Digitalisaation vaikutukset oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin
Opetushallituksen tilaamassa selvityksessä digitalisaation vaikutuksista oppimiseen, osaamiseen ja hyvinvointiin tarkastellaan tieteellistä tietopohjaa kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation kehittämiseksi. Selvityksessä kuvataan tutkimuksen tilaa näistä aiheista sekä kootaan yhteen tuloksia liittyen opetuksen digitalisaation vaikutuksiin oppijoiden oppimiseen, oppimistuloksiin ja hyvinvointiin sekä opettajien työhön, osaamiseen ja hyvinvointiin. Selvitys keskittyy varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön kontekstiin.
Raportissa todetaan, että tutkimusta digitalisaation vaikutuksista on tehty verrattain niukasti varhaiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön piirissä. Suomalaisessa kontekstissa on ylipäätään toteutettu vähän varsinaisia vaikutustutkimuksia, ja niiden tulokset ovat osin ristiriitaisia. Erityisenä tutkimusaukkona nostetaan esille digitalisaation vaikutusten tarkastelu niin oppijoiden kuin opettajienkin hyvinvointiin.
Uusimman tutkimustiedon valossa suomalaisnuorten digitaalisen monilukutaidon taso on laskussa ja yksilöiden väliset osaamiserot ovat kasvussa. Erityisesti yläkoulussa digitaalisten välineiden käyttö oppimistarkoituksiin on vähäistä ja yksipuolista, ja niiden integrointi osaksi aktivoivaa pedagogiikkaa on vähäistä. Digitaaliset välineet voivat kuitenkin tukea oppimista, mutta onnistumisen edellytyksenä on tarkoituksenmukaisten pedagogisten ratkaisujen suunnittelu. Kehittämällä opettajien digitaalista osaamista voidaan tukea oppilaiden oppimista ja myös oppilaiden digitaitojen kehitystä. Oppilaiden yhdenvertaisen oppimisen ja digitaalisen osaamisen turvaaminen edellyttää myös, että yhä useampi opettaja kehittää digipedagogista osaamistaan.
Selvitys toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena monitieteiseen suomalaiseen, koulutuksen digitalisaatiota koskevaan tutkimukseen vuodesta 2010 lähtien. Kirjallisuuskatsauksen toteutti Jyväskylän yliopiston tutkimusryhmä professori Päivi Häkkisen, apulaisprofessori Piia Näykin ja professori Marja-Kristiina Lerkkasen johdolla syksyllä 2024.
Selvitys on osa Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä vapaan sivistystyön digitalisaation viitekehystyötä. Viitekehystyö on Opetushallituksen, opetus- ja kulttuuriministeriön ja koulutustoimialan yhteistyöhanke, jonka tavoitteena on määritellä kasvatuksen ja koulutuksen digitalisaation kehittämistyötä ohjaavat periaatteet, tavoitetila ja toimenpiteet.