Kaikille yhteinen käsityön opetus
Valtioneuvoston asetuksen (422/2012, 793/2018) sisältämän tuntijaon mukaan käsityötä opiskellaan peruskoulussa vuosiluokilla 1-9 yhteensä vähintään 11 vuosiviikkotuntia (vvt).
Vuosiluokilla 1-2 käsityötä on yhteensä vähintään 4 vvt
Vuosilukilla 3-6 käsityötä on yhteensä vähintään 5 vvt
Vuosiluokilla 7-9 käsityötä on yhteensä vähintään 2 vvt.
Opetuksen järjestäjä voi osoittaa opetukseen enemmän tunteja, mutta ei voi alittaa vähimmäistuntimäärää.
Opetussuunnitelman perusteiden mukaan opetusta ja opiskelua ohjaavat paikallisessa opetussuunnitelmassa kohdennetut, kaikille yhteisen käsityön tavoitteet ja niihin liittyvät sisältöalueet. Opetuksessa käytetään sekä teknisen työn että tekstiilityön työtapoja, oppimisympäristöjä ja materiaaleja.
Kaikille yhteisen käsityön oppiaineen opetuksessa oppilaiden omia kiinnostuksen kohteita otetaan huomioon oppimistehtäviä, työmenetelmiä ja materiaaleja suunniteltaessa ja valitessa. Oppilaiden osallistuminen oppimistehtävien suunnitteluun lisää opiskelumotivaatiota. Käsityön opettajat muodostavat yhdessä käsityön vuosittaisen opinto-ohjelman siten, että käsityön kokonaisuus toteutuu laajalti ja taidon oppiminen kumuloituu vuosiluokalta 1 vuosiluokille 7−9.
Käsityö ja taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit (6 vvt + 5 vvt)
Valtioneuvoston asetus määrää myös yhteisiin taide- ja taitoaineisiin osoitettavista valinnaisista tunneista. Vuosiluokilla 1–6 näitä tunteja on yhteensä vähintään 6 vvt ja vuosiluokilla 7–9 yhteensä vähintään 5 vvt. Opetuksen järjestäjä päättää, miten tuntijaossa määrätyt valinnaiset tunnit käytetään yhteisten taide- ja taitoaineiden eli käsityön, kuvataiteen, musiikin, liikunnan ja kotitalouden opetukseen. Tällöin siis päätetään, paljonko tunteja kuhunkin oppiaineeseen osoitetaan ja mille vuosiluokille tunnit sijoittuvat. Opetuksen järjestäjä voi myös päättää, että nämä tunnit tai osa niistä on oppilaille valinnaisia.
Jos opetuksen järjestäjä haluaa painottaa jonkin taide- ja taitoaineen opetusta, se voi käyttää taide- ja taitoaineiden valinnaisia tunteja tämän painotetun opetuksen järjestämiseen. Käsityössä tämä ei tarkoita tuntien jakamista toisistaan erillisiin teknisen työn työtapojen ja tekstiilityön työtapojen opetukseen, vaan käsityö -oppiaineen painottamista. Painotus syntyy, kun käsityön opetukseen osoitetaan enemmän tunteja kuin valtakunnallinen vähimmäismäärä edellyttää ja samalla oppiaineen opetusta kehitetään esimerkiksi työskentelymenetelmien ja oppimisympäristöjen osalta.
Käsityöhön liittyvät valinnaiset aineet (9 vvt vuosiluokilla 1–9)
Valtioneuvoston asetuksen sisältämän tuntijaon mukaan oppilaalle osoitetaan valinnaisten aineiden opetukseen vähintään 9 vvt perusopetuksen aikana. Paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetään oppilaille tarjottavista valinnaisista aineista, joiden joukosta oppilas valitsee omat valinnaiset aineensa kiinnostuksensa mukaisesti.
Valinnaisena aineena voidaan tarjota perusopetuksen yhteisten aineiden syventäviä ja soveltavia opintoja tai useasta aineesta muodostettuja oppiainekokonaisuuksia. Käsityöhön liittyvä valinnainen aine voi olla nimeltään esimerkiksi tekninen työ, tekstiilityö, teknologia, muoti tai jokin muu käsityön syventävä osaamisalue.