Elektroniikka perusopetuksessa
Elektroniikan opiskelussa yhdistetään teoriaa ja käytännön tekemistä. Teoriaa opiskellaan pääasiassa käsityön opetuksen yleistyötiloissa. Käytännön työskentely sisältää usein sähköisten peruskytkentöjen harjoittelua, suunnittelua ja rakentamista, niiden käyttöä ja tutkimista, piirilevyn suunnittelua ja valmistusta sekä robotiikkaa ja ohjelmointia. Kytkentöjä, robotiikkaa ja ohjelmointia voidaan harjoitella ja toteuttaa rakennussarjoilla ja tietokoneavusteisesti yleistyötiloissa sekä monitoimitilassa.
Elektroniikan rakennettavat oppilastyöt komponentteineen kootaan ja valmistetaan usein yleistyötiloissa tai monitoimitilassa ja kiinteät kytkennät juotetaan useimmiten pehmytjuotoksilla juotostyöpisteillä elektroniikkatöiden alueella. Piirilevyjen valmistus syövyttämällä tehdään pintakäsittelytilassa. Talotekniikan keskittämisen ja rakentamisen kannalta juotostyöpisteiden sijainti käsityön oppimis- ja työympäristössä on hyvä suunnitella siten, että oppilaiden käsityöprosessin mukainen elektroniikkatyöskentely eri tiloissa tai alueilla muodostaa turvallisen työskentelyn kokonaisuuden.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Elektroniikkatöiden alue juotospisteineen suunnitellaan usein teknisen työn työtapojen yleistyötilan tai metallitöiden alueen yhteyteen, lähelle monitoimitilaa ja pintakäsittelytilaa, jolloin oppilaan käsityöprosessin mukainen työskentely eri tiloissa ja alueilla on sujuvaa.
Turvallisen työskentelyn mahdollistamiseksi, on oppimis- ja työympäristössä kulloinkin työskentelevän vastuuopettajan oltava tietoinen oppilasmääristä sekä tilassa suoritettavista töistä.
Esimerkkipinta-ala:
- elektroniikkatöiden alue vuosiluokat 1–9, 7–10 m2, voidaan toteuttaa erillisenä tilana