Uutinen

Miten voidaan edistää lasten ja nuorten digitaalista hyvinvointia? – Cygnaeus-palkinnolla 2024 etsitään uusia ideoita

Ajankohtaista Ammatillinen koulutus Esiopetus Lukiokoulutus Nuorisotyö Perusopetus Varhaiskasvatus Digitaalisuus Hyvinvointi
Opetushallituksen ja Kuntaliiton vuosittain myöntämän Cygnaeus-palkinnon teemana on vuonna 2024 lasten ja nuorten digitaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Lasten ja nuorten digitaitojen vahvistaminen on tärkeää, jotta heillä olisi valmiuksia toimia digitaalisissa palveluissa sekä omaa että muiden hyvinvointia edistäen.
Opiskelijoita tietokoneella opettajan kanssa

Vuoden 2024 Cygnaeus-palkintofinalistit ovat Loviisan kaupunki, Oulun kaupunki, Pelastakaa Lapset ry sekä Etäkoulu Kulkuri. Palkinnonsaajan valitsevat professori Kirsti Lonka Helsingin yliopistosta ja somesta Konstaapeli Danielina tunnettu vanhempi rikoskonstaapeli Daniel Kalejaiye Itä-Suomen poliisilaitokselta.  Neljän finalistin joukosta valitaan palkinnonsaaja, jolle palkinnon eli Essi Renvallin suunnitteleman Cygnaeus-mitalin tulee luovuttamaan Educa 2025 -messuilla johtaja Jarkko Niiranen Opetushallituksesta.

Parempia turvataitoja ja enemmän yhteisöllisyyttä 

Loviisan kaupungin Digipolku-hankkeen tärkeimpiä tavoitteita on opettaa kaikille kunnan oppilaille samat turvataidot; kuitenkin samalla lisäten mahdollisuuksia yhteisöllisyyteen. Toimintatapoja yhtenäistämällä Loviisassa halutaan varmistaa se, että kaikilla on tarvittavat valmiudet navigoida turvallisesti myös sosiaalisessa mediassa. 

-    Digipolun avulla voimme opettaa maltillista ja tiedostettua digikäyttäytymistä, eli miten voi edistää omaa hyvinvointia ja suojautua nettisivustojen ja erilaisten medioiden haitallisilta ja lapsille sopimattomilta sisällöiltä, Carina Astikainen Loviisan kaupungilta kertoo. 

Hankkeen kautta on avautunut ovia myös kouluyksiköiden välillä tapahtuvalle yhteistyölle ja yhteisöllisyyden kasvattamiselle.  
-    Oppilaiden ja opettajien digitaitojen karttuminen mahdollistaa myös kansallisesti ja kansainvälisestikin tapahtuvan yhteistyön, joka on aiemmin ollut enemmänkin pienen ryhmän etuoikeus kuin kaikille oppilaille tarjottava mahdollisuus, Astikainen toteaa. - Digipolku-hankkeessa yksi päätavoite on tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja yhteisöllisyyden edistäminen kaikissa kouluissamme. Olemme todella iloisia siitä, että tekemämme työ huomioidaan nyt myös tämän palkintoehdokkuuden kautta.

Oulussa laadittiin digiarjen suositukset perheille

Digiarjen suositukset perheille ovat osa Oulun varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa toteutettavia vanhempainiltoja, joissa muodostetaan yhdessä huoltajien kanssa ryhmä- tai luokkakohtaisia pelisääntöjä digimedian ja älypuhelinten käytölle. 

-    Tämä on oiva esimerkki yhteisövaikuttavuustyöstä ja huoltajien yhteistyön lisäämisestä periaatteella "koko kylä kasvattaa", Susanna Kauppinen Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluista kertoo. - Suosituksista on saatu paljon positiivista palautetta, ja ne on otettu perheissä hyvin vastaan. 

Vanhemmat ovat kiitelleet erityisesti niitä konkreettisia vinkkejä ja työkaluja, joita suositukset tarjoavat keskusteluihin lasten kanssa. Lisäksi yhteisten toimintatapojen ja sääntöjen luominen digitaalisen median käytölle on vahvistanut sekä perheiden sisäistä että perheiden välistä yhteisöllisyyttä.  

Suositukset laati monialainen asiantuntijaryhmä, johon kuului edustajia Oulun alueellisesta vanhempainyhdistyksestä, Suomen Vanhempainliitosta, Oulun poliisista, Mannerheimin lastensuojeluliiton Pohjois-Pohjanmaan piiristä sekä Oulun nuorisovaltuustosta ja hyvinvointipalveluista. Mukana oli myös asiantuntijoita varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta, nuorisopalveluista, lapsiystävällisen kunnan koordinaatiosta sekä Turvallinen Oulu -hankkeesta. Suosituksia varten kuultiin lisäksi kattavaa joukkoa eri ikäisiä lapsia ja nuoria sekä heidän vanhempiaan, ja heidän näkemyksensä huomioitiin monipuolisesti suositusten sisällössä. Tämä osallistava lähestymistapa on vahvistanut yhteisöllisyyttä ja lisännyt ymmärrystä eri osapuolten näkökulmista.

-    Digiarjen suositukset ovat edistäneet eri toimijoiden yhteistä keskustelua ja ymmärrystä digihyvinvoinnin merkityksestä ja keinoista vaikuttaa siihen. Digitaalisen median käyttöön ja sen hyvinvointivaikutuksiin liittyvän tutkimustiedon tullessa jälkijunassa olemme digiarjen suositusten avulla pystyneet edistämään lasten ja nuorten sekä vanhempienkin tasapainoista digiarjen hyvinvointia. - Olemme koko työryhmämme puolesta erittäin iloisia ja kiitollisia siitä, että Digiarjen suositukset perheille saavat nyt palkintoehdokkuuden myötä myös valtakunnallista näkyvyyttä. Toivomme että mahdollisimman moni perhe ja kasvattaja voi ottaa suositukset käyttöönsä edistämään lasten ja nuorten hyvinvointia digiarjessa.

Vastuullista vuorovaikutusta peliympäristöissä ja somessa

Pelastakaa Lapset ry:n Huippula-palvelu tukee lasten digitaalisen vuorovaikutuksen taitoja. Oppilaat pääsevät eri tehtävissä pohtimaan sitä, millaista on vastuullinen vuorovaikutus esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja peliympäristöissä, ja miten voi oman toiminnan kautta huolehtia myös muiden hyvinvoinnista. Materiaaleissa pohditaan muun muassa netissä tapahtuvaa osallisuutta, empatiaa, vaikuttamista, kiusaamista sekä ystävyyttä.

-    Tasa-arvoisuuden, yhdenvertaisuuden ja yhteisöllisyyden edistämiseen liittyvät kysymykset ovat ajankohtaisempia kuin koskaan, Lauri Sundberg Pelastakaa Lapset ry:stä toteaa. - Lapset ja nuoret ovat usein ensimmäisten joukossa kokemassa digitaalisten ympäristöjen vaikutukset elämäänsä; hyvässä ja pahassa. Internet ja sosiaalinen media mahdollistavat jo tutkimustenkin perusteella ihmisille uusia keinoja saada äänensä kuuluviin ja kuulua yhteisöihin. Samanaikaisesti ne sisältävät huomattavia riskejä, ääri-ilmiöille, vihamielisyydelle ja siiloutumiselle. Tämän vuoksi meidän aikuisten vastuulla on tukea, kannustaa ja suojella lasten sekä nuorten oikeuksia myös digitaalisissa ympäristöissä.  

Digitaaliset ympäristöt ovat nykyisin myös tärkeä osa lasten ja nuorten yhteisöllisyyttä, ja siksi on tärkeää oppia rakentavan digitaalisen vuorovaikutuksen keinoja. Huippulan kaksikielinen interaktiivinen testi sekä yli 40 oppituntimateriaalia sisältävät runsaasti lasten digitaalista hyvinvointia tukevaa tietoa ja harjoitteita. Oppilaita kannustetaan pysähtymään muun muassa sen äärelle, millaisissa tilanteissa vaikkapa puhelimen käyttö saattaa haastaa omaa hyvinvointia, ja toisaalta millaisia tunnereaktioita erilaiset digiympäristöjen ilmiöt saattavat aiheuttaa. 

Yhteisöllisyyttä verkon välityksellä etäkoulussa

Etäkoulu Kulkurin oppilastoimikunta on viimeisten viiden vuoden aikana rakentanut ulkosuomalaisille koululaisille monenlaisia tapoja olla yhdessä verkossa. Oppilastoimikunnan mielestä on hyvin tärkeää, että oppilaat ovat näin voineet itse vaikuttaa koulun toimintatapoihin ja olla mukana ideoimassa sitä, kuinka tehdä Kulkurista yhä hauskempi ja innostavampi etäkoulu.

-    Oppilastoimikuntamme aloitteesta olemme esimerkiksi järjestäneet vuosittain etäpakohuonepelin, jossa on ollut eri ikäisiä koululaisia ympäri maailman, oppilastoimikunnan vetäjät Minna Myllymäki ja Essi Palojärvi kertovat. 

Tasa-arvo, yhdenvertaisuus ja yhteisöllisyys ovat Kulkurissa oleellisia arvoja. 

-    Cygnaeus-palkinnon tausta-ajatus on meistä tärkeä ja merkityksellinen. Tässä maailmanajassa koemme, että tarvitaan erityisesti toimintoja, jotka tukevat näitä tärkeitä arvoja ja on hienoa, että Cygnaeus-palkinto tukee ja tekee näkyväksi näitä asioita edistäviä toimintamalleja ja hankkeita.

Cygnaeus-palkinto

Cygnaeus-palkinnon tarkoituksena on nostaa esiin osallisuutta, yhteisöllisyyttä ja saavutettavuutta edistäviä toimintatapoja. Cygnaeus-palkinnon perusti Kouluhallitus vuonna 1981 kunnioittamaan Suomen oppivelvollisuuskoulun isän Uno Cygnaeuksen (1810–1888) muistoa. Alun perin Cygnaeus-palkintoa myönnettiin elämäntyöpalkintona. Vuonna 2019 palkintoa alettiin jakaa uudistuneena.