Lapsi oppii vuorovaikutuksessa aikuisten, toisten lasten ja kirjallisen ympäristönsä kanssa kiinnittämään huomiota erilaisiin teksteihin ja ymmärtämään kirjoitusjärjestelmän periaatteita. Lasten kokemukset kirjoitetusta kielestä ovat kuitenkin erilaisia johtuen lapsen kokemuksista ja kiinnostuksesta kirjoitettua kieltä kohtaan. Kielellisen ympäristönsä lisäksi lasten kielellisillä ja kognitiivisilla taidoilla on varsinkin alkuvaiheessa yhteyttä lukutaidon oppimiseen.
Sanojen lukemisen taidon taustalla ovat lapsen kirjaintuntemus, äännetietoisuus ja kirjan-äännevastaavuuden tunnistaminen. Sujuva automatisoitunut sanantunnistustaito on välttämätön edellytys, jotta tekstiä pystyy ylipäätään lukemaan. Sujuvaksi tekstien lukijaksi tulee vain harjoittelemalla erilaisten tekstien lukemista. Sujuva lukutaito on myös luetun ymmärtämisen kannalta tärkein taito, mutta myös lapsen sana- ja käsitevarannon laajuus sekä puhekielen ja kuullun ymmärtämisen taidot liittyvät tekstin ymmärtämiseen. Näiden taitojen lisäksi lapsen lukustrategioilla, päättelytaidoilla, muistilla, metakognitiivisilla tiedoilla (oman lukemisen seuranta ja ymmärtämisen tarkkailu) ja toiminnan ohjaamisen taidoilla (työskentelytaidot, keskittyminen ja itsesäätely) on yhteyttä luetun ymmärtämiseen.
Useimmiten lapset haluavat oppia lukemaan. Hyvän lukutaidon saavuttaminen edellyttää lukemiseen sitoutumista, lukemisaktiivisuutta ja lukemisen harrastamista myös koulun ulkopuolella. Taitavaksi lukijaksi kasvu edellyttää lapselta paitsi taitoa lukea ja ymmärtää lukemaansa niin myös motivaatiota harjoitella ja lukea säännöllisesti. Tästä syystä lukemaan opettamisessa tulee kiinnittää paljon huomiota sisäisen motivaation heräämiseen ja sen ylläpitämiseen. Jos lukemaan opettelu osoittautuu vaikeaksi ja kokemukset ovat kielteisiä, niin motivaatio alkaa vähitellen hiipua ja lapsi alkaa vältellä lukemista ja tehtäviä, jossa lukutaitoa tarvitaan. Erityisesti tällöin opettajan huomio, kannustus ja tuki ovat tärkeitä ylläpitämään lukemisen harjoitteluun liittyvää motivaatiota.