- Tutustuttaa opiskelijat Suomen romanien kulttuuriin ja elämään eri vuosikymmeninä
- Saada opiskelijat eläytymään romanihahmoonsa, ja sitä kautta tuoda aihetta lähemmäksi omaa kokemusmaailmaa ja vähentää ennakkoluuloja
- Tehdä näkyväksi syrjinnän muotoja ja niiden vaikutuksia eri vuosikymmeninä
- Kerrata Suomen historian tärkeitä tapahtumia
- Vastuuttaa opiskelijat omasta työstään ja luoda positiivista ryhmähenkeä yhteisten sarjakuvien avulla
Ohjeet opettajalle: Roolihahmot eri aikakausilla
- 5 min. Aloitus: Kerro opiskelijoille, että he saavat tunnille oman roolihahmonsa, johon he pääsevät tutustumaan hahmon kirjoittaman kirjeen avulla. Jaa opiskelijat kolmen hengen ryhmiin. Jokaiselle opiskelijalle ryhmässä tulee oma aihe: yhdelle kirje 1, seuraavalle kirje, viimeiselle kirje 3. Jaa tulostetut kirjeet opiskelijoille tehtävineen, tai pyydä heitä lukemaan ne OPH:n sivuilta. Voit samalla jakaa myös kullekin yhden tyhjän paperin, johon opiskelija voi piirtää yhden sarjakuvaruudun.
- 20 min. Tehtävät: Anna opiskelijoille aikaa lukea teksti, ja vastata kysymyksiin. Voit halutessasi sanoa, ettei kirjallinen vastaaminen ole niin oleellista, vaan tärkeää on pystyä kertomaan omalle ryhmälle roolihahmon elämästä annettujen kysymysten näkökulmasta.
- 10 min. Sarjakuvaruudun piirtäminen: Kukin opiskelija piirtää yhden sarjakuvan ruudun, jossa hän kuvaa oman roolihahmonsa elämää. Tehtäväkirjeen vuosiluku kannattaa merkitä ruudun yläosioon.
- 10 min. Purku: Kukin opiskelija esittelee oman ruutunsa, ja kertoo sen avulla roolihahmonsa elämästä. Ruudut liimataan peräkkäin yhtenäiseksi sarjakuvaksi, joka kertoo Suomen romanien elämästä eri vuosikymmeninä. Lopuksi voitte halutessanne äänestää luokan parasta sarjakuvakokonaisuutta, ja ripustaa teokset seinälle.
Voit halutessasi jättää piirustustehtävät pois, ja teettää tunnin alussa esim. tietovisan aiheeseen perehdyttämiseksi, tai antaa enemmän aikaa tehtäviin paneutumiselle. Jos aikaa jää (tai sitä päättää käyttää enemmän), kannattaa keskustella opiskelijoiden kanssa syvällisemmin siitä, miltä aiheen käsittely tuntui, ja mitä samankaltaisuuksia hahmojen elämässä oli suhteessa omaan.
Kannattaa keskustella opiskelijoiden kanssa siitä, että stereotypiat ja ennakkoluulot eivät koske vain vähemmistöjä: pääväestön tavat herättävät myös muissa ihastusta ja kummastusta.
Kirje 1
a. Millaisessa historiallisessa tilanteessa kirje on kirjoitettu? Mitä merkittävää tapahtui Suomessa ja muualla maailmassa samaan aikaan?
Kirje on kirjoitettu talvisodan alussa, Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen marraskuun lopussa 1939. Toinen maailmansota oli alkanut edellisenä syksynä, mutta muilla rintamilla oli kirjeen kirjoittamisen aikaan vielä hiljaista. Talvisotaa seurattiin tarkasti ympäri maailmaa. Suomella ei kuitenkaan ollut sodassa liittolaisia, ja lopulta se hävisi sodan.
b. Mitä viitteitä romanikulttuurista löydät tekstistä?
Tekstissä tulee ilmi läheinen suhde hevosiin: Väinöllä on oma hevonen mukana sodassa, ja hänet on taitojensa vuoksi laitettu huoltamaan muidenkin hevoset. Yhteisöllisyys ja sen arvostus tulee esille Väinön kertoessa omasta ryhmästään sodassa, sekä muistellessaan kotia. Laulu- ja soittotaito ovat arvossaan, ja niiden avulla Väinö pyrkii pitämään tunnelmaa yllä vaikeassa tilanteessa.
c. Millaisena romanien asema näyttäytyy kirjeen perusteella?
Sota tuntuu yhdistävän eri väestönosia, ja Väinö kokee ensi kertaa olevansa ”samalla viivalla” muiden kanssa. Hänen taitojaan jopa arvostetaan, esimerkiksi laulutaitoa ja kykyä käsitellä hevosia. Tekstistä käy ilmi, että näin ei ole aiemmin ollut. Päivittäinen ruoka ei ole ennen sotaa ollut itsestäänselvyys, vaan sitä on jouduttu pyytämään muilta.
d. Miten oma elämäsi eroaa Väinön omasta? Löydätkö niistä jotain samaa?
Kirje 2
a. Millaisessa historiallisessa tilanteessa kirje on kirjoitettu? Mitä merkittävää tapahtui Suomessa ja muualla maailmassa samaan aikaan?
Kirje on kirjoitettu 1960-luvun alussa, jolloin Suomen hyvinvointivaltiota rakennettiin. Myös romanien asuttaminen liittyy tähän prosessiin. Samaan aikaan perinteiset työt katosivat, ja väki muutti sankoin joukoin maalta kaupunkiin. Sadat tuhannet suomalaiset muuttivat Ruotsiin parempien olojen perässä. Maailmassa käytiin kylmää sotaa, Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välistä kamppailua maailman herruudesta.
b. Mitä viitteitä romanikulttuurista löydät tekstistä?
Yhteisöllisyys, otetaan apua tarvitsevia serkkuja omaan kotiin asumaan, ja lähdetään isolla joukolla Ruotsiin asti hautajaisiin. Vanhempien ihmisten kunnioitus ilmenee ihmetyksenä valtaväestön nuorison tavoissa, jotka koetaan epäkohteliaiksi. Puhtaus on tärkeää, ja sen ylläpito on helpottunut kiinteän asumuksen myötä.
c. Millaisena romanien asema näyttäytyy kirjeen perusteella?
Paikoilleen asettuneet romanit alkavat käydä koulua siinä missä muutkin, tosin heillä ei ole kotona tarjolla samaa tukea opintoihin. Olot ovat parantuneet, sillä ainakin osa romaneista on saanut pysyvän asunnon. Pääväestöön suhtaudutaan myös pelokkaasti: pyritään sopeutumaan heidän sääntöihin, jotteivat lapset joudu huostaanotetuiksi ja unohda omaa kulttuuriaan. Suuri rakennemuutos koskee samalla tavalla pääväestöä kuin romaneitakin.
c. Miten oma elämäsi eroaa Saritan omasta? Löydätkö niistä jotain samaa?
Kirje 3
a. Millaisia viitteitä romanikulttuurista löydät tekstistä?
Vaatetus on tärkeä asia, ja herättää pohdintaa omista mahdollisuuksista. Toisaalta Miranda haluaa myös vaatetuksella osoittaa olevansa osa romaniyhteisöä, toisaalta hän pelkää miten ulkopuoliset suhtautuvat siihen. Yhteisöllisyys on tärkeää, ja Miranda osaa arvostaa isoa sukua ja lukuisia ystäviä. Monet romanit ovat kristittyjä, ja se näkyy myös Mirandan viittauksessa Jumalan siunaukseen.
b. Millaisena romanien asema näyttäytyy kirjeen perusteella?
Miranda käy samaa koulua kuin muutkin, ja saa tukea ja kannustusta vaikeissa tilanteissa sekä opettajiltaan että pääväestöön kuuluvilta ystäviltään. Toisaalta syrjintä on yhä tavallista, sillä häntä ei päästetä taustansa takia baariin, ja hän pelkää romanivaatteiden aiheuttavan paheksuntaa esim. tulevissa työnantajissa.
c. Mitä samoja ja eriäviä piirteitä Mirandan ja sinun elämässä on?