Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria luonnehditaan oppivaksi yhteisöksi, jossa lapset ja henkilöstö oppivat yhdessä ja toisiltaan. Varhaiskasvatuksessa jokaisella lapsella on oltava mahdollisuus omaksua edellytyksiä kestävään elämäntapaan. Osallisuus ja vaikuttamisen mahdollisuudet kuuluvat kaikille, ja jo pienille lapsille on tarjottava mahdollisuuksia maailman uudistamiseen yhdessä muiden kanssa.
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri muodostuu vuorovaikutuksessa rakentuneista toimintatavoista, jotka ovat vakiintuneet tietynlaisiksi arjen käytännöiksi. Toimintakulttuurissa ovat läsnä arvot, asenteet ja tavat. On hyvä huomioida, että henkilöstö on keskeisessä asemassa synnyttämässä lapsiryhmässä kestävää elämäntapaa vahvistavia arvoja, joiden perustalle lasten käsitys maailmasta pohjautuu.
Toimintakulttuurin kehittämisessä on keskeistä vahva kestävyysajattelu. Tällä tarkoitetaan mm. sen tunnustamista, että luonnon kantotokyvyn rajat määrittävät ihmisen käyttäytymistä ja asettavat ihmisten toiminnalle ehtoja. Lisäksi sillä viitataan ymmärrykseen kestävyyden eri ulottuvuuksien keskinäisestä riippuvuudesta. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaan toimintakulttuuria tuleekin kehittää huomioiden kaikessa toiminnassa kestävyyden ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen ulottuvuus:
- Ekologinen kestävyys perustuu luonnon monimuotoisuuden ja ekosysteemien säilyttämiseen.
- Sosiaalisella kestävyydellä tarkoitetaan ihmisoikeuksien toteutumista sekä hyvinvoinnin ja terveyden edellytyksiä.
- Kulttuurinen kestävyys kytkeytyy taas moninaisten kielten, kulttuurien ja katsomusten kunnioittamiseen.
- Taloudellisella kestävyydellä viitataan uusiutumattomien luonnonvarojen kohtuulliseen käyttöön ja jätteiden synnyn vähentämiseen sekä tasapainoiseen kasvuun, joka ei johda velkaantumiseen.
Kestävyyden ulottuvuuksien yhteenkietoutuneisuuteen liittyy velvoite edistää ekososiaalista sivistystä. Varhaiskasvatuksessa tavoitellaan siis sellaisen ymmärryksen muodostumista, jossa omien oikeuksien ja velvollisuuksien käsitetään olevan riippuvaisia luonnosta ja toisista ihmisistä. Tärkeää on myös oppia tunnistamaan oman toiminnan vaikutuksia toisille ihmisille, luonnolle ja yhteiskunnalle.