Viestijäkuva
Viestijäkuvalla tarkoitetaan oppilaan kehittyvää käsitystä itsestään viestijänä. Se rakentuu vähitellen viestintäkokemuksista ja muiden antamasta palautteesta. Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin mm. perheen, ystävien, harrastusten, koulussa oppilaiden ja opettajien kanssa. Näissä tilanteissa koettujen tuntemusten, kokemusten ja palautteen pohjalta rakentuu vähitellen henkilökohtainen viestijäkuva. Opetuksen tavoitteena oleva realistisella viestijäkuvalla tarkoitetaan sitä, että oppilaan käsitys omista viestintätaidoista on samansuuntainen kuin viestintäkumppaneiden käsitys.
Kulttuurinen moninaisuus
Kulttuurit muuttuvat ja ovat alati toistensa kanssa vuorovaikutuksessa; mikään kulttuuri ei ole ”suljettu” ja homogeeninen. Kulttuurinen moninaisuus tarkoittaa sitä, että yhteisössä on erilaisia kulttuureja, uskontoja, katsomuksia ja kieliä. Vuorovaikutuksen, uudistusten ja luovuuden lähteenä kulttuurinen moninaisuus on yhtä välttämätön ihmiskunnalle kuin luonnon moninaisuus on luonnolle. Näin ollen kyse on ihmiskunnan yhteisestä perinnöstä, joka tulee tunnistaa ja jota tulee vahvistaa nykypolven ja tulevien sukupolvien parhaaksi.
Oman kulttuurin tuottaminen
Omaa kulttuuria voi olla mm. valokuvaaminen, elokuvan, näytelmän tai musikaalin tekeminen, kansanperinteen kerääminen, oman koulun historiikki, runoteoksen tekeminen, runoväittely, sarjakuvakilpailu, jonkin tapahtuman muuttaminen uutiseksi, kirjoittaminen sanomalehteen, haastattelu, oma lehti, oma radio-ohjelma tai kuunnelma, näyttelyiden kokoaminen ja rakentaminen, kilpailujen ja tapahtumien järjestäminen ja niihin osallistuminen, koulun konsertit ja taidenäyttelyt.
Kulttuurituote
Kulttuurituotteita ovat muun muassa kirjat, elokuvat, musiikkiesitykset ja taideteokset, valokuvat, mainonta, media ja pelit. Kulttuurisiksi tuotteiksi voi määritellä kaikki tuotteet, joilla on sosiaalista merkitystä. Yleisimmin kulttuurituotteita tuottavat instituutiot (esim. teatterit), valtion ja kunnan organisaatiot (esim. kirjastot), mutta myös muut tahot.