Historian oppiaineen päättöarvioinnin tukimateriaalin tehtävät ovat monipuolisia. Mukana on lähteiden tutkimista ja tulkintaa, tiedonhakua, asiatekstin laadintaa, eläytyvää kirjoittamista, tutkielman tekoa, kuvien tulkintaa, käsitekartan laatimista, sarjakuvan tekoa ja haastatteluita. Tehtävät vaihtelevat laajuudeltaan. Osa tehtävistä on laadittu toteutettavaksi yhteisesti äidinkielen oppiaineen kanssa.
Monissa tehtävissä korostuvat myös laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden edellyttämät taidot, jotka linkittyvät opetussuunnitelmien mukaisesti oppiaineisiin ja jotka arvioidaan eri oppiaineiden osaamisen arvioinnin yhteydessä.
Historian tukiaineistoissa nousevat erityisesti seuraavien laaja-alaisen osaamisen alueiden tavoitteet ja taidot:
- Ajattelu ja oppimaan oppiminen (L1)
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2)
- Monilukutaito (L4)
- Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5).
On tärkeää, että oppitunneilla harjoitetaan myös tekstin tuottamisen ja tulkitsemisen taitoja, joilla historian oppiaineen osaamista osoitetaan. Jokaisella oppitunnilla voi tarkastella, tunnistaa ja harjoitella historialle tyypillisiä tekstilajeja. Siksi arvioinnissa tulisi kiinnittää huomiota myös
- oppiaineen käsitteiden tarkoituksenmukaiseen/oikeaan käyttöön
- historialle ominaisten tekstilajien käyttämiseen
- tekstin rakenteeseen ja johdonmukaisuuteen
- käytetyn kielen oikeellisuuteen.
Opettajat voivat hyödyntää tukimateriaalin tehtäviä paikallisessa opetussuunnitelmatyössä ja opetuksessa. On muistettava, että tehtävät eivät ole normittavia eivätkä tyhjentäviä. Opettaja voi harkintansa mukaan muokata tehtäviä tai ottaa niistä esimerkkejä. Tehtävien tarkoituksena on toimia opettajan oman ideoinnin apuna, ei normitekstinä.
OSAAMISTAVOITE | TUKIMATERIAALI/TEHTÄVÄ |
---|---|
T2 historiatiedon hankkiminen |
|
T3 lähteiden tulkitseminen |
|
T4 kronologian ymmärtäminen |
|
T5 historiallinen empatia |
|
T6 syy- ja seuraussuhteiden ymmärtäminen historiassa |
|
T7 muutoksen ja jatkuvuuden ymmärtäminen |
|
T8 historian tulkitseminen |
|
T9 ihmisen toiminnan selittäminen |
|
T10 historiallisen tiedon tulkinta, käyttö ja luotettavuus |
|
T11 historiatiedon tuottaminen |
|
T12 historiatietoisuus |
|