Märkätyöskentely
Märkätyöskentelyyn vuosiluokilla 1–9 sisältyvät muun muassa kankaiden ja lankojen värjäys, kankaiden kuviointi (painanta, estovärjäys, maalaus), villakuitujen huovutus (käsin ja pesukoneella), kuvien siirto eri materiaaleille, kankaiden kutistaminen, kynttilöiden ja paperin valmistaminen, prototyyppien valmistus muovista tai liisteristä ja sanomalehdestä sekä materiaalien ja tuotteiden viimeistykset. Märkätyöskentelyssä käytetään vettä, kuumennusta ja kemikaaleja (esim. painovärit, etsausaineet, vahat, öljyt, hapot, emäkset).
Märkätyöskentelyssä syntyvien haitallisten päästöjen (käryt), roiskeiden, kuumuuden ja pölyn aiheuttamia haittoja ja vaaroja vähennetään huolellisella kohdepoistolla ja riittävällä yleisilmanvaihdolla sekä henkilökohtaisilla suojavarusteilla.
Märkätyöskentelyn tilassa tai alueella huovutetaan, värjätään kangasta ja valmistetaan mm. kynttilöitä. Toisinaan tilanahtauden vuoksi työskennellään epäergonomisesti myös lattialla.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Kulkuyhteys tekstiilityön työtapojen yleistyötilasta märkätyöskentelyn tilaan tai alueelle tulee olla oppilaan käsityöprosessin kannalta sujuva ja kosteuden kulkeutuminen muihin työskentelytiloihin on estettävä. Märkätyöskentelyn tila toteutetaan usein omana erillisenä tilana, mutta voidaan myös toteuttaa märkätyöskentelyn alueena yleistyötilan yhteyteen.
Mikäli käsityön oppimis- ja työympäristö suunnitellaan kuvataiteen oppimisympäristön välittömään läheisyyteen, huomioidaan märkätyötilan mahdollinen yhteinen käyttö kuvataiteen opetuksen kanssa. Tällöin märkätyötila toteutetaan omana erillisenä tilana. Tilan suunnittelussa otetaan huomioon puhtaan ja likaisen työn alueet. Savi ja kipsitöiden työalueet eivät voi olla samat tai risteävät tekstiilien ja kuitujen värjäyksen, kankaanpainannan ja muun tekstiilimateriaalien käsittelyn kanssa. Kuvataiteen- ja käsityön oppimis- ja työympäristön välinen ovi tulee olla lukittavissa.
Oppimis- ja työympäristössä kulloinkin työskentelevän vastuuopettajan tulee olla tietoinen tilan tai alueen oppilasmäärästä ja tiloissa tai alueilla kulloinkin suoritettavista työvaiheista.
Esimerkkipinta-ala:
- märkätyöskentelyn tila vuosiluokat 1–9, 20–30 m2, voidaan toteuttaa myös alueena (noin 15 m2) yleistyötilan yhteyteen