Globaalit haasteet, kuten ilmastonmuutos, eriarvoisuus tai pakolaisuus ovat monimutkaisia, viheliäisiä ongelmia.
Kestävän kehityksen globaali ulottuvuus keskittyy juuri näihin arvolatautuneisiin ja ajankohtaisiin aiheisiin, jotka mietityttävät lapsia ja nuoria. Käsittelemällä globaaleja haasteita pedagogisesti vastuullisella tavalla voidaan osaltaan vastata yhteiskunnan ja politiikan polarisaatioon: luoda ahdistuksen ja vastakkainasettelun sijaan toivoa, ymmärrystä ja yhteistä toimintaa.
Käsitteen takana
Vaikka globaali kansalaiskasvatus on käsitteenä yleistynyt vasta viimeisen 15 vuoden aikana, sillä on pitkä historia. Suomessa käytettyjä termejä ovat olleet myös kansainvälisyyskasvatus 1970-luvulta alkaen ja globaalikasvatus ja globaalivastuu 2000-luvulta lähtien.
Nykyisin YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO käyttää termiä globaali kansalaiskasvatus (global citizenship education) viitatessaan erityisesti kestävän kehityksen sosiaaliseen ja kulttuuriseen ulottuvuuteen: kulttuurienväliseen dialogiin, sukupuolten tasa-arvoon, ihmisoikeuksiin sekä rauhaan ja konfliktien ehkäisyyn. Kestävyyskasvatuksella (education for sustainable development) UNESCO taas viittaa ilmastonmuutokseen, ekologiseen kestävyyteen sekä vastuulliseen kulutukseen ja tuotantoon liittyvien teemojen käsittelyyn.