Digitaliseringens effekter på lärandet, kunnandet och välbefinnandet
I utredningen om digitaliseringens effekter på lärandet, kunnandet och välbefinnandet som beställts av Utbildningsstyrelsen granskas det vetenskapliga kunskapsunderlaget för att utveckla digitaliseringen inom småbarnspedagogiken och utbildningen. I utredningen beskrivs forskningsläget och resultaten för forskning i anslutning till digitaliseringens effekter på lärandet, inlärningsresultaten och välbefinnandet hos barn, elever och studerande samt på lärarnas arbete, kunnande och välbefinnande. Utredningen fokuserar på småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt det fria bildningsarbetet.
I rapporten konstateras att det har utförts jämförelsevis lite forskning om digitaliseringens effekter inom småbarnspedagogiken och det fria bildningsarbetet. I den finländska kontexten har det över huvud taget genomförts få egentliga effektstudier, och resultaten av dessa är delvis motstridiga. I synnerhet lyftes behovet fram av en granskning av digitaliseringens effekter på såväl elevers och studerandes som lärares välbefinnande.
I ljuset av de senaste forskningsrönen håller nivån på de finländska ungdomarnas digitala multilitteracitet på att sjunka och kunskapsskillnaderna mellan individerna ökar. Särskilt i årskurs 7–9 är användningen av digitala verktyg för inlärningsändamål liten och ensidig, och integreringen av dem som en del av aktiverande pedagogik är liten. Digitala verktyg kan dock stödja lärandet, men för att lyckas krävs planering av ändamålsenliga pedagogiska lösningar. Genom att stärka lärarnas digitala kompetens kan man stödja elevernas lärande och utvecklingen av elevernas digitala kompetens. För att trygga elevernas jämlika lärande och digitala kompetens krävs också att allt fler lärare stärker sitt digipedagogiska kunnande.
Utredningen genomfördes som en systematisk litteraturöversikt över den tvärvetenskapliga finländska forskningen om digitaliseringen av utbildningen från och med 2010. Litteraturöversikten utfördes av en forskningsgrupp vid Jyväskylä universitet under ledning av professor Päivi Häkkinen, biträdande professor Piia Näykki och professor Marja-Kristiina Lerkkanen hösten 2024.
Utredningen är en del av Ramverket för digitalisering inom småbarnspedagogik, förskoleundervisning, grundläggande utbildning och fritt bildningsarbete. Arbetet med ramverket är ett samarbetsprojekt mellan Utbildningsstyrelsen, undervisnings- och kulturministeriet och utbildningssektorn, vars mål är att definiera principerna, målbilden och åtgärderna som styr arbetet med att utveckla digitaliseringen av småbarnspedagogiken och utbildningen.