Neliapila tukee taiteen perusopetuksen järjestämisen ja oppilaitoksen toiminnan systemaattista arviointia. Oppaan avulla on mahdollista tunnistaa oppilaitoksen vahvuuksia ja tukea toiminnan monipuolista kehittämistä. Se kannustaa oman toiminnan laadun ja tulevaisuuden mahdollisuuksien etsimiseen sekä yhteisten kehittämistavoitteiden asettamiseen. Laadun pedagogisia indikaattoreita voi hyödyntää esimerkiksi
- paikallisen opetussuunnitelman päivittämisessä
- opetustarjonnan kehittämisessä
- ylläpitäjän toimintasuunnitelman laadinnassa
- lukuvuoden opetuksen suunnittelussa.
Jotta laadun arviointi olisi vaikuttavaa ja koettaisiin jokaista oppilaitosyhteisön jäsentä koskettavaksi, on tärkeää, että koko oppilaitoksen henkilökunta osallistuu siihen. Laadun arviointiryhmän tehtävä on edustaa oppilaitosyhteisöä, joten siihen olisi hyvä valita rehtorin, opettajien ja muun henkilökunnan lisäksi myös oppilaita sekä huoltajia. Ryhmän toteuttaman itsearvioinnin tärkeänä tehtävänä on herättää keskustelua toiminnan laadusta. Ryhmänä toteutettu laadun arviointi voi parhaimmillaan vahvistaa myös oppilaitoksen yhteishenkeä ja yhteisen toimintakulttuurin eetosta.