Opettajalle asetetut opetuksen tavoitteet ja oppilaalle osoitetut oppimisen tavoitteet on kielten oppimäärissä ryhmitelty viiteen sisältöalueeseen:
- kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
- kielenopiskelutaidot
- kehittyvä kielitaito: taito toimia vuorovaikutuksessa
- kehittyvä kielitaito: taito tulkita tekstejä
- kehittyvä kielitaito: taito tuottaa tekstejä.
Lukuvuosiarviointia muodostettaessa mitään opetuksen tai oppimisen tavoitetta ei painoteta. Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Kyseessä on kokonaisarviointi, jossa määritellään kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut oppiaineen oppimäärälle asetetut tavoitteet suhteessa eri arvosanoille määriteltyihin osaamisen tason kuvauksiin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko.
Tavoitteiden (T1-T11) lukumäärä vaihtelee kielen oppimäärän mukaan. Opetuksen ja oppimisen tavoitteet, arvioinnin kohteet ja osaamisen tason kuvaukset löytyvät Toisen kotimaisen kielen ja Vieraiden kielten 6.lk kriteerikokonaisuuksista.