Verksamhetskulturen inom småbarnspedagogiken beskrivs som en lärande gemenskap där barnen och personalen lär sig tillsammans och av varandra. Inom småbarnspedagogiken ska varje barn ha möjlighet att tillägna sig förutsättningar för en hållbar livsstil. Delaktighet och möjligheter att påverka tillhör alla och redan små barn måste erbjudas möjligheter att förnya världen tillsammans med andra.
Verksamhetskulturen inom småbarnspedagogiken består av verksamhetssätt som byggts upp i växelverkan och etablerats som en viss typ av rutiner i vardagen. I verksamhetskulturen är värderingar, attityder och seder närvarande. Det är bra att beakta att personalen har en viktig ställning i barngruppen när det gäller att skapa värderingar som stärker en hållbar livsstil och på vilka barnen grundar sin uppfattning om världen.
I utvecklingen av verksamhetskulturen är ett starkt hållbarhetstänkande centralt. Med detta avses bland annat att vi erkänner att gränserna för naturens bärkraft bestämmer människans beteende och ställer villkor för människans verksamhet. Dessutom hänvisar det till förståelse av det ömsesidiga beroendet mellan hållbarhetens olika dimensioner. Enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik ska man i utvecklingen av verksamhetskulturen beakta hållbarhetens ekologiska, sociala, kulturella och ekonomiska dimensioner i all verksamhet:
- Den ekologiska hållbarheten grundar sig på bevarandet av den biologiska mångfalden och ekosystemen.
- Med social hållbarhet avses tillgodoseendet av de mänskliga rättigheterna samt förutsättningarna för välfärd och hälsa.
- Kulturell hållbarhet i sin tur är kopplad till respekt för mångfalden av språk, kulturer och åskådningar.
- Med ekonomisk hållbarhet hänvisas till en måttlig användning av icke-förnybara naturresurser, minskning av uppkomsten av avfall samt en balanserad tillväxt som inte leder till skuldsättning.
Med de i varandra sammanflätade hållbarhetsdimensionerna förknippas en skyldighet att främja ekosocial bildning. Med andra ord eftersträvas inom småbarnspedagogiken insikter om att våra rättigheter och skyldigheter är beroende av naturen och andra människor. Det är också viktigt att barnen lär sig att se hur de egna handlingarna påverkar andra människor, naturen och samhället.