Teemaviikon ohjelma
Vasuista vauhtia -teemaviikolla nostetaan tukimateriaaleja ja annetaan vinkkejä niiden hyödyntämiseen. Sisältöjä päivitetään 1.9. alkaen! Tulossa mm. blogikirjoituksia yhteistyökumppaneiltamme, tukimateriaaliemme esittelyjä ja vinkkejä niiden hyödyntämiseen.
Maanantai 1.9.
Pääjohtaja Minna Kelhä avaa Vasuista vauhtia -teemaviikon videotervehdyksellä.
Videossa on suomen- ja ruotsinkielinen tekstitys.
Tiistai 2.9.
Varhaiskasvatuksen blogi on julkaistu juhlaviikon kunniaksi Opetushallituksen pääsivuilla!
Tänään julkaisemme Opetushallituksen blogin
- Kansallinen varhaiskasvatuksen kehittäminen ja ohjaus siirtyi Opetushallitukseen vuonna 2015. On ollut ilahduttavaa huomata näiden 10 vuoden aikana, että varhaiskasvatus on löytänyt paikkansa suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ja samalla varhaiskasvatuksen arvo on tunnistettu, kirjoittavat Lucina Hänninen, Kurt Torsell ja Jarkko Niiranen Opetushallituksen blogissa
- Lapsen oppimisen polku alkaa varhaiskasvatuksesta
Vasuista Vauhtia viikon tukimateriaalien esittelyssä on tänään Kielten rikas maailma ja Kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisen varhaiskasvatuksen palveluohjaus
Kielten rikas tukimateriaali sisältää runsain mitoin materiaalia. Kielten rikas tukimateriaali on herkullisen monimuotoinen painavaa asia sisältävää kokonaisuus. Materiaaliin kannattaa tutustua pala kerrallaan. Tukimateriaali sisältää runsaasti tutkimustietoon perustuvaa tietoa, artikkeleja, luentoja ja videoita sekä linkkejä ja ideoita pedagogisen toiminnan monipuolistamiseksi. Leikki ja leikillisyys kuuluvat niin kielen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksessa siinä missä ulkoiluun ja ruokailuunkin. Lasten kanssa keksityt laulut, lorut, riimit, vitsit ja hassuttelu on kielen kehityksen edistämistä parhaimmillaan. Varhaiskasvatusikäisen lapsen kiukkukohtauksen saa usein laantumaan kielellisellä vuorovaikutuksella esimerkiksi rauhoittavalla laululla tai tarinalla.
Kielten rikas maailma pedagogisen toiminnan ja toimintakulttuurin lähtökohtana
Lapsiryhmän arjen jokaisessa hetkessä korostuu tavalla tai toisella kielet ja kielellinen kehitys. Kielen ja vuorovaikutuksen avulla lapsi ottaa haltuun monenlaisia tilanteita ja asioita, ilmaisee itseään ja hankkii tietoa. Jotta kielellisiä taitoja ja valmiuksia voidaan tukea, tulee tietää, miten näiden perustaa voidaan rakentaa ja vahvistaa. Perustaa eli keskeisiä kielen kehityksen osa-alueita on esitelty viidellä videolla ja muun muassa leikin, sadutuksen ja laulupiirtämisen avulla. Sivun lopussa on kahdesta tutkimushankkeesta nostettuja esimerkkejä, millainen aikuisen rooli tukee vuorovaikutustilanteissa lasten kielen kehitystä. Kielen kehityksen osa-alueet
Varhaiskasvatuksen tehtävänä on turvata jokaiselle lapselle mahdollisuus ilmaista itseään, tulla ymmärretyksi ja ymmärtää toisia. Kielen oppimisen varhaisvaiheita sekä milloin ja millaista tukea lapsi tarvitsee, on avattu tässä osiossa. Varhainen kielen kehitys ja sen tukeminen
Varhaiskasvatuksessa toimitaan kielitietoisesti, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ymmärretään mikä merkitys kielillä on lasten näkökulmasta katsottuna ja ymmärretään se, miten kieli vaikuttaa oppimiseen. Kielitietoinen varhaiskasvatus ja esiopetus
Tukimateriaalissa käydään läpi kielen kehityksen vaikeuksia ja ennen kaikkea mitä voidaan tehdä, jos opettaja huomaa kielen kehityksen vaikeuksia lapsella sekä milloin olisi tarvetta puheterapiaan. Leikki ja kielellä leikittely ovat ensisijaista pedagogista toimintaa, kun lapsella on haasteita kielen kehityksessä tai hän opettelee kieltä. Kielen kehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa
Kielellisen moninaisuuden huomioiminen
Kun kielistä ja kielellisestä kehityksestä puhutaan, on tärkeää huomioida myös monikieliset lapset. Miten lapsi otetaan osaksi ryhmää tilanteessa, jossa hän ei vielä ymmärrä tai puhu suomen tai ruotsin kieltä. Miten lapselle tarjotaan mahdollisuuksia opetella suomen tai ruotsin kielen taitojen kehittymistä osana ryhmän toimintaa inklusiivisesti. Useimmiten voidaan käyttää niitä samoja menetelmiä kaikkien ryhmän lasten kanssa. Monikielinen lapsi ei ole kieletön, sillä suomen tai ruotsin kieli voi olla lapselle toinen, kolmas tai jopa viides kieli, joka on melkoinen saavutus. Monikielisen lapsen kielen kehityksen tukeminen
Varhaiskasvatuksen ammattilaisen on tiedettävä ja ymmärrettävä, miten maahanmuuttajataustaisen lapsen kieli kehittyy toiminnallisesti ja, miten kehittyvää kielitaitoa voidaan tukea yhteistyössä huoltajien kanssa. Havainnointiin ja yhteisiin keskusteluihin löytyy konkreettisia työkaluja. KieliPeda- ja KieliVertailu työvälineet ja fonetiikka kielitietoisen varhaiskasvatuksen tukena
Lapsiryhmässä voi olla viittomakielisiä, saamenkielisiä tai romanikielisiä lapsia. Joko olet tutustunut vinkkeihin, miten edistää viittomakielen tai kotoperäisten kielten kehitystä.
Viittomakieli, saamen kielet ja romanikieli
Varhaiskasvatuksessa lukeminen, luetusta keskusteleminen ja lastenkirjallisuuteen tutustuminen lastenkirjallisuuteen kuuluu jokaiseen päivään, sillä näillä edistetään mm. lapsen kielen, mielikuvituksen ja luovuuden kehittymistä. Kirjastokäynneille voidaan valmistautua ja miettiä vaikka jo etukäteen millaisista aiheista kirjoja etsittäisiin tällä kertaa. Lapsille lukeminen ja lastenkirjallisuus Varhainen lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen
Kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisen varhaiskasvatuksen palveluohjaus
Muista myös uusi materiaalimme Kielellisesti ja kulttuurisesti moninaisen varhaiskasvatuksen palveluohjauksen tueksi. Mainio materiaali sisältää myös huoltajien kanssa yhdessä katsottavan videon yhteiseen keskusteluun suomalaisesta varhaiskasvatuksesta. Videota yhdessä katsoessa sen voi pysäyttää kätevästi, kun huoltajalla herää kysyttävää tai ammattilainen haluaa kertoa jostain tietystä teemasta enemmän. Kielellisesti ja kulttuurisesti moninainen varhaiskasvatuksen palveluohjaus
Keskiviikko 3.9.
Opetushallituksen vieraskynäblogit ovat osa 1.-5.9.2025 Vasuista vauhtia -viikon ja varhaiskasvatus 10 vuotta Opetushallituksessa -juhlavuoden blogikirjoitussarjaa.
Tänään alkaa vieraskynäblogien kirjoitussarja
- Ensimmäisen vieraskynäblogin meille on kirjoittanut Opetus- ja kulttuuriministeriön opetusneuvokset Kirsi Alila, Mervi Eskelinen ja Tarja Kahiluoto
- Varhaiskasvatuslaki varhaiskasvatuksen laatua edistämässä
Vasuista Vauhtia viikon tukimateriaalien esittelyssä on tänään ruotsinkielinen tukimateriaali
Opetushallituksessa tehdään kehittämistyötä molemmilla kansalliskielillä, suomeksi ja ruotsiksi varhaiskasvatukseen liittyen. Haluamme nostaa esiin tekemämme kaksikielisen työn näin 10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Tukimateriaalien tavoitteena on tukea varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden paikallista toimeenpanoa. Löydät lyhyen katsauksen ruotsinkieliseen tukimateriaaliin ruotsinkieliseltä Vasuista vauhtia-sivulta eli Småbarnspedagogiken firas med en temavecka -sivulta. Utbildningsstyrelsen publicerar stödmaterial på svenska
Torstai 4.9.
Opetushallituksen vieraskynäblogit ovat osa 1.-5.9.2025 Vasuista vauhtia -viikon ja varhaiskasvatus 10 vuotta Opetushallitushallituksessa -juhlavuoden blogikirjoitussarjaa.
Tänään julkaisemme kaksi vieraskynäblogia.
- Ensimmäisen blogin meille on kirjoittanut Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen arviointiasiantuntija Tuomas Sarkkinen ja arviointineuvos Janniina Vlasov
- Varhaiskasvatus aktiivisen kehittämisen kohteena
- Toisen vieraskynäblogin Itä-Suomen yliopiston apulaisprofessori Noora Heiskanen
- Varhaiskasvatuksen suunnittelu on valtakunnallista, paikallista, lapsikohtaista ja muuttuvaa
Vasuista Vauhtia viikon tukimateriaalien esittelyssä tänään on lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen
Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa -tukimateriaalimme on täydentynyt. Sosioemotionaalisia taitoja opetellaan varhaiskasvatuksessa jatkuvasti. Henkilöstön on tärkeä tiedostaa, että heidän tapansa toimia ja olla vuorovaikutuksessa välittyy mallina lapsille. Lasten sosioemotionaalisia taitoja ja käyttäytymistä voidaan tukea vaikuttavimmin, kun koko yhteisö sitoutuu yhdessä sovittuihin periaatteisiin.
- Tästä aiheesta kertoo lisää väitöskirjatutkija Hanna Tuominen Itä-Suomen yliopistosta juuri julkaistulla videolla, joka löytyy Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa -sivulta. Tätä 16 minuuttia kestävää videota suosittelemme lämpimästi kaikille varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleville esimerkiksi kehittämispäivään tai pedapalaveriin yhteisen keskustelun ja työskentelyn virittäjäksi. Oletteko te sopineet, miten kohtaatte ja käyttäydytte toisianne kohtaan tiimissä tai koko työyhteisössä? Tai millaista käyttäytymistä odotatte lapsilta erilaisissa tilanteissa ja miten reagoitte lasten toivottuun käyttäytymiseen? Video: Sosioemotionaalisia taitoja ja käyttäytymistä tukeva varhaiskasvatus
Toisella juuri julkaistulla videolla Hanna Tuominen pureutuu siihen, millainen merkitys toimintakulttuurin johtamisella on lasten sosioemotionaalisten taitojen ja käyttäytymisen kannalta. Yhteisössä tapahtuva vuorovaikutus ja käyttäytyminen vaikuttavat kaikkien yhteisön jäsenten hyvinvointiin – niin lasten kuin aikuisten. Vaikuttava sosioemotionaalisten taitojen ja käyttäytymisen tukeminen edellyttää toimintakulttuurin kehittämistä, ja toimintakulttuurin kehittäminen ja mahdollinen muutos vaativat puolestaan johtamista. Jotta koko yhteisö voi sitoutua yhteisesti sovittuihin periaatteisiin, on johtajan luotava rakenteet ja ylläpidettävä sitoutumista tukevaa keskustelua ja suunnittelua pitkäjänteisesti.
- Lisää näkökulmia johtamisen tueksi voit kuunnella videolta, joka on suunnattu kaikille varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa työskenteleville johtajille. Video: Johtamisen merkitys varhaiskasvatuksen kehittämisessä lasten sosioemotionaalisia taitoja ja käyttäytymistä tukevaksi
- Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa -sivulta on löytynyt jo aiemmin monipuolista tukimateriaalia mm. alle 3-vuotiaiden tunne- ja vuorovaikutustaitojen sekä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisen tukemiseksi. Mikä näistä tukimateriaaleista voisi sopia teidän ryhmän ja toimipaikan tarpeisiin tällä hetkellä? Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Perjantai 5.9. Paikallinen Vasuista vauhtia -päivä
Haastamme varhaiskasvatuksen henkilöstöä ja johtoa pohtimaan miten viimeiset 10 vuotta varhaiskasvatuksen kehittämistä on näkynyt teidän näkökulmastanne. Millaisia muutoksia varhaiskasvatuksessa on tehty? Kertokaa vähintään kolme merkityksellisintä asiaa oman työnne kannalta. Kuvailkaa ajatuksianne myös lasten näkökulmasta.
Voitte halutessanne myös jakaa konkreettisia esimerkkejä, miten olette hyödyntäneet Opetushallituksen tukimateriaaleja.
Jakakaa ajatuksianne somessa aihetunnisteella #vasuistavauhtia.
UUSI tukimateriaali: Matemaattinen ajattelu varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Tätä tukimateriaalia olette meiltä toivoneet ja vihdoin se on täällä! Opetushallitus julkaisee tänään perjantaina Vasuista vauhtia -viikon ja varhaiskasvatus 10 vuotta Opetushallitushallituksessa -juhlavuoden kunniaksi uuden hienon tukimateriaalin matematiikkaan. Materiaali koostuu viidestä videosta, joista ensimmäiset kolme videota ovat professori Minna Hannula-Sormusen luentosarjaa. Lisäksi materiaalissa on kaksi päiväkodissa kuvattua videota.
- Mitä matemaattinen ajattelu on? Miten matemaattista ajattelua edistetään varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa? Uudelta tukimateriaalisivulta löydät tietoa ja pedagogista tukea sekä ideoita lasten matemaattisen ajattelun edistämiseen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Matemaattinen ajattelu varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
- Tukimateriaalit ovat käytettävissä myös esiopetukseen. Tukimateriaalikokonaisuus löytyy täältä Työn tueksi varhaiskasvatuksessa
Muistattehan Lapsen oikeus julisteet, jotka löytyvät lisäksi kielillä: ruotsi ja englanti.
Lapsella on oikeus -juliste, tulostettava A3 (pdf)