Koululaiseksi kasvaminen – Minä ja koti
Kotitalouden opetus voidaan aloittaa ensimmäisillä vuosiluokilla opetuksen järjestäjän niin päättäessä. Kotitaloutta voidaan opettaa yhteisenä oppiaineena, osana taide- ja taitoaineiden valinnaistunteja tai sitä voidaan tarjota myös oppilaille valinnaisena aineena. Se voi toteutua myös eheytettynä, eri oppiaineisiin tai koulun toimintaan integroituneina kotitaloudellisina osuuksina.
Kotitalouden näkökulmasta koululaiseksi kasvamiseen liittyy omaan arkeen ja kodin toimintaympäristöön tutustuminen. Vuosiluokkien 1–2 opetuksessa otetaan huomioon esiopetuksen ja sitä edeltäneen varhaiskasvatuksen aikana kehittyneet arjen taidot. Varhaiskasvatuksessa painopisteenä on “Minä ja koti”, jossa pedagoginen kysymys voisi olla “Kuka minä olen?” Tämä kysymys auttaa lapsia tutustumaan itseensä, omiin vahvuuksiinsa ja rooliinsa perheessä ja lähipiirissä, tukien identiteetin rakentamista ja itsensä ymmärtämistä. Alemmilla vuosiluokilla voidaan opettaa kotitaloudellisia osuuksia osana oppiaineita, joiden sisältöihin kodin arjen ilmiöiden tarkastelu luontevasti liittyy. Kotitaloudelliset osuudet ovat tyypillisiä myös koulun arjessa, kouluruokailussa, koulun kerhotoiminnassa ja perusopetuksen aamu- ja iltapäivätoiminnassa.
Kotitalousopetuksen jatkumo esiopetuksesta perusopetuksen päättöluokalle asti (Kuvio 1) voidaan nähdä kumuloituvien oppimishaasteiden oppimispolkuna, jossa esiopetuksen alueella tutustutaan arjen rutiinien ja leikin keinoin kotitalouden tyypillisiin toimintoihin. Viiteryhmänä tässä vaiheessa ovat koti ja vanhemmat, jotka tukevat yhdessä arkeen ja kotiin liittyvää oppimista. Vuosiluokilla 1–2 jatketaan tutustumista omaan arkeen ja toimintaympäristöön kodissa ja koulussa. Työtavat rohkaisevat tutustumaan, nimeämään, tunnistamaan, kokeilemaan ja osallistumaan kotitalouden toimintoihin, painottaen erityisesti kysymystä “Mitä?” eli mitä asioita tehdään ja mitä ne tarkoittavat.