Opetushallitus on laatinut arviointikriteerit 6. vuosiluokan lukuvuosiarviointia varten. Arviointikriteerit on otettu kouluissa käyttöön 1.8.2023, ja niitä sovelletaan ensimmäistä kertaa 6. luokan päätteeksi annettavassa lukuvuosiarvioinnissa keväällä 2024.
Vaaleahiuksinen lapsi hymyilee kuulokkeet korvillaan.

 

Oppiaineiden opetuksen tavoitteista vuosiluokilla 3–6 on päätetty perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Opetushallitus on laatinut arviointikriteerit ja osaamisen tason kuvaukset perusopetuksen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin tueksi kaikissa oppiaineissa. Laaditut osaamisen tason kuvaukset kertovat, millaista osaamista oppilaalta edellytetään arvosanoille 5, 7, 8 ja 9 kuudennen vuosiluokan päätteeksi annettavassa lukuvuosiarvioinnissa. Kriteerityössä ei ole tehty muutoksia oppiaineiden opetuksen tavoitteisiin. 

Antaessaan oppiaineen sanallista arviota tai arvosanaa, opettaja arvioi oppilaiden oppimista ja osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. Oppilaan lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Uusien 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin osaamisen tason kuvauksien tavoitteena on lisätä arvioinnin yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta sekä helpottaa opettajien arviointityötä.  Opetuksen ja oppimisen tavoitteista johdetut osaamisen tason kuvaukset eri arvosanoille täsmentävät myös oppilaille ja huoltajille, millaista osaamista oppilaalta edellytetään tiettyyn arvosanaan.