Lukiokoulutuksessa opiskelijalla on oikeus saada säännöllisesti oppiainemuotoisen opinto-ohjauksen lisäksi tarpeidensa mukaista henkilökohtaista ja muuta opintoihin ja jatko-opintoihin hakeutumiseen liittyvää ohjausta (ks. lukiolaki 714/2018, 11§). Opiskelijalla on myös oltava mahdollisuus kehittää työelämä- ja yrittäjyysosaamistaan (lukiolaki 714/2018). Yksilötasolla ohjauksen tavoitteena on edistää opiskelijoiden toimijuutta ja toimintakykyä sekä oppimaan oppimisen ja urasuunnittelutaitoja. Opiskelijan näkökulmasta ohjauksessa korostuu
- oppiminen
- osallisuuden kokemukset
- oikea-aikainen tuki oppimisen ja muun elämän kysymyksissä
- kohdatuksi tuleminen
- mahdollisuus kehittää taitoja tulevan elämän suunnitteluun.
Koulutusjärjestelmällä on yhteiskunnallinen vastuu edistää sujuvia siirtymiä ja ehkäistä nuorten syrjäytymistä muun muassa elinikäisen ohjauksen avulla. Lukioaikainen ohjaus on osa tätä kokonaisuutta. Opiskelijalla on oikeus saada ohjausta, kun
- hän on keskeyttämässä lukio-opinnot ja hakeutumassa muihin opintoihin
- hänen opiskeluoikeutensa on päättymässä.
Jatko-ohjauksen järjestäminen on koulutuksen järjestäjän velvollisuus. Jos opiskelija ei ole saanut lukion oppimäärän suorittamisen jälkeen jatko-opiskelupaikkaa, hänellä on oikeus saada ohjausta oppimäärän suorittamisvuotta seuraavan vuoden aikana.
Jatko-ohjauksen toteuttamiseksi on myös tarkoituksenmukaista selvittää yhteistyömahdollisuudet, esimerkiksi alueella toimivan Ohjaamon kanssa. Koulutuksen järjestäjä nimeää ohjausta tarjoavan tahon.