Uutinen

Opetuksen järjestäjällä laaja pedagoginen vapaus myös oppimateriaalivalinnoissa

Ajankohtaista Perusopetus Oppimateriaali Opetussuunnitelma Opettajat ja kasvattajat Terveystieto
Respektiä-niminen kirja on herättänyt julkista keskustelua alkuviikosta. Kirjassa annetaan nuorille opastusta seurustelusuhteista ja seksistä. Konteksti ja käsittelytavat ratkaisevat, soveltuuko kyseinen teos osaksi opetusta. Opetushallituksella ei ole toimivaltaa ohjeistaa opetuksen järjestäjiä oppimateriaalivalinnoissa.
Kuvituskuva, jossa opettaja seisoo luokan etuosassa ja opettaa oppilaita.

Respektiä-kirja ei ole oppikirja, vaan ruotsalaisen kirjailijan ja seksuaalikouluttajan Inti Chavez Perezin teos, joka on jaettu suomalaisiin yläkouluihin vuonna 2019. Kirja oli osa Lukuklaani-hankkeen kirjapakettia, johon sisältyi 88 eri kirjaa. Lukuklaani oli Suomen kulttuurirahaston rahoittama hanke, jonka tavoitteena oli tukea nuorten lukutaitoa tarjoamalla uutta ja innostavaa lukemista. 

Kirja on tyyliltään suorasukainen ja paikoin yksityiskohtainen, mutta julkisuudessa esitellyt kohdat ovat vain osa kirjan sisältöä. Siinä käsitellään myös seurustelusuhteita, moninaisuutta ja muita nuoria kiinnostavia asioita. 

Respektiä-kirjan käyttöä opetuksessa olisi hyvä harkita aina sen mukaan, mikä on konteksti ja millaisia käsittelytavat ovat.  

Opetuksen järjestäjä päättää opetusmenetelmistä ja oppimateriaaleista 

Suomessa kunnilla ja muilla opetuksen järjestäjillä on laaja pedagoginen vapaus. Opetuksen järjestäjät päättävät, mitä oppimateriaalia ja opetusmenetelmiä he käyttävät oppimisen tavoitteiden saavuttamisessa.  

Opetuksen järjestäjän on kuitenkin huolehdittava, että heidän valitsemansa oppimateriaalit perustuvat opetussuunnitelman perusteiden linjauksiin. 

Opetushallituksella ei ole toimivaltaa ohjeistaa opetuksen järjestäjiä oppimateriaalivalinnoissa.

Nuoret kypsyvät eri tahtiin 

Perusopetus järjestetään oppilaiden ikä ja edellytykset huomioon ottaen ja niin, että se edistää oppilaiden tervettä kasvua ja kehitystä. Tämä periaate on kirjattu perusopetuslakiin ja se on pohjana kaikelle opetukselle. 

Seksuaalikasvatusta annetaan yläkouluissa pääasiassa osana terveystiedon opetusta. Opetussuunnitelman perusteissa on määritelty terveystiedon opetukselle useita tavoitteita. Yksi niistä on perehtyminen seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin ja seksuaalisen kehityksen monimuotoisuuteen. 

Kysymykseen ”minkä ikäisenä seksuaalisuuteen liittyviä aiheita tulisi käsitellä” on hankala antaa yleispätevää vastausta, koska nuoret kypsyvät eri tahtiin. Sensitiivisissä opetusaiheissa, kuten seksuaalisuus ja seksuaaliterveys, opettajan tulee miettiä tarkkaan, millaisia opetusmenetelmiä ja oppimateriaaleja kannattaa käyttää kunkin oppilasryhmän kanssa. Opettaja tuntee omat oppilaansa ja osaa valita parhaat lähestymistavat aiheeseen juuri heidän kanssaan.