Barnet lär sig att lägga märke till olika texter och att förstå skriftsystemets principer i samverkan med vuxna, andra barn och sin litterära miljö. Barnens erfarenheter av skrivet språk är dock olika beroende på deras upplevelser och intresse för det skrivna språket. I synnerhet i början påverkas läsutvecklingen förutom av den språkliga miljön också av barnets språkliga och kognitiva färdigheter.
Förmågan att läsa ord bygger på barnets bokstavskännedom, fonologiska medvetenhet och kunskap om sambandet mellan bokstav och ljud. En väl automatiserad förmåga att känna igen ord är en nödvändig förutsättning för att över huvud taget kunna läsa en text. En god läsare blir man endast genom att öva sig att läsa olika texter. Flytande läsförmåga är den viktigaste färdigheten med tanke på läsförståelsen men också barnets ord- och begreppsförråd, talspråkliga färdigheter och hörförståelse har betydelse för läsförståelsen. Utöver dessa står även barnets lässtrategier, slutledningsförmåga, minne, metakognitiva färdigheter (förmåga att iaktta sin egen läsning och läsförståelse) och förmåga att styra sina handlingar (arbetsteknik, koncentration och självreglering) i samband med läsförståelsen.
De flesta barn vill lära sig läsa. För att uppnå en god läsfärdighet förutsätts att barnet engagerar sig i läsandet och läser aktivt, även på fritiden. För att utvecklas till en god läsare måste barnet förutom förmåga att läsa och förstå det lästa även ha motivation att träna och läsa. Därför är det viktigt att i läsundervisningen fästa mycket avseende vid att väcka en inre motivation hos barnet och att upprätthålla den. Om barnet upplever läsundervisningen som svår och har negativa upplevelser, sjunker motivationen småningom och barnet börjar undvika att läsa och göra uppgifter som förutsätter läsfärdighet. Särskilt i sådana fall är det viktigt att läraren ger barnet uppmärksamhet, uppmuntran och stöd för att upprätthålla motivationen att träna läsning.