Monialainen yhteistyö kestävän kehityksen oppimisessa
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riverian koordinoima Multidisciplinary Sustainable Development in VET -hanke vastasi tähän tarpeeseen yhdistämällä suomalaiset, belgialaiset ja saksalaiset toimijat innovatiiviseen oppimisyhteistyöhön. Erasmus+ pienimuotoinen kumppanuushanke kokosi yhteen opiskelijoita ja opettajia eri aloilta luomaan konkreettisia ratkaisuja kestävän kehityksen haasteisiin.
Monialaisen yhteistyön tarpeet ja tavoitteet
Hanke sai alkunsa tarpeesta laajentaa hankekumppaneiden aiempaa yhteistyötä kone- ja tuotantotekniikan alalta monialaiseksi oppimisprosessiksi. Riverian kansainvälisyyden koordinaattori Ara Hayrabedian ja kestävän kehityksen lehtori Tuuli Ahonen kertovat, että partneriryhmän ensimmäinen yhteistyöhanke avasi ovia, mutta sen rajoittuminen yhteen alaan nähtiin puutteena. Monialainen yhteistyö ja eri taustoista tulevien opiskelijoiden yhdistäminen antoivat mahdollisuuden rikkaampaan ja monipuolisempaan oppimiseen.
Kestävän kehityksen merkitys on sisällytetty useiden maiden opetussuunnitelmiin, mutta opiskelijoille se jää usein abstraktiksi käsitteeksi. Riverian Tuuli Ahonen huomauttaa, että hankkeen käytännönläheinen työskentely ja sekaryhmät auttoivat konkretisoimaan kestävän kehityksen periaatteita.
- Monialaisuus tuo mukanaan uusia näkökulmia ja auttaa opiskelijoita näkemään, kuinka laaja-alainen käsite kestävä kehitys on. Se on paljon enemmän kuin ympäristön suojelua.
Kolme teemaa, kansainväliset intensiivijaksot ja konkreettinen oppiminen
Hankkeen aikana keskityttiin kolmeen eri Agenda2030:n teemaan, joita olivat komposiittimuovit (Suomi), vedensuodatus (Saksa) ja energiaratkaisut (Belgia). Jokaisessa partnerimaassa järjestettiin kolmen päivän intensiivijakso, jonka aikana opiskelijat osallistuivat yritysvierailuihin, keräsivät tietoa ja työstivät ratkaisuja monialaisissa ryhmissä. Esimerkiksi Saksassa opiskelijat suunnittelivat vedenpuhdistusjärjestelmiä ja Belgiassa kehitettiin tuulivoimaloiden pienoismalleja.
Esitehtävät, kuten yritysten taustatietoihin perehtyminen, tukivat jaksojen sujuvuutta. Hankkeeseen osallistuneet opiskelijat korostivat, kuinka ulkomaanjaksojen ohjelma oli hyvin organisoitu ja ne tukivat heidän oppimistaan.
- Konkreettiset tehtävät, kuten suodattimien rakentaminen tai yritysvierailut, tekivät kestävästä kehityksestä ymmärrettävämpää ja inspiroivat opiskelijoita, Ahonen kertoo.
Yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista oli EU-parlamenttiympäristöön sijoittuva roolipeli Brysselissä. Simulaatio toi opiskelijoille vastuuta ja mahdollisuuden kehittää yhteistyötaitojaan.
- Oli hienoa nähdä, kuinka opiskelijat omaksuivat roolinsa ja ottivat tilanteen vakavasti, Hayrabedian kuvailee. Kielitaito kehittyi merkittävästi, ja opiskelijoiden itsevarmuus kasvoi jakson aikana.
Yritysyhteistyön merkitys
Hanke toi esiin monia mahdollisuuksia yhdistää työelämän ja koulutuksen tarpeet. Yritykset, kuten John Deere Suomessa, esittelivät hankkeessa kestävän kehityksen ratkaisujaan, mikä lisäsi opiskelijoiden ymmärrystä siitä, kuinka kestävät periaatteet voivat ohjata yrityksen koko tuotantoketjua.
Belgialaiset kumppanit keskittyivät hankkeessa energiatehokkuuteen, kuten lämmitysratkaisuihin ja tuulivoimaan, kun taas saksalaiset toivat hankkeeseen vahvaa osaamista vedenpuhdistuksesta. Tämä osaaminen rikastutti kaikkien osallistujien ymmärrystä kansainvälisistä kestävän kehityksen ratkaisuista.
Hankkeen lopuksi opiskelijat ja muut hanketoimijat kokoontuivat Brysseliin laajentamaan kestävyysosaamistaan sosiaaliseen ja kulttuuriseen kestävyyteen. Opiskelijat pääsivät kokeilemaan EU-tason päätöksentekoa roolipelissä Parlamentariumissa Brysselissä. Vierailut Mini-Eurooppaan ja Atomiumiin avasivat näkökulmia monikulttuurisuuteen ja eurooppalaiseen toimijuuteen.
Hankkeen opit tuleviin projekteihin
Riveriassa hankkeen tuloksia aiotaan hyödyntää monipuolisesti. Esitehtäviä ja roolipelimallia voidaan soveltaa eri aloille ja opiskelijaryhmille, ja kehitteillä on myös uusia Erasmus+ -hankkeita, joissa opitun pohjalta rakennetaan entistä laajempia kokonaisuuksia. Lisäksi eTwinning-alustan käyttö tullaan integroimaan tuleviin projekteihin, mikä helpottaa opiskelijoiden ja opettajien välistä yhteistyötä.
- Hankemalli toimii astinlautana isommille hankkeille, Hayrabedian toteaa. Pienimuotoinen kumppanuushanke on kevyt tapa päästä mukaan kansainväliseen yhteistyöhön ja se antaa opettajille arvokkaita taitoja.
Sekä Hayrabedian että Ahonen suosittelevat hankkeen mallia muillekin oppilaitoksille.
- Tärkeintä on, että mukana on innostusta ja joustavuutta, Hayrabedian korostaa. Kaikki ei välttämättä suju täydellisesti, mutta yhdessä tekeminen ja oppiminen on avain onnistumiseen.
Hankkeessa korostui myös, kuinka tärkeää on antaa opiskelijoille vastuuta ja luottaa heidän kykyihinsä. Tämä lisää oppimismotivaatiota ja valmentaa tulevaisuuden työelämää varten.
Monialainen ja kansainvälinen yhteistyö kestävän kehityksen oppimisessa
Hankkeen ansiosta Riverian ja sen eurooppalaisten kumppaneiden yhteistyö on vahvistunut. Erityisesti Parlamentariumin Role Play -mallia päästiin kokeilemaan myös Erasmus+ -ryhmäliikkuvuuden merkeissä uuden belgialaisen partnerin GO! Scholengroepin kanssa, jonka laaja verkosto avaa mahdollisuuksia uusille yhteyksille ja projekteille, ja hankkeessa kehitettyjä menetelmiä voidaan soveltaa yhä useammille aloille.
Monialainen ja kansainvälinen yhteistyö voi tarjota arvokasta sisältöä mille tahansa alalle. Hankkeen ydinviesti on selvä: kestävä kehitys ei ole pelkkä oppitunti, vaan arvopohja, joka voi ohjata koko koulutusta ja työelämää.
TEKSTI: Sari Huttunen