Käsityönopettajan työalue tai -tila
Käsityönopettajat tarvitsevat työaluetta tai erillistä työtilaa opetuksen yksilö- ja yhteissuunnitteluun, valmisteluun, oppimateriaalien valmistamiseen ja oppilasarvioinnin toteuttamiseen. Muita opettajan tehtäviä ovat koulukohtaiset tehtävät, projektien suunnittelu ja valmistelu, materiaalien hankinnat sekä yhteydenpito oppilaiden huoltajiin. Työalueella tai -tilassa tulee ottaa työskentelyn vaatima ergonomia huomioon.
Käsityönopettajien työpisteenä voi olla käsityön oppimis- ja työympäristön yleistyötiloihin sijoitettavat työalueet, joissa sijaitsevat työpöydät ja niiden yhteydessä lukittavat kaapit ja laatikostot opettajien materiaalien säilyttämistä varten. Lisäksi koulun yleiset opettajien työtilat toimivat myös käsityön opettajien työpisteinä.
Käsityönopettajien työpisteet voidaan sijoittaa myös erilliseen tilaan, joka erotetaan muusta opetustilasta esimerkiksi ikkunallisella seinällä tai varmistetaan jollain muulla tavalla, että opettajalla on työrauha esimerkiksi luokanvalvojan työhön ja arviointiin liittyvien työtehtävien hoitamiseen. Tilan käyttäjien näkemys tulee huomioida työtilaa suunniteltaessa. Erillinen työtila voi olla myös yhteinen perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 ja 7–9 käsityönopettajien kesken.
Käsityön oppimis- ja työympäristöön sijoitetaan koneiden, laitteiden ja pistorasioiden pääkytkin ja sähköohjausjärjestelmä. Tämä voidaan sijoittaa erilliseen opettajien työtilaan tai olla muutoin tilasta vastaavan opettajan hallinnassa, mikäli opettajien työpisteet sijaitsevat yleistyötilojen yhteydessä. Tilasta, jossa koneiden ohjausjärjestelmä sijaitsee, tulee olla hyvä näkö- ja valvontayhteys koneille ja laitteille.
Käsityön oppimis- ja työympäristöön sijoitetaan ensiapukaappi. Tämä voidaan sijoittaa opettajien työalueelle tai -tilaan, niiden välittömään läheisyyteen tai olla muutoin saavutettavissa oppimis- ja työympäristön tiloissa.
Työalueen tai -tilan lisäksi käsityönopettajat tarvitsevat käyttöönsä puku- ja saniteettitilan. Tähän tarkoitukseen käytetään koulun opettajille varattuja yhteisiä tiloja tai vaihtoehtoisesti käsityönopettajille varataan omat tilat oppimis- ja työympäristön läheisyyteen
Alueen tai -tilan yhteys muihin lähellä oleviin tiloihin
Käsityönopettajien työalueelta tai -tilasta tulee olla valvottavuuden kannalta esteetön näkymä käsityön oppimis- ja työympäristön tiloihin. Mikäli ensiapukaappi sijoitetaan opettajien työtilaan tai sen välittömään läheisyyteen, tulee käsityön eri työtiloista olla sujuva ja esteetön kulku sekä näkymä opettajien työalueelle tai -tilaan.
Käsityönopettajat hyödyntävät useimmiten koulun opettajien yhteisiä puku- ja saniteettitiloja. Tarvittaessa opettajan henkilökohtaisille työvaatteille, -varusteille ja -kengille varataan säilytystilaa käsityön oppimisympäristöön, lähelle opettajan työaluetta.
Käsityön oppimisympäristön WC-tilat ovat sekä opettajien että oppilaiden käytettävissä. Mikäli WC-tiloja ei voida sijoittaa käsityön oppimisympäristöön, on niiden sijaittava oppimisympäristön välittömässä läheisyydessä.
Esimerkkipinta-ala:
- opettajien työalueet 2–4 m2, voidaan toteuttaa erillisenä tilana