Tapakasvatus näkyy opetussuunnitelman perusteissa osana arvopohjaa, toimintakulttuuria, oppiaineita sekä laaja-alaisia osaamiskokonaisuuksia. Opetuksen valtakunnallisiin tavoitteisiin kuuluvat muun muassa yhteistyö, vastuullisuus sekä kasvu hyviin tapoihin.
Seitsemästä laaja-alaisesta osaamisalueesta jokainen sisältää tapakasvatuksen elementtejä, jotka heijastuvat kaikkiin oppiaineisiin. Osaamisalueet ovat
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5)
- Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6)
- Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7)
Tapakasvatus ilmenee perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa esimerkiksi
- opettajien ohjauksena ja kannustuksena toisten kuuntelemiseen, yhdessä tekemiseen ja yhteisten sääntöjen luomiseen
- tieto- ja viestintäteknologian vastuulliseen ja turvalliseen käyttöön
- vastuunottoon oppimisympäristön viihtyisyydestä ja ilmapiiristä.
Oppiaineista kotitalous, yhteiskuntaoppi, ympäristöoppi, terveystieto, liikunta, uskonto ja elämänkatsomustieto sekä äidinkieli ja muut kielet vahvistavat erityisesti tapakasvatusta.
Tapakasvatusviikon avulla pyritään sitouttamaan kouluja tapakasvatukseen ja luomaan ymmärrystä hyvien tapojen merkityksestä yhteiskunnassa. Samalla aktivoidaan oppilaiden oma halu kehittää koulun toimintakulttuuria. Oppilaskuntatoiminnassa ja muissa oppilasryhmissä on teemaviikolla mahdollista käydä keskustelua yhteisistä pelisäännöistä sekä kannustaa ottamaan kantaa ja tekemään yhteisiä päätöksiä ryhmässä.