Varhaiskasvatuksen alueella käsityön opetus keskittyy lapsen kokonaisvaltaiseen oppimiseen. Toimintatapoja ovat muun muassa leikkiminen, liikkuminen, tutkiminen, erilaisten työtehtävien tekeminen, itsensä ilmaiseminen sekä taiteisiin ja teknologioihin perustuvat toimintamuodot.
Vuosiluokilla 1-2 käsityön opetus tukee koululaiseksi kasvamista luomalla perustaa oppilaiden myönteiselle käsitykselle itsestä oppijana ja koululaisena. Lisäksi opetuksen tavoitteena on kehittää valmiuksia myöhempää työskentelyä ja oppimista varten. Käsityön opetuksen oppimishaasteet ohjaavat oppilaita tutustumaan erilaisiin materiaaleihin, käsityövälineisiin ja laitteisiin. Näillä oppilaat harjoittelevat leikkaamista, liittämistä, yhdistämistä, muokkaamista ja materiaalien työstämistä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Vuosiluokilla 1-2 korostuu ideoinnin ja motoristen perustaitojen harjaantuminen sekä suunnitteluun ja erilaisiin materiaaleihin kokeilevasti tutustuminen.
ePerusteet: