Käsityötaito kehittyy tekemällä ja vaatii runsaasti aikaa ja pitkäjänteisyyttä. Käsityössä oppimistulokset ovat parhaimmillaan juuri niitä kykyjä ja ominaisuuksia, joita tänä hektisenä aikana ihmisiltä sekä työntekijöinä että kansalaisina odotetaan.(Kojonkoski-Rännäli 2009.) Käsityössä toteutuvat luontevasti tutkiva, keksivä ja luova työskentelyote, yhdessä tekeminen sekä mahdollisuus syventymiseen ja keskittymiseen, jotka edistävät ajattelun ja oppimaan oppimisen kehittymistä. (Huovila, R., Hintsa, T., Säilä, J & Rautio, R. 2018). Hyvä käsityön tekijä omaa ideontikykyä, suunnittelutaitoja, ongelmanratkaisutaitoja, riskinottokykyä, esteettisiä taitoja, teknisiä taitoja, arviointikykyä ja psyykkis-motorisia taitoja. (Kojonkoski-Rännäli 2009.)
Oppilas hoksaa, ymmärtää syy- ja seuraussuhteita, osaa asettaa tavoitteita ja huomaa oppimisensa konkreettisen tekemisen, muistamisen, onnistumisen tai uudelleen yrittämisen kautta.
Opetuksen suunnittelun pohjaksi L1, POPS 2014, sivut 20, 99, 155 ja 281.