Kotitalous perusopetuksessa
Opetuksessa luodaan perustaa oppilaiden kotitaloudelliselle osaamiselle ja tuetaan kasvua kodin arjen perusedellytyksiä ylläpitäviksi kuluttajiksi, huoltapitäviksi lähimmäisiksi sekä perheen, kodin ja yhteiskunnan aktiivisiksi jäseniksi.
Tutustu aiheeseen lisää sosiaalisessa mediassa! Lisätietoa saat aihetunnisteilla: #S1ruokaosaaminenjaruokakulttuuri, #2asuminenjayhdessäeläminen, #3kuluttajajatalousosaaminenkodissa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014
Kotitalous oppiaineena

Kotitalouden opetuksen oppimisjatkumo varhaiskasvatuksesta yläkouluun
Kotitalousopetusta voidaan tarjota jo alemmilla vuosiluokilla. Sivulta löydät tietoa oppimisjatkumon suunnittelun ja toteutuksen tueksi.

Kotitaloudelle ominaiset työtavat ja oppimisympäristöt
Kotitalouden oppimisympäristöksi soveltuvat vuorovaikutukseen, toiminnallisuuteen ja osallisuuteen aktivoivat tilat. Työtavoissa korostuvat käytännön toimintataidot, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot sekä tiedonhallintataidot.

Ohjaus, eriyttäminen ja tuki kotitaloudessa
Kotitalouden oppiaineen tavoitteiden kannalta keskeistä ohjauksen ja tuen järjestämisessä on toiminnallisuus ja oppilaan oman toiminnan ohjauksen eli itseohjautuvuuden asteittainen lisääntyminen.

Yhteistyö muiden oppiaineiden kanssa
Artikkelissa pohditaan yhteistyön merkitystä ja toteuttamismahdollisuuksia sekä kuvataan muutamia esimerkkejä, jotka keskittyvät yhteistyöhön eri aineiden kanssa.
Kotitalouden tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet

S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri
Ruokaosaaminen viittaa niin suunnittelun, toteutuksen kuin omien valintojen pohtimisen taitoihin. Opetushallituksen ja maa- ja metsätalousministeriön tuottama Ruokataju -materiaali tukee sisältöalueen S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri käyttöönottoa.

S2 Asuminen ja yhdessä eläminen
Asuminen ja yhdessä eläminen ovat kotitalousopetuksen perusta ja päämäärä. Opetushallitus on tuottanut yhteistyössä kotitalousopetuksen foorumin kanssa tukimateriaalia sisältöalueen S2 Asuminen ja yhdessä eläminen käyttöönottoon.

S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa
Kuluttajuus on arjessa vahvasti läsnä esimerkiksi ostamisessa, asumisessa ja liikkumisessa. Yhteistyössä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa tuotettu tukimateriaali auttaa sisältöalueen S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa käyttöönotossa, ja tarjoaa paikalliseen ideoita monialaisen opetuksen toteuttamiseen.
Opetuksen ja oppimisen tueksi

Ruokakasvatusteema paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön
Ruokakasvatus on teemana laaja-alainen ja monipuolinen, ja sen tavoitteisiin kuuluu muun muassa terveellisten ravitsemustottumusten omaksuminen, ruoan arvostaminen sekä ruoan yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointiin liittyvän yhteyden ymmärtäminen. Ruokakasvatus on yksi koulun tärkeistä tehtävistä.

Verkkomateriaaleja kotitalouden opetuksen tueksi
Täältä löydät materiaaleja teemoiteltuna kotitalouden sisältöalueiden mukaan.

Artikkeli koulupäivän rakenteen suunnittelun tueksi
Miten opettaja suunnittelee oppilaan koulupäivän rakennetta, joka tukee myös pedagogisesti mielekästä opetusta poikkeuksellisissa opetusjärjestelyissä? Artikkelissa ehdotetaan ratkaisuja koulupäivän suunnitteluun.
Kotitalouden arviointi perusopetuksessa ja päättöarvioinnin tukimateriaali

6. vuosiluokan lukuvuosiarviointi taide- ja taitoaineet
Sivusto aukeaa syyskuussa 2023

Kotitalouden päättöarvioinnin kriteerien tukimateriaali
Päättöarvioinnin kriteerit ovat kuvauksia arvosanoihin 5, 7, 8 ja 9 vaadittavasta osaamisen tasosta. Opetussuunnitelman perusteissa määritellyt arvioinnin kriteerit ovat opetuksen järjestäjää sitovia normeja, jotka siirretään perusteista paikalliseen opetussuunnitelmaan sellaisenaan. Lisäksi sivulle on koottu tukimateriaalia kuvataiteen opetuksen ja arvioinnin toteuttamisen tueksi.

Taide- ja taitoaineiden tuntijako ja oppimäärien arviointi
Kaikille oppilaille yhteisiä taide- ja taitoaineita ovat musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous. Tutustu taide- ja taitoaineiden tuntijaon esimerkkeihin ja taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointiin.

Valinnaiset aineet ja valinnaisten aineiden arviointi perusopetuksessa
Valinnaisten aineiden tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista oppilaan valinnan mukaisesti. Valinnaiset aineet ovat eri asia kuin taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit.

Oppimisen arviointi
Arviointi ohjaa ja kannustaa. Kysymykset miksi, miten ja mitä, sekä kuka arvioi, avaavat arvioinnin tarkoitusta.