-
Perusopetuslaki 682/1998
-
Perusopetusasetus 852/1998
-
Valtioneuvoston asetus perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta 422/2012
-
Työturvallisuuslaki 738/2002
-
Laki nuorista työntekijöistä 998/1993
-
Valtioneuvoston asetus nuorille työntekijöille erityisen haitallisista ja vaarallisista töistä 475/2006
-
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus nuorille työntekijöille vaarallisten töiden esimerkkiluettelosta 188/2012
-
Valtioneuvoston asetus työpaikkojen turvallisuus- ja terveysvaatimuksista 577/2003
-
Maankäyttö- ja rakennuslaki 132/1999 (uudistumassa)
-
Maankäyttö- ja rakennusasetus 895/1999
-
Suomen rakentamismääräyskokoelma
-
Pelastuslaki 379/2011
-
Laki pelastustoimen laitteista 10/2007
-
Sähköturvallisuuslaki 1135/2016
-
Valtioneuvoston asetus sähkölaitteistoista 1434/2016
-
Jätelaki 646/2011
-
Kemikaalilaki 599/2013
-
Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 390/2005
-
Valtioneuvoston asetus koneiden turvallisuudesta 400/2008
9. Kirjallisuutta ja lisätietoa
-
RT 103058 Palvelumuotoilu kiinteistö- ja rakentamisalalla. 2019. Rakennustieto Oy.
-
RT 103079 Perusopetuksen tilat. Rakennushankkeen valmistelun lähtökohdat. 2019. Rakennustieto Oy.
-
RT 103080 Perusopetuksen tilat. Suunnittelun lähtökohdat. 2019. Rakennustieto Oy.
-
RT 103081 Perusopetuksen tilat. Tilasuunnittelu. 2019. Rakennustieto Oy.
-
RT 103084 Perusopetuksen tilat. Sisustussuunnittelu. 2020 (korvaa RT 103082). Rakennustieto Oy.
-
RT 103084 Päiväkodin ja perusopetuksen tilat. Ulkotilojen suunnittelu. 2019. Rakennustieto Oy.
-
RT 103085 Päiväkodin ja perusopetuksen tilat. Turvallisuuden suunnittelu. 2019. Rakennustieto Oy.
-
RT 103141 Esteetön liikkumis- ja toimintaympäristö. 2019. Rakennustieto Oy.
-
RT 08-11098 Sisusteiden paloturvallisuus. Julkiset tilat. 2012. Rakennustieto Oy.
-
RT 09-11022 Perustietoja liikkumis- ja toimimisesteistä. 2011. Rakennustieto Oy.
-
RT 09-11137 Ihmisten mitat ja ulottuminen. 2014. Rakennustieto Oy.
-
RT 91-11249 Hygienia sisätiloissa. Yleiset perusteet. 2020. Rakennustieto Oy.
-
RT 91-11250 Hygienia sisätiloissa. Tilasuunnittelu. 2020. Rakennustieto Oy.
Perusopetuksen RT-korttien lopusta löytyvät listaukset suunnittelussa tarvittavista korteista.
- Aluehallintovirasto, 2016: Peruskoulujen teknisen työn opetustilojen koneet ja laitteet. Linjauksia tarkastusten tueksi ja yhtenäistämiseksi.
- Hietanen-Peltola, M. & Korpilahti, U. (toim.), 2015: Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos: Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastamiseen. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
- Inki, J. – Lindfors, E. – Sohlo, J. (toim.), 2011: Käsityön turvallisuusopas. Perusopetuksen teknisen työn ja tekstiilityön opetukseen. Opetushallitus, Oppaat ja käsikirjat 2011:15.
- Karppinen, S. – Kouhia, A. – Syrjäläinen, E. (toim.), 2014: Kättä pidempää. Otteita käsityön tutkimuksesta ja käsitteellistämisestä. Helsinki: Helsingin yliopisto.
- Kojonkoski-Rännäli, S., 2014: Ajatus käsissämme, käsin tekemisen filosofiaa. Turun yliopisto.
- Kuuskorpi, M. & Nevari, J., 2018: Koulusta oppimisen ympäristöksi. Työkaluja oppimisympäristöjen muutokseen. Helsinki: Opetushallitus.
- Lindfors, E. – Marjanen, P. – Jaatinen, J., 2012: Tyttöjen ja poikien käsityöstä monimateriaaliseksi käsityöksi. Käsityön opetusta 150 vuotta. Teoksessä Mikä mäki! Tiedäks snää? Turun yliopisto.
- Linturi, R. & Kuusi, O., 2018: Suomen sata uutta mahdollisuutta 2018-2037. Yhteiskunnan toimintamallit uudistava radikaali teknologia. Eduskunta, tulevaisuusvaliokunta.
- Luminen, H. – Rimpelä, M. – Tarvainen, E., 2018: Cookbook 2.0. Modernin rakennetun ympäristön opas. Finnish Education Group, FEG Oy.
- Niiranen, S., 2016: Increasing Girls' Interest in Technology Education as a Way to Advance Women in Technology. Jyväskylän yliopisto.
- Nuutinen, A. – Fernström, P. – Kokko, S. – Lahti, H., 2014: Suunnittelusta käsin. Käsityön tutkimuksen ja opetuksen vuoropuhelua. Helsingin yliopisto.
- Oppilaitosrakennusten turvallisuus. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2015:2.
- Pakula, H-M. – Kouki, E. – Silfverberg, H. – Yli-Panula, E. (toim.), 2016: Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka. Turku. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.
- Perusopetuksen laatukriteerit. Perusopetuksen, perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä koulun kerhotoiminnan laatukriteerit. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2012:29.
- Soininen, M. & Merisuo-Storm, T. (toim.), 2012: Mikä mäki! Tiedäks snää? 120 vuotta opettajankoulutusta Rauman Myllymäellä. Turun yliopisto.
- Treston, 2018: Työpistevalaistus teollisiin ja teknisiin tiloihin. 5 askelta onnistumiseen.
- Tulityöt-turvallisuusohje, SFS 5900 standardi (SFS standardien verkkokauppa)
- Uljas, M. & Wendelius, S., 2018: Tää yhteinen käsityö on mitä suurimmassa määrin tilakysymys. Käsityön fyysisen oppimisympäristön kehittämisessä huomioon otettavia tekijöitä. Turun yliopisto.
- Wennervirta, T., 2017: Koulukäsityön monipuolinen oppimisympäristö: Ompelukoneajokortista 3D-mallintamiseen. Helsingin yliopisto.
- Lindfors, E., Jaatinen, J., Wendelius, S. & Uljas, M. (2021). Kohti uutta käsityön oppimis- ja työympäristöä : Opettajien näkemyksiä tilasuunnitteluun. Ainedidaktiikka, 5(2), 25–50.
- Oppimaisemaa luomassa, Valterin julkaisusarja nro 7
- Veijola, A., Salo, O-P & Roos, S. Meaningful learning in diverse learning environments, Jyväskylän normaalikoulun julkaisuja 17