Kokeen arviointioikeus on arviointiin perehtyneillä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajilla.
Puhvi-kokeen arvioijilta edellytetään kokeen arviointiin perehtymistä ja kriteereihin tutustumista esimerkiksi koulutuksessa tai muulla tavoin. Kokeen voi siis arvioida myös opettaja, joka ei ole käynyt tiettyä arviointikoulutusta, mutta arviointiin tutustuminen ja arvioinnin harjoittelu koulutuksissa ovat mahdollisia ja erittäin suositeltavia. Kokeen arviointiin voi perehtyä tutustumalla näillä verkkosivuilla oleviin materiaaleihin, aineenopettajan koulutuksessa ja osallistumalla Opetushallituksen järjestämiin maksullisiin koulutuksiin.
Kokeen arvioinnin luotettavuus perustuu siihen, että koesuorituksilla on kaksi arvioijaa, jotka ovat perehtyneet hyvin kokeen arviointiin. Olisi hyvä, että toinen arvioiva opettaja olisi opiskelijoille vieras esimerkiksi toisesta koulusta tai jopa koulumuodosta. Lukion ja ammatillisen koulutuksen opettajien arviointiyhteistyö on erittäin suositeltavaa.
Puhvi-kokeen hankkiminen
Kokeen suoritusaika on koko lukuvuosi kokeen julkaisemisen jälkeen. Lukuvuoden koe julkaistaan Suullisen kielitaidon arvioinnin koepankissa pdf-muodossa. Pankista voi ladata myös kokeen arviointi- ja todistuslomakkeet. Ammatillisen koulutuksen opettajat voivat tilata koetehtävät opetusneuvos Minna Harmaselta, etunimi.sukunimi [at] oph.fi.
Puhvi-kokeen arviointikriteerit, todistus ja palautelomake
Alta löytyvät puheviestinnän kokeen esiintymis- ja ryhmäviestintätaitojen arvioiointilomakkeet sekä kokeen todistus. Lisäksi linkistä pääsee Puhvi-kokeen palautelomakkeelle, jolla kysytään seuraavia seikkoja:
- lukuvuosi
- koulun nimi ja osoite
- raportoijan nimi ja yhteystiedot
- toisen arvioijan nimi ja koulu
- kokeeseen osallistuneiden määrä
- osallistujien arvosanajakauma
- valitut ryhmäviestintätehtävät
- palautetta esiintymistehtävästä
- palautetta ryhmäviestintätehtävästä
- ideoita ja kehittämiskohteita.