Oppimisympäristöt ja niiden määrittely ovat varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen järjestäjille keskeisiä tapoja jäsentää toimintaansa. Oppimisympäristöt on määritelty varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmissa hyvinkin moniulotteisesti ja toimintakohtaisesti. Ne määritellään mm. tiloiksi ja paikoiksi, jotka ovat oppimista edistäviä, terveellisiä ja turvallisia sekä esteettömiä. Yhtä lailla oppimisen ympäristön käsitettä käytetään yhteisöistä, käytänteistä sekä välineistä ja tarvikkeista, joiden avulla ja kautta oppimista ja vuorovaikutusta tapahtuu ja toteutuu.
Lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa oppimisympäristöt ovat tätäkin laajempia. Toisen asteen opetuksessa voidaan muun muassa hyödyntää monipuolisesti etä- ja verkko-opetusta muiden oppimisympäristöjen ohella. Ammatillisessa koulutuksessa myös työpaikat kehittävät keskeisesti opiskelijoiden osaamista.
Oppisympäristöjen avulla kestävän kehityksen ekologista, taloudellista, sosiaalista ja kulttuurista ulottuvuutta voidaan toteuttaa ja konkretisoida monin eri tavoin ja ratkaisuin paikallisiin olosuhteisiin soveltuvalla tavalla. Hyvin toimivat oppimisympäristöt edistävät kestävää kehitystä kaikkine ulottuvuuksineen sekä kasvatuksellista ja koulutuksellista laadukkuutta.