I gymnasieutbildningen har den studerande rätt att utöver studiehandledning som läroämne även regelbundet få personlig och annan handledning som motsvarar hens behov och som omfattar handledning i att söka till fortsatta studier (se gymnasielagen 714/2018, 11§). Den studerande ska också ha möjlighet att utveckla sitt arbetslivs- och företagarkunnande (gymnasielagen 714/2018). Målet med individuell handledning är att främja den studerandes engagemang och funktionsförmåga samt hens förmåga att lära sig att lära och hens karriärplaneringsfärdigheter. Följande aspekter ska betonas i handledningen ur den studerande synvinkel:
- lärande
- upplevelser av delaktighet
- stöd i rätt tid i frågor som gäller lärandet och det övriga livet
- känslan av att bli bemött
- möjlighet att utveckla färdigheter för att planera sin framtid.
Utbildningssystemet har ett samhälleligt ansvar för att främja smidiga övergångar och förebygga utslagning bland unga, bland annat med hjälp av livslång handledning. Handledningen under gymnasietiden är en del av denna helhet. Den studerande har rätt att få handledning när
- hen håller på att avbryta gymnasiestudierna för att söka sig till andra studier
- hens studierätt håller på att upphöra.
Utbildningsanordnaren är skyldig att ordna fortsatt handledning. Om den studerande efter att ha avlagt gymnasiets lärokurs inte har fått en plats för fortsatta studier, har hen rätt att få handledning under det år som följer på året då lärokursen avlagts.
För att genomföra den fortsatta handledningen är det också ändamålsenligt att utreda samarbetsmöjligheterna, till exempel med områdets Navigator. Utbildningsanordnaren utser den instans som erbjuder handledning.