurin edistämiseksi.
Webinaarit on suunnattu kaikille ilmasto- ja kestävyyskasvatuksesta kiinnostuneille toimijoille. Ensimmäiset webinaarit järjestetään 9.10. ja 20.11.
Katso myös esimerkit hankekaudella syntyneistä toimintatavoista.
Kauniaisten kaupunki haastaa koulut ja oppilaitokset mukaan Luontotekopäivään
Luontotekopäivä on Kauniaisten kaupungin aloite päivästä, jona kaikki kunnan koulut toteuttavat jonkin luontoteon. Lisäksi mukaan haastetaan kaikki Suomen koulut ja oppilaitokset. Luontoteko voi olla esimerkiksi roskien keräämistä tai vieraslajien poistamista luonnosta tai vaikkapa linnunpönttötyöpaja. Luontotekopäivä järjestetään 30.8.
Luontotekopäivä on erinomainen tilaisuus yhdistää oppiminen, yhteisöllisyys ja luonnon hyvinvointivaikutukset. Tavoitteena on kannustaa oppilaita ja opiskelijoita jatkamaan ympäristötekoja arjessaan koko lukuvuoden.
Kestävyystietkartasto viitoittaa lukioiden työtä kohti kestäviä toimintatapoja
Oulun kaupungin koordinoima Lukioiden kestävyystiekartasto on erinomainen esimerkki hankekauden yhteistyöstä, innovoinnista ja kestävyystoiminnan juurtumisesta arkeen.
Tiekartasto koostuu asiantuntijoiden artikkeleista ja hankerahoitusta saaneiden lukioiden omien kokemusten pohjalta kirjoitetuista teksteistä. Julkaisu on laadittu vastaamaan lukioiden tarpeisiin päästäkseen kohti ekologisesti kestäviä toimintatapoja: resurssiviisasta, hiilineutraalia ja luontomyönteistä lukioyhteisöä.
Kestävyystiekartaston tavoite on tukea lukioyhteisöä kestävyysosaamisen kasvattamisessa niin opetuksen, toimintakulttuurin, johtamisen kuin rakenteiden osalta. Sisältö on suunniteltu mahdollisimman käytännönläheiseksi ja arjen kestävyysmurrosta tukevaksi.