Nyheter

Hur främja barns och ungas välbefinnande i digitala miljöer? – nya idéer belönas vid utdelningen av Cygnaeus-priset 2024

Aktuellt Yrkesutbildning Förskoleundervisning Gymnasieutbildning Ungdomsväsendet Grundläggande utbildning Småbarnspedagogik Digitalisering Välbefinnande
Temat för Cygnaeus-priset år 2024 är åtgärder som främjar barns och ungas digitala välbefinnande. Priset delas årligen ut av Utbildningsstyrelsen och Kommunförbundet. Det är viktigt att stärka barns och ungas digitala färdigheter för att de ska ha beredskap för att agera på ett sätt som stärker såväl det egna välbefinnandet som andras välbefinnande i digitala miljöer.
Opiskelijoita tietokoneella opettajan kanssa

Finalisterna till Cygnaeus-priset 2024 är Lovisa stad, Uleåborgs stad, Rädda Barnen rf och Etäkoulu Kulkuri. Vinnaren utses av professor Kirsti Lonka vid Helsingfors universitet och äldre kriminalkonstapel Daniel Kalejaiye, känd på sociala medier som Konstapel Daniel, vid Polisinrättningen i Östra Finland. Bland de fyra finalisterna utses en pristagare till vilken Cygnaeus-medaljen, som designats av Essi Renvall, kommer att överlämnas under Educa-mässan år 2025 av direktör Jarkko Niiranen vid Utbildningsstyrelsen.

Bättre säkerhetsfärdigheter och stärkt samhörighet 

Ett av de viktigaste målen för den digitala lärstigen (Digipolku-hanke) i Lovisa stad är att alla elever i kommunen ska tillägna sig samma säkerhetsfärdigheter, samtidigt som man stärker möjligheterna till gemenskap. Genom att förenhetliga tillvägagångssätten vill man i Lovisa även försäkra sig om att alla elever har de färdigheter som krävs för att använda sociala medier på ett säkert sätt. 

-    Med hjälp av den digitala lärstigen kan vi lära ut hur man använder digitala tjänster på ett förnuftigt och medvetet sätt, det vill säga hur man kan främja sitt eget välbefinnande och skydda sig mot skadligt material och material som är olämpligt för barn på webben och i olika medier, säger Carina Astikainen vid Lovisa stad. 

Projektet har även öppnat dörrarna för samarbete mellan skolenheterna och stärkt gemenskap. 

-    Att elevernas och lärarnas digitala färdigheter stärks möjliggör också nationellt och internationellt samarbete, vilket tidigare varit ett privilegium för en liten grupp snarare än en möjlighet för alla elever, konstaterar Astikainen. - Ett av huvudmålen är att främja jämlikhet och gemenskap i alla våra skolor. Vi gläder oss verkligen åt att vårt arbete nu uppmärksammas även i form av den här nomineringen.

Digirekommendationer för familjernas vardag i Uleåborg

Digiarki-rekommendationerna är en del av föräldrakvällarna inom småbarnspedagogiken och den grundläggande utbildningen i Uleåborg, där man tillsammans med vårdnadshavarna skapar grupp- eller klasspecifika spelregler för användningen av digitala medier och smarttelefoner.  

-    Detta är ett utmärkt exempel på hur man kan påverka inom gemenskapen och öka samarbetet med vårdnadshavarna enligt devisen ”det krävs en hel by för att fostra ett barn”, säger Susanna Kauppinen vid Uleåborgs stads bildnings- och kulturtjänster. - Rekommendationerna har tagits emot väl av familjerna och fått positiv respons. 

Föräldrarna har framför allt uppskattat de konkreta tips och verktyg som rekommendationerna erbjuder för samtal med barnen. Dessutom har utarbetandet av gemensamma verksamhetssätt och regler för användningen av digitala medier stärkt samhörigheten både inom och mellan familjer.  

Rekommendationerna har utarbetats av en sektorsövergripande expertgrupp bestående av representanter för Uleåborgs regionala föräldraförening, Finlands Föräldraförbund, polisen i Uleåborg, Mannerheims Barnskyddsförbunds distrikt i Norra Österbotten samt Uleåborgs ungdomsfullmäktige och välfärdstjänster. I projektet deltog även sakkunniga inom småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, ungdomstjänster, koordineringen av en barnvänlig kommun samt från projektet Turvallinen Oulu (Tryggt Uleåborg). För rekommendationerna hördes även ett stort antal barn och unga i olika åldrar samt deras föräldrar, och deras synpunkter beaktades på ett mångsidigt sätt i rekommendationernas innehåll. Detta inkluderande tillvägagångssätt har stärkt gemenskapen och ökat förståelsen för olika parters perspektiv.

-    Digiarki-rekommendationerna har främjat olika aktörers gemensamma diskussion och förståelse för betydelsen av välbefinnande i digitala miljöer och olika sätt att påverka välbefinnandet. Eftersom vi har varit tvungna att vänta på forskningsrön om användningen av digitala medier och dess effekter för välbefinnandet har vi med hjälp av Digiarki-rekommendationerna kunnat främja det digitala välbefinnandet i vardagen för barn och unga samt även för föräldrar. - På hela vår arbetsgrupps vägnar är vi mycket glada och tacksamma över att Digiarki-rekommendationerna för familjer nu i och med prisnomineringen även får nationell synlighet. Vi hoppas att så många familjer och vårdnadshavare som möjligt kan beaktar rekommendationerna för att främja barns och ungas välbefinnande i den digitala vardagen. 

Ansvarsfullt socialt umgänge i online-spel och digitala medier 

Rädda Barnen rf:s tjänst Toppen stöder barns digitala färdigheter. Eleverna får i olika uppgifter fundera på hurdant ett ansvarsfullt samspel är till exempel i sociala medier och spelmiljöer, och hur man genom sitt eget agerande även kan bidra till andras välbefinnande. I materialen behandlas bland annat på delaktighet, empati, påverkan, mobbning och vänskap på nätet.

-    Frågor som rör främjandet av jämlikhet och gemenskap är mer aktuella än någonsin, konstaterar Lauri Sundberg vid Rädda Barnen rf. - Barn och unga är ofta bland de första att uppleva effekterna av digitala miljöer på sina liv, på både gott och ont. Internet och sociala medier har konstaterats möjliggöra nya sätt för människor att göra sin röst hörd och ingå i olika gemenskaper. Samtidigt innebär de betydande risker för extrema fenomen, fientlighet och silobildning. Därför är det vårt ansvar som vuxna att stöda, uppmuntra och skydda barns och ungas rättigheter även i digitala miljöer.  

Digitala miljöer är idag även en viktig del av barns och ungas gemenskap och därför är det viktigt att lära sig hur man kan umgås digitalt på ett konstruktivt sätt. Det tvåspråkiga interaktiva testet i tjänsten och fler än 40 lektionsmaterialen innehåller rikligt med information och övningar som stöder barns digitala välbefinnande. Eleverna uppmuntras bland annat att stanna upp och fundera på i vilka situationer till exempel telefonanvändning kan utmana det egna välbefinnandet och vilka känslomässiga reaktioner olika fenomen i digitala miljöer kan ge upphov till. 

Digital samhörighet på distans

Elevrådet vid distansskolan Etäkoulu Kulkuri har under de senaste fem åren skapat många olika sätt för elever som studerar utomlands på distans att umgås på nätet. Elevrådet anser att det är mycket viktigt att eleverna på detta sätt själva har kunnat påverka skolans verksamhetssätt och vara med och bidra med idéer för hur man kan göra skolan till en roligare och mer inspirerande distansskola.

-    På initiativ av vårt elevråd har vi till exempel varje år arrangerat ett escape room på distans med elever i olika åldrar runt om i världen, säger Minna Myllymäki och Essi Palojärvi, ordförande för elevrådet. 

Jämlikhet, likabehandling och gemenskap är viktiga värderingar för skolan. 

-    Tanken bakom Cygnaeus-priset är viktig och betydelsefull. I den tid som vi lever i upplever vi att det finns ett särskilt behov av aktiviteter som stöder dessa viktiga värderingar och det är fint att Cygnaeus-priset stöder och synliggör verksamhetsmodeller och projekt som främjar dessa frågor.

Cygnaeus-priset 

Cygnaeus-priset tar fasta på modeller som främjar delaktighet, samhörighet och tillgänglighet. Skolstyrelsen instiftade Cygnaeus-priset år 1981 till minnet av den finländska läropliktsskolans fader Uno Cygnaeus (1810–1888). Ursprungligen delades priset ut för att uppmärksamma en livsgärning. År 2019 började man dela ut priset i ett nytt format.