Uppgifterna i stödmaterialet för slutbedömningen i läroämnet historia är mångsidiga. I uppgifterna ingår undersökning och tolkning av källor, informationssökning, utarbetande av faktatext, skrivande där man lever sig in i en situation, sammanställande av en studie, tolkning av bilder, utarbetande av en begreppskarta, skapande av en tecknad serie och intervjuer. Uppgifterna har varierande omfattning. En del av uppgifterna är tänkta att göras gemensamt med läroämnet modersmål och litteratur.
Många av uppgifterna lyfter också fram färdigheter som behövs för målen för mångsidig kompetens, som är kopplade till läroämnena enligt grunderna för läroplanen och som bedöms i samband med bedömningen av kunnandet i olika läroämnen.
I synnerhet följande mål och färdigheter inom mångsidig kompetens lyfts fram i stödmaterialet för historia:
- Förmåga att tänka och lära sig (K1)
- Kulturell och kommunikativ kompetens (K2)
- Multilitteracitet (K4)
- Digital kompetens (K5)
Det är viktigt att man under lektionerna också övar på att producera och tolka texter, eftersom man behöver dessa färdigheter för att visa sina kunskaper i historia. Under varje lektion kan man studera, identifiera och öva på textgenrer som är typiska för historia. Därför bör man i bedömningen också fokusera på
- ändamålsenlig/korrekt användning av läroämnets begrepp
- användning av textgenrer som kännetecknar historia
- texters struktur och logik
- korrektheten i språket som används.
Lärarna kan använda uppgifterna i stödmaterialet i det lokala läroplansarbetet och i undervisningen. Man bör komma ihåg att uppgifterna varken är normerande eller uttömmande. Läraren kan enligt eget övervägande ändra på uppgifterna eller ta exempel av dem. Uppgifterna är tänkta att fungera som hjälp för lärarens egna idéer, inte som normtexter.
KUNSKAPSMÅL | STÖDMATERIAL/UPPGIFT |
---|---|
M2 att söka information om historia |
|
M3 tolkning av källor |
|
M4 förståelse för kronologi |
|
M5 historisk empati |
|
M6 förståelse för förhållanden mellan orsak och verkan i historien |
|
M7 förståelse för förändringar och kontinuitet |
|
M8 tolkning av historia |
|
M9 förklaring av människors agerande |
|
M10 tolkning och användning av historisk information samt dess tillförlitlighet |
|
M11 produktion av historisk information |
|
M12 medvetenhet om historien |