- Opiskelijat oppivat tietovisan avulla perustiedot Suomen romaneista
- Tutustuttaa opiskelijat romanimusiikkiin
- Harjoitella tekstianalyysin tekoa lyriikoita tutkimalla
- Pohtia romanien ja pääväestön suhteita eri aikoina
- Saada opiskelijat keskustelun avulla analysoimaan romanien asemaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä nyky-yhteiskunnassa
Ohjeet opettajalle: Kohtaamisia musiikin tahtiin
- 10 min. Tietovisa Suomen romaneista. Perustiedot käydään lyhyesti läpi tietovisan avulla, diat löytyvät alta. Jaa luokka pieniin ryhmiin tietovisaa varten.
- 20 min. Sanoitusten vertailu. Tulosta ja jaa opiskelijoille lyriikat ja tehtävät harjoitukset-osiosta, tai pyydä heitä lukemaan ne suoraan OPH:n sivuilta. Kappaleita voi myös kuunnella tunnilla. Opiskelijat voivat perehtyä lyriikoihin yksin tai pienissä ryhmissä.
- 15 min. Koonti. Käy tehtävät opiskelijoiden kanssa läpi. Erityisen tärkeää on jättää aikaa keskustelulle viimeisen tehtävän osalta. Opiskelijoiden kanssa on hyvä keskustella siitä, miten eri väestöryhmien menneisyys, heihin liitetyt stereotypiat ja vallitseva yhteiskuntarakenne vaikuttavat heidän asemaansa tänäkin päivänä.
Erityisesti Bullen kappaleen lyriikoissa on paljon itseironiaa ja mustaa huumoria. Voit keskustella opiskelijoiden kanssa onko heidän mielestään merkitystä sillä, kenen suusta vitsit tulevat. Usein vähemmistön edustajan on helpompi vitsailla omasta sisäryhmästään, ja usein koviinkin sanoihin liittyy myös lämpöä. Ulkopuolisen ilkeily koetaan usein loukkaavammaksi. Kokevatko opiskelijat, että voivat itse herjata esim. omaa kaveriporukkaansa tai perhettään vapaammin kuin ulkopuoliset? Mistä tämä heidän mielestään johtuu?
Millaisia viitteitä löydät kappaleista...
a. omasta aikakaudestaan?
Bullen kappaleesta huokuu nykypäivä. Siinä käytetään slangisanoja, kuten ”streitti”. Romaneihin liittyvistä stereotypioista uskalletaan vitsailla aiempaa avoimemmin ja käyttää mustaa huumoria tehokeinona. Lisäksi kappaleessa on viittauksia populaarikulttuuriin ja ajan ilmiöihin, kuten ”Van Damme” ja ”persut”.
Hortto Kaalon kappaleessa on lukuisia viittauksia pienen kylän maalaiselämään, kuten ”seppä kilkutteli pajassaan, ämmät askaroivat tölleissään”. Romanit kuvataan vaunuilla kiertäväksi ryhmäksi, joka herättää pelkoa paikallisissa. Kappale kuvaa ehkä jo tekohetkellä mennyttä elämää.
Suoran lähetyksen kappaleessa ei ole suoria viittauksia tiettyyn aikaan, vaan sanoitukset ovat varsin ajattomat
b. romanikulttuurista?
Suoran lähetyksen kappaleessa viitataan liikkuvaan elämään, ”kun kuljin tietä maailman”.
Myös Hortto Kaalon kappaleessa keskiössä on liikkuva elämä, joka näkyy jo kappaleen nimessä. Myös yhteisöllisyys ja liikkuminen suurella joukolla käy ilmi sanoituksista ”kaalon kiesit täytti raitin”
Bullen kappale on tässäkin yhteydessä modernimpi: siinä on ylikorostettuja viittauksia raveihin, ”mersuihin” ja läheisiin serkkuihin.
c. romanien ja pääväestön välisistä suhteista?
Bullen kappaleessa leikitellään pääväestön romaneihin kohdistuvilla ennakkoluuloilla, kuten varastelulla ja puukon kantamisella. Välit pääväestöön kuvataan tulehtuneiksi: muut etsivät syitä ”miks panna mut linnaan” ja ”soittaa vallesmannit joka kerta talloon”. Täytyy kuitenkin muistaa, että kappaleessa huumori on tärkeässä osassa.
Hortto Kaalon kappaleessa pääväestön kuvataan pelkäävän romaneita: korpikylä ajautuu kaaokseen heidän saapuessa, ja lapsia pelotellaan romaneilla. Ovet lukittiin, ja ”koirat usutettiin kannoilleen”. Toisaalta sanoituksissa kerrotaan myös positiivisista suhteista: ”Siirin sakki” otti romanit mielellään vastaan, ja heillä oli yhdessä hauskaa. Siirin tausta ei käy ilmi, mutta hän asuu kylässä.
Myös Suoran lähetyksen kappaleen sanoitukset ovat samalla tavalla kaksijakoiset. Toisaalta kertoja saa osaksi ”ivan ja pilkan”, mutta lopulta hänet tekee onnelliseksi nainen, joka ”ei samaa heimoo ollut kanssani”
d. Mikä kappale puhuttelee sinua eniten ja miksi?
e. Millaisia asioita olisi mielestäsi ajankohtaista nostaa esille romanien elämästä ja yhteiskunnallisesta asemasta nykypäivänä? Miten kuvailisit romanien ja pääväestön suhteita nyt?