Tämä työpaja sopii kenelle tahansa ekaluokkalaisista aikuisiin. Ei tarvitse kuin seurata ohjeita ja heittäytyä!

Näytä osallistujille ohje kerrallaan.

1. Johdanto

Mitä kieltä tämä runo on?

Eri kokoisilla ja näköisillä fonteilla kirjoitettu Karawane-niminen runo, jossa ei lue mitään todellista kieltä. Runo alkaa "jolifanto bambla o falli bambla großiga m'pfa habla horem egiga goramen".

Kyseessä on saksalaisen dadaistin Hugo Ballin (1886 - 1927) runo. Voit kertoa, että dada on taidetta, joka syntyi 1. maailmansodan jälkeen. Sen tunnistaa järjettömyydestä ja kaoottisuudesta. Verkosta löytyy runosta myös lausuntaesityksiä, mutta voitte yrittää lausua sitä itsekin. Tulette varmaankin tulokseen, että se ei ole mitään tuntemaamme kieltä, vaikka osa sanoista voi näyttää tai kuulostaa tutuilta.

2. Jakautukaa viiden hengen ryhmiin.

Ensin jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa paperille ainakin viisi sanaa MILLÄ TAHANSA KIELELLÄ. Voitte mieluusti valita kieliä, joita muut ryhmän jäsenet eivät osaa. Voitte valita sanoja sellaisista kielistä, joita itsekään ette osaa hyvin - kunhan osaatte valitsemanne sanat.

Oppilaiden keksimiä sanoja lapuille kirjoitettuna

3. Käykää ryhmissä läpi kaikkien sanat

Mitä ne tarkoittavat, miten ne äännetään?

4. Järjestäkää ryhmän sanat niin, että niistä syntyy hauskan ja kiinnostavan kuuloinen runo!

Kuulostelkaa erityisesti rytmiä. Runo voi olla ihan dadaa: sen ei tarvitse varsinaisesti tarkoittaa mitään.

Oppilaiden keksimiä sanoja koostettuna valkotaululle dada-runoiksi

5. Valmistautukaa lausumaan runo!

Voitte lausua kaikki yhteen ääneen tai voitte valita jonkun/jotkut esittämään runon. Voitte käyttää erilaisia tehokeinoja: puhua hiljaa ja lujaa, hitaasti tai nopeasti, matalalta tai korkealta.

6. Kuunnellaan kaikki runot!

Kaikki ryhmät voivat esiintyä kaikille tai kaksi ryhmää voi esiintyä toisilleen.

7. Keskustelkaa lopuksi tehtävän herättämistä ajatuksista.

Miltä tuntui? Mitä opittiin?

Tehtävä antaa mahdollisuuden maistella erilaisia äänteitä ja kieliä ja tuoda eri kielet osaksi luokan äänimaisemaa. Ehkä huomaatte myös, että pienilläkin kielten palasilla voi tehdä jotakin hauskaa, kaunista tai kiinnostavaa.