Opetussuunnitelman perusteiden mukaan opiskelijaa tulee rohkaista toimimaan oikeudenmukaisen ja kestävän tulevaisuuden puolesta. Koko oppilaitoksen arjessa, toimintatavoissa ja arvoissa tulisi heijastua luontoon, elämään ja muihin ihmisiin suhtautuminen vastuullisesti. Lukiokoulutuksessa oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden, opettajien, asiantuntijoiden ja yhteisöjen kanssa erilaisissa ympäristöissä mukaan lukien korkeakoulut.
Sitä järjestetään siten, että opiskelijoilla on monipuoliset mahdollisuudet saada tietoa ja kokemuksia korkeakouluopinnoista – onhan tavoitteena sujuvoittaa opiskelija siirtymistä lukiosta korkea-asteen opintoihin ja työelämään. Korkeakouluyhteistyön eri muodot ja korkeakouluopintoihin valmistautuminen kumpuavat opetussuunnitelman arvoperustasta, toimintakulttuurista ja laaja-alaisen osaamisen osa-alueista.
Korkeakouluyhteistyön siivin monialaiseksi kestävyysosaajaksi
Kirjoittaja: opetusneuvos Nina Penttinen
Lukiossa laaja-alainen osaaminen liittyy opittavien tietojen ja taitojen lisäksi opiskelijan työelämävalmiuksien kehittämiseen, geneerisiin taitoihin sekä arvoihin ja asenteisiin. Tavoitteena on hyvinvoiva, eettinen ja sivistynyt opiskelija, jolla on tahtoa ja jaksamista kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Laaja-alaisessa osaamisessa keskitytään niin opiskelijan omien vahvuuksien ja hyvinvoinnin vahvistamiseen kuin opiskelijan toimintaan suhteessa ympäröivään maailmaan.
Arvaamattomien muutosten maailmassa opiskelijan on kyettävä huolehtimaan omasta ja toisten ihmisten hyvinvoinnista sekä edistää yhteiskunnallista hyvää. Hyvinvointiosaaminen kehittää esimerkiksi opiskelijan omien vahvuuksien tunnistamista ja käyttämistä, vahvistaa eettisiä elämäntapoja ja sinnikkyyttä sekä taitoja sietää muutoksia. Opiskelija tarvitsee taitoja ja ymmärrystä sosiaalisesta kanssakäymisestä, kielistä ja vuorovaikutuksesta voidakseen Vuorovaikutusosaaminen taas lisää yhteistyökykyä ja yhdessä oppimista, mitä ilman ratkaisuja kestävyysongelmiin saatikka sitoutumisen haasteisiin ei löydetä. Monitieteinen osaaminen harjoittaa tekstitaitoja, luovaa osaamista ja tulevaisuustaitoja sekä havahduttaa näkemään oppimansa ja eri tieteen- ja taiteidenvälisiä yhteyksiä tulevaisuuden maailmaa varten.
Yhteiskunnallisessa osaamisessa painottuu toimiminen oikeudenmukaisen ja kestävän tulevaisuuden puolesta. Se rohkaisee opiskelijaa pohtimaan ja havaitsemaan omaa vaikutustaan niin luontoon kuin eri yhteisöihin yhteiskunnan pystyvänä jäsenenä. Lisäksi opiskelija harjoittaa työelämävalmiuksia ja yrittäjämaista asennetta sekä epävarmuuden, turhautumisen ja epäonnistumisen sietämistä työssä, korkeakoulussa ja muussa arjessa.
Vaikka kaikki edellä kuvatut laaja-alaisen osaamisen alueet antavat opiskelijalle tulevaisuutta varten tarvittavaa kompetenssia, ekologisesti kestävään maailmaan tarvitaan ymmärrystä nimenomaan ympäristön, luonnon ja elämän itseisarvosta ja niiden turvaamisesta. Osana eettisyys- ja ympäristöosaamista opiskelija pyrkii toimimaan luonnon, sen olentojen ja ihmisyhteisöjen hyväksi ja kantamaan vastuuta niistä. Sosiaalista ja kulttuurillista kestävyyttä vahvistaa globaali- ja kulttuuriosaaminen sekä siinä haltuun otettava globaali eettinen toimijuus sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen.
Laaja-alaisen osaamisen osa-alueet valmistavat ja kannustavat opiskelijaa kestävän tulevaisuuden rakentamiseen jatko-opinnoissa ja työelämässä sekä kansainvälisesti.
Lukiokoulutuksen laaja-alaisen osaamisen tiedoissa, taidoissa ja asenteissa on paljon yhtäläisyyksiä korkeakoulutuksessa painotettavien geneeristen taitojen kanssa. Niitä ovat esimerkiksi ongelmaratkaisu- ja vuorovaikutustaidot ja kriittinen ajattelu. Samoja taitoja harjoitellaan lukiokoulutuksessa oppiaineissa ja toimintakulttuurissa. Korkeakoulussa opiskelija tarvitsee muutakin kuin tiedonalakohtaisia taitoja menestyäkseen nopeasti muuttuvassa maailmassa ja työelämässä. Geneerisille taidoille ei ole mitään yhtä kattavaa listausta, vaan ne ovat korkeakouluopinnoissa ja työelämässä tarvittavaa yleistä, mukautettavaa asiantuntijuutta, joka on kaikilla aloilla tärkeitä. Geneerisiksi taidoiksi katsotaan myös tahto, jonka avulla opiskelija selviytyy erilaisista haasteista.
Geneerisiä taitoja tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa: esimerkiksi ilmastonmuutoksen hidastamisen ja siihen sopeutumisen ratkaisuihin tarvitaan monitieteellistä ymmärrystä ja valmiutta. Yhteiskunnan jäsenet tarvitsevat kykyä ajatella laajasti, arvioida kriittisesti tietoa ja sinnikkyyttä muuttaa vallitsevia ympäristölle ja yhteiskunnalle haitallisia ajattelu- ja toimintatapoja. Kestävä tulevaisuus rakentuu monenkeskiselle yhteistyölle, jossa työelämää ja yhteiskuntaa muutetaan ekologisuuden lisäksi sosiaalisesti ja taloudellisesti demokratiaa tukevalla tavalla.
Lukiot ovat paikallisesti pohtineet korkeakouluyhteistyön toteuttamistapoja ja kirjanneet käytänteet opetussuunnitelmiin. Toimiva yhteystyö edellyttää sekä lukioiden että korkeakoulujen sitoutumista yhteiseen tekemiseen. Lukion opiskelijat voivat esimerkiksi suorittaa korkeakouluopintoja osana lukion oppimäärää tai tehdä kurkistuskursseja, joilla pääsee tutustumaan eri tieteenaloihin tai tutkintoihin sekä hahmottamaan erityisesti, millaisia työelämässä ja kestävässä maailmassa tarvittavat geneeriset taidot ja monitieteinen yhteistyö tosiasiallisesti ovat. Yliopistoilla ja ammattikorkeakouluilla on kestävän kehityksen strategiat, ja osana niitä tarjotaan esimerkiksi kaikille avoimia kestävään kehitykseen liittyviä korkeakouluopintoja. Lukion opiskelijat voivat syventää lukio-opinnoissa kertyvää kestävyysosaamista korkeakoulujen tarjonnalla.
Lappeenrannan lukiokoulutuksessa kestävyyskasvatuksesta juuri korkeakouluyhteistyössä on hyviä kokemuksia. Lappeenranta Junior University eli Uniori tarjoaa kaikille Lappeenrannan lukiolaisille mahdollisuuden tutustua yliopisto-opintoihin jo lukio-opintojen aikana (oppiaineissa englanti, filosofia, fysiikka, kemia, maantiede ja matematiikka). Tiede-, teknologia- ja kestävyyskasvatuksen teemat läpäisevät kaikkien aineiden sisällöt. Esimerkiksi fysiikassa opiskelijat saavat tehtäväpaketin avulla perustiedot käynnissä olevasta energianmurroksesta sekä Suomen ja kotitalouksien energiankulutuksesta. Kemiassa puolestaan pohditaan kemian roolia globaaleissa haasteissa kestävän elämäntavan näkökulmasta ja saadaan tietoa Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun (LUT) niihin tarjoamista ratkaisuista. Maantieteessä opiskelijat perehtyvät LUTin Climate Action – Solution for Carbon Neutral Transport MOOC -verkkokurssilla ilmastonmuutoksen hillintään hiilineutraalin liikenteen avulla. Englannissa tutustutaan LUTin Climate Action – Power-to-X MOOC -verkkokurssin avulla tulevaisuuden ruoantuotantoteknologiaan, jossa hiilidioksidista tuotetaan sähkön avulla ruokaa. Edellä mainitut korkeakoulun tarjoamat kurssit kiinnittävät opiskelijan oppiman konkreettisesti yhteiskuntaan ja työelämään.
Lappeenrannan lukioiden Tiedelinjan LUT-yhteistyön läpäisevät puhtaaseen veteen, energiaan ja ilmaan liittyvät teemat yhdessä ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävän liiketoiminnan kanssa. Osa-alueita syvennetään ja sovelletaan erityisesti tiedelinjalaisten pakollisten kampuspäivien aikana LUT-yliopistolla.
Päivitetty