KANSAINVÄLISYYDEN KEHITTÄMISHANKKEET
Kehittämishankkeiden yleisenä tavoitteena on monipuolistaa ja kehittää kansainvälisyyttä opetussuunnitelmatyössä, opetuksessa ja oppimisessa. Tavoitteena on samalla parantaa opetuksen kansainvälisen toiminnan laatua ja vaikuttavuutta.
Avustuksesta tuetaan hankkeita, joiden tarkoituksena on:
- tarjota opiskelijoille yhdenvertaisia mahdollisuuksia omaksua globaalikansalaisuuteen liittyviä tietoja, taitoja ja arvopohjaa
- koulussa tai muuten hankitun kielitaidon monipuolinen hyödyntäminen osana kansainvälisyyskasvatusta
- edistää kulttuurista lukutaitoa eli taitoa toimia vuorovaikutteisesti ja empaattisesti osana kulttuurisesti monimuotoisia yhteisöjä
- vahvistaa opetussuunnitelmien mukaista laaja-alaista osaamista, huomioiden opiskelijoille tarjottava mahdollisuus kehittää kansainvälistä osaamistaan
Lisäksi avustuksia voidaan myöntää myös erityistä osaamista edistäville kansainvälisille hankkeille.
KANSAINVÄLISYYDEN KOORDINAATIOHANKKEET
Kansainvälisyyden koordinaatiohankkeet toimivat yhteistyössä Opetushallituksen kanssa. Ne kokoavat ja kehittävät kansainvälistymisen valtionavustuksilla tuetuissa hankkeissa syntyneitä hyviä käytänteitä. Koordinaatiohankkeiden tehtävänä on myös verkostoida kansainvälisen
toiminnan kehittäjiä ja hankkeita kansallisesti ja seudullisesti. Koordinaatiohankkeeseen voi sisällyttää koordinoivan organisaation kansainvälisyyttä vahvistavaa kehittämistoimintaa.
Kansainvälisyyden koordinaatiohankkeet kohdennetaan seuraaviin kehittämisteemoihin:
- Vastuullisen kansainvälisyyden käsitteiden ja toimintatapojen vahvistaminen osana koulujen kansainvälisyyttä ja toimintakulttuuria. Erityisesti tuetaan YK:n Agenda2030 tavoitekokonaisuuden 4.7 toteutumista (ks. johdanto).
- Rahoitetaan hankkeita, joiden keskeisenä tehtävänä on Suomen Unesco-ASPnetkouluverkoston ja sen lähettilästoiminnan kehittäminen Opetushallituksen kanssa yhteistyössä sekä vahvistaa ruotsinkielisten koulujen ja varhaiskasvatuksen kansainvälisen toiminnan yhteistyötä.
Etusijalla ovat kehittämis- ja koordinaatiohankkeet, joissa
- tuodaan esille innovatiivisia, laajasti hyödynnettäviä ja kustannustehokkaita tapoja toimia kansainvälisesti ja globaalisti,
- luodaan koulutuksen järjestäjän tai paikallinen strategia ja/tai toimintamalli lukiokoulutuksen kansainväliselle toiminnalle, ellei sitä jo ole olemassa.