Laite ja työvälinetyöskentely
Tekstiilityön työtapojen opetuksessa ja työskentelyssä käytetään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, joiden käsittelyssä tarvitaan lyöntialustaa, vääntötyövälineitä ja kiinnitysvälineitä. Työmenetelmiä ovat esimerkiksi nahan niittaus ja neppareiden vahvikerenkaiden kiinnitys sekä nahan kuvioiminen kuviointipunsseleiden avulla. Työskentely vaatii puhdasta työtilaa, jolloin laite- ja työvälinekohtaisesti on pohdittava, mihin eri laitteilla tai työvälineillä suoritettavat työvaiheet sijoittuvat.
Materiaalien työstämiseen tarvitaan sekä seisomatyöskentelyyn että istumatyöskentelyyn soveltuva työpöytä, johon käsityövälineet ja muut laitteet kiinnitetään tai sijoitetaan. Työvälineiden lisäksi tarvitaan säilytysjärjestelmiä erilaisille työvälineille ja lisälaitteille.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Laite- ja työvälinetyöskentelyn alue sijoitetaan usein yleistyötilan yhteyteen. Kulkuyhteys tekstiilityön työtapojen yleistyötilassa laite- ja työvälinetyöskentelyn alueelle tulee olla oppilaan käsityöprosessin kannalta sujuva. Tarvittaessa laite- ja työvälinetyöskentelyn alue voidaan sijoittaa myös osaksi monitoimitilaa, jolloin monitoimitilan vaatima tilantarve tulee tarkastella sinne sijoitettavien toimintojen vaatiman tilantarpeen ja tilan käytettävyyden mukaan.
Käsityön tilojen suunnittelussa tulee yleisesti huomioida, että sekä tekstiilityön että teknisen työn työtapojen opetuksessa hyödynnetään monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja niiden työstöön käytetään monia erilaisia laitteita ja työvälineitä. Eri materiaalien käsittelyn työpaikat suunnitellaan ja mahdollistetaan siten, että työskentely ja liikkuminen käsityön oppimis- ja työympäristössä on turvallista.
Oppimis- ja työympäristössä kulloinkin työskentelevän vastuuopettajan tulee olla tietoinen tilan tai alueen oppilasmäärästä ja tiloissa tai alueilla kulloinkin suoritettavista työvaiheista.
Esimerkkipinta-ala:
- laite- ja työvälinetyöskentelyn alue vuosiluokat 1–9, 5–7 m2