Eteistila
Käsityön oppimis- ja työympäristöön saavutaan joko erillisen eteistilan tai koulun muun aulatilan kautta. Erilliseen eteistilaan sijoitetaan säilytys- ja naulakkotilat oppilaiden ulkovaatteille ja repuille. Eteistilaan on hyvä sijoittaa myös käsienpesupiste sekä wc-tilat. Mikäli erillistä eteistilaa ei toteuteta, on edellä mainittujen toimintojen hyvä sijaita lähellä käsityön oppimis- ja työympäristöä.
Erillisen eteistilan olisi hyvä olla lukittava, jolloin oppilaiden henkilökohtaiset, repuissa säilytettävät tavarat ovat opetuskertojen aikana suojattuna. Isoissa koulurakennuksissa on myös suotavaa, että käsityön oppimis- ja työympäristöön on oma erillinen sisäänkäynti. Näin tiloihin ei kuljeta monien käytävien kautta. Eteistila olisi hyvä varustaa oven soittokellolla.
Käsityön oppimis- ja työympäristön iltakäyttäjien, kuten taiteen perusopetus ja vapaa sivistystyö, tarvitsemat naulakkotilat otetaan huomioon eteistilaa suunniteltaessa. Oma sisäänkäynti olisi hyvä sijoittaa siten, että myös iltakäyttö voi saapua opetustiloihin suoraan pysäköintialueelta tai huoltopihalta.
Tavaran vastaanotto ja kuljetus koulun sisällä sekä pyörätuolilla liikkuvat henkilöt otetaan eteistilan suunnittelussa huomioon. Kynnyksettömät, leveät oviaukot mahdollistavat myös suurissa erissä tilattujen käsityön opetuksen materiaalien ja opetusvälineiden liikuttamisen.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Eteistilan sijoittaminen käsityön oppimis- ja työympäristöön suunnitellaan siten, että sen kautta on mahdollisimman sujuva ja valvonnan mahdollistava yhteys käsityön opetuksen eri työtiloihin ja työalueille tai mahdolliseen oppimisaulaan.
Käsityön oppimis- ja työympäristössä käytetään pääsääntöisesti oppilaiden omia ulkokenkiä tai sisäkenkiä, riippuen opiskeltavasta käsityön työtavasta. Tekstiilityön työtapojen työtiloissa liikutaan sisäkengillä tai ilman kenkiä. Työtilat luetaan puhtaan työskentelyn tiloiksi. Teknisen työn työtapojen työtiloissa liikkuminen tapahtuu omissa ulkokengissä tai opetuksen järjestäjän tarjoamissa turvajalkineissa työturvallisuuden ja myös käsiteltävien materiaalien työstämisestä syntyvien epäpuhtauksien vuoksi. Käsityön eri työtilat ja alueet on hyvä järjestää oppimis- ja työympäristössä siten, että epäpuhtaudet eivät kulkeudu jalkineiden mukana tilasta toiseen.
Jotta oppilaiden ulkokengät on helposti saatavilla, tulee käsityön oppimis- ja työympäristön eteistilan sijaita lähellä koulun sisäänkäyntiä tai muuta paikkaa, joka on osoitettu oppilaiden ulkokengille, jos koulu on kengätön koulu.
Opetuksen järjestäjän mahdollisesti tarjoamille turvajalkineille suunnitellaan eteistilaan puhdistus- ja säilytyskalusteet. Säilytyskalusteiden määrässä huomioidaan koulun oppilasmäärä ja se, että eri ikäiset lapset ja nuoret tarvitsevat määrällisesti paljon erikokoisia turvajalkineita. (Käsityön työturvallisuusopas. 2011).
Esimerkkipinta-ala:
- eteistila (vaatesäilytys), tarvittava pinta-ala määritellään koulukohtaisesti