Teknologian käyttö kuuluu liikunnan opetussuunnitelmiin sekä perusopetuksessa että lukiokoulutuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2016) mainitaan seuraavasti: ”Liikuntateknologian hyödyntämisellä tuetaan liikunnan opetuksen tavoitteiden saavuttamista.” Vastaavasti lukiokoulutuksessa on mainittu seuraavasti: ”Liikunnan opetuksessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan hyvinvointi- ja liikuntateknologiaa sekä opitaan tiedon kriittistä tulkintaa ja turvallista toimintaa mediassa, kuten paikkatietojen julkaisuja ja suoritusten kuvaamista”.
Nopea teknologinen kehitys tuo monipuolisia uudenlaisia mahdollisuuksia liikunnan opetukseen. Digitaalisen maailman muuttuessa myös arjessa tarvittavan osaamisen vaatimukset muuttuvat. Digitaalisen osaamisen kuvauksissa (2022) tarkennetaan tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kehittymistä perusopetuksessa. Tässä aineistossa esitellyt sovellukset ovat esimerkkejä digitaalisista palveluista, joita voi hyödyntää osana liikunnan opetusta. Tarjolla on muitakin digitaalisia sovelluksia.
Tieto- ja viestintäteknologiseen osaamiseen (L5) kuuluu neljä osa-aluetta: Käytännön taidot ja oma tuottaminen, turvallisuus ja vastuullisuus, tiedonhallinta sekä tutkiva ja luova työskentely ja vuorovaikutus. Liikunnan opetuksessa toteutetaan tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kaikkia osa-alueita. Digitaalisen osaamisen kuvauksiin kokonaisuutena voit tutustua ePeruste-palvelussa.
Tähän artikkeliin on koottu joitakin esimerkkejä digitaalisten palvelujen käytön mahdollisuuksista liikunnan opetuksessa. Artikkelissa kuvattu toiminta osoittaa, kuinka monipuolisesti digitaalinen osaaminen voi liikunnan opetuksessa kehittyä. Digitaalisten ympäristöjen hyödyntäminen opetuksessa antaa oppilaille kokemuksia siitä, millaisia merkityksiä ja mahdollisuuksia digitalisoituvaan yhteiskuntaan liittyy. Samalla voidaan oppia, että digitaalisten palvelujen ja teknologioiden käyttöön liittyy globaalissa maailmassa myös riskejä. Lasten ja nuorten kokemukset teknologian käytöstä oppimisessa voivat merkittävästi vaikuttaa heidän asenteisiinsa sekä teknologiaa että liikkumista kohtaan. Digitaalisen osaamisen kuvauksia voi tarkastella erityisesti tässä artikkelissa esiteltyjen mahdollisuuksien näkökulmasta.
Digitaaliset palvelut ja digitaalisten laitteiden käyttö opetuksessa
Tässä artikkelissa esitellään esimerkinomaisesti digitaalisten palvelujen käytön monipuolisia mahdollisuuksia opetuksessa.
Opetuksessa käytetään lähtökohtaisesti koulun tarjoamia laitteita. Liikunnan opetus poikkeaa kuitenkin muista oppiaineista siinä, että teknologioiden kehittyessä oppilaan oma laite (yleensä puhelin tai kello) voi tarjota koulun laitteita laajempia mahdollisuuksia oppimisen edistämiseksi.
Opetuksen järjestäjä vastaa siitä, että opetuksessa käytettävät digitaaliset palvelut ovat lain mukaisia ja että tarvittavat lupakäytännöt ovat ajan tasalla. Yleisiä tietosuojaan liittyviä velvoitteita on käsitelty Opetushallituksen Tietosuojaoppaassa.
Tutustu myös Opetushallituksen Tietokoneen, kännykän ja muiden mobiililaitteiden käyttö koulussa -oppaaseen. Opettaja, kysy tarvittaessa lisätietoa opetuksen tai koulutuksen järjestäjältä, jonka palveluksessa työskentelet.
Digitaalisen osaamisen kuvausten tarkastelu
ePerusteet-palvelun lisäksi digitaalisen osaamisen kuvauksia (varhaiskasvatus ja esiopetus) ja tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen kuvauksia (perusopetus) voi tarkastella Mirossa. Alla olevan linkin kautta pääset tarkastelemaan Miroa, jossa osaamisen kuvauksista on merkitty osaaminen, jota voidaan luontevasti edistää osana liikunnan opetusta.