Hyppää pääsisältöön
Etusivu
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
Etusivu
  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  • Suomeksi
  • På svenska
  • In English
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025

  • Ajankohtaista
    • Uutiset
    • Tiedotteet
    • Blogit
    • Ukrainasta paenneille
    • Opetustoimi ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan
    • Tapahtumakalenteri
    • Rahoitushaut
    • Opetushallituksen uutiskirjeet
    • Intohimona oppiminen! -podcast
  • Palvelut
    • Opintopolku.fi ja Opintopolun palvelukokonaisuus
    • Valtionavustukset ja kansainvälistymisrahoitus
    • Valtionosuudet
    • Tietopalvelut
    • Koulutuspalvelut
    • Tutkintojen tunnustaminen
      • Suomalaisten tutkintojen tunnustaminen ulkomailla
      • Tutkintojen tunnustamisen palveluopas
      • Ulkomailla suoritettujen tutkintojen tunnustaminen Suomessa
        • Opetushallituksen päätökset pätevyydestä ammattiin
    • Konsultointipalvelut
    • Oppimateriaalit
    • Näin asioit
    • Usein kysytyt kysymykset
  • Koulutus ja tutkinnot
    • Varhaiskasvatus
    • Esiopetus
    • Perusopetus
    • Lukiokoulutus
      • Lops 2021 - tukea lukion opetussuunnitelman perusteiden toteutukseen
      • Lukion oppiaineet
    • Ammatillinen koulutus
      • Ammatillisen koulutuksen laadunhallinta
      • Ammatilliset tutkinnot
      • Työelämätoimikunnat
      • Ammatillisen koulutuksen kehittämishankkeet
    • Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus
    • Taiteen perusopetus
    • Ammattikorkeakoulut ja yliopistot
    • Kieli- ja kääntäjätutkinnot
    • Vapaa sivistystyö
    • Maahanmuuttotaustaiset oppijat
    • Saamen-, romani- ja viittomakieliset oppijat
  • Kansainvälisyys
    • Yksilöille
      • Kansainvälinen EDUFI-harjoittelu
      • Jatko-opiskelu- ja tutkimusapurahat Suomeen
    • Organisaatioille
      • Erasmus+ -ohjelma
        • Erasmus+ yleissivistävälle koulutukselle
        • Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle
        • Erasmus+ korkeakoulutukselle
        • Erasmus+ aikuiskoulutukselle
        • Erasmus+ nuorisoalalle
        • Erasmus+ liikunnalle ja urheilulle – Sport
      • Euroopan solidaarisuusjoukot
      • Luova Eurooppa 2021-2027
      • Nordplus
      • Suomen kieli ja kulttuuri
      • Valtionavustuksia kansainvälisyyteen
      • Transatlantic Classroom lukioille
      • HEI ICI ja HEP -ohjelmat
      • Koulutusviennin ohjelma
    • Kansainväliset verkostot ja foorumit
    • Opetusalan kehitysyhteistyön osaamiskeskus
    • Tietoa kansainvälistymisrahoituksesta
      • Korkeakoulutuksen kansainvälistymisen tuki
        • Nordic Master
    • Kansainvälinen osaaminen ja työelämä
  • Tietoaineistot ja analyysit
    • Ennakointi
    • Tilastot
    • Julkaisut
    • Tietovarannot ja rekisterit
    • Suomi kansainvälisissä vertailuissa
  • Teemat ja kehittäminen
    • Hyvinvointi
    • Kasvatuksen ja koulutuksen turvallisuus
    • Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus
    • Tulkitsemis- ja tulkkauspalvelut
    • Digitalisaatio
    • Digitaalinen osaaminen
    • Lukutaito-ohjelma
    • Elinikäinen ohjaus Suomessa
    • Kansalliset verkostot ja hankkeet
    • Kasvatus- ja koulutusalan johtaminen
  • Tietoa meistä
    • Organisaatio ja johtaminen
    • Tehtävät
    • Medialle
    • Yhteystiedot
      • Kysy ja anna palautetta
      • Puhelinluettelo
    • Lausunnot ja lausuntopyynnöt
    • Opetushallitus vaikuttaa
    • Asiakaskokemus ja osallisuus
    • Avoimet työpaikat
    • Opetushallitus sosiaalisessa mediassa
  • Opettajille
  1. Etusivu
  2. Neliapila - opas taiteen perusopetuksen laatutyöhön
  3. Neliapilan hyödyntäminen ja käyttöönotto
  1. Neliapila - opas taiteen perusopetuksen laatutyöhön

Neliapilan hyödyntäminen ja käyttöönotto

Koulutus ja tutkinnot
Taiteen perusopetus

Tällä sivulla

  • Alkuun Neliapilan hyödyntämisessä
  • Esimerkkejä ja ideoita Neliapilan käyttöönottoon
Jaa

Alkuun Neliapilan hyödyntämisessä

Neliapila tukee taiteen perusopetuksen järjestämisen ja oppilaitoksen toiminnan systemaattista arviointia. Oppaan avulla on mahdollista tunnistaa oppilaitoksen vahvuuksia ja tukea toiminnan monipuolista kehittämistä. Se kannustaa oman toiminnan laadun ja tulevaisuuden mahdollisuuksien etsimiseen sekä yhteisten kehittämistavoitteiden asettamiseen. Laadun pedagogisia indikaattoreita voi hyödyntää esimerkiksi

  • paikallisen opetussuunnitelman päivittämisessä
  • opetustarjonnan kehittämisessä
  • ylläpitäjän toimintasuunnitelman laadinnassa
  • lukuvuoden opetuksen suunnittelussa.

Jotta laadun arviointi olisi vaikuttavaa ja koettaisiin jokaista oppilaitosyhteisön jäsentä koskettavaksi, on tärkeää, että koko oppilaitoksen henkilökunta osallistuu siihen. Laadun arviointiryhmän tehtävä on edustaa oppilaitosyhteisöä, joten siihen olisi hyvä valita rehtorin, opettajien ja muun henkilökunnan lisäksi myös oppilaita sekä huoltajia. Ryhmän toteuttaman itsearvioinnin tärkeänä tehtävänä on herättää keskustelua toiminnan laadusta. Ryhmänä toteutettu laadun arviointi voi parhaimmillaan vahvistaa myös oppilaitoksen yhteishenkeä ja yhteisen toimintakulttuurin eetosta.

Takaisin ylös

Esimerkkejä ja ideoita Neliapilan käyttöönottoon

Laadun arviointiryhmä aloittaa työskentelynsä tutustumalla Neliapilan neljään laatutekijään ja niiden indikaattoreihin. Olennaista on pohtia yhteisesti sitä, miten indikaattorit näkyvät oppilaitoksen omassa toiminnassa ja paikallisessa opetussuunnitelmassa. Mikäli niiden ja indikaattorien välillä ilmenee ristiriitaa, on sekin tärkeää tuoda ilmi ja osaksi yhteistä keskustelua. Oppilaitoksen sisäinen keskustelu auttaa myös varmistamaan yhteisen ymmärryksen indikaattoreiden sisällöstä, tarkoituksesta ja merkityksestä.

Indikaattoreiden tarkoituksena on auttaa jäsentämään ja arvioimaan tasoa, jolla niiden kuvaamat asiat ja piirteet toteutuvat oppilaitoksessa. Koska pedagogiset indikaattorit ovat laajoja ja vaativat pohdintaa ja keskustelua, kannattaa laadun arviointiryhmän käyttää niiden läpikäymiseen riittävästi aikaa. Ryhmä voi kokoontua useamman kerran ja keskustella esimerkiksi yhdestä laatutekijästä kerrallaan. Lukuvuoden voi jakaa neljään osaan ja käydä jokaisessa vuosineljänneksessä läpi yhden laatutekijän kysymyksiä. Oppilaitoksen itsearvioinnin voi jäsentää myös vuosittaisiksi arviointikierroksiksi, joissa käydään läpi jokin osa laatutekijöistä ja niiden indikaattoreista. Hyödyllistä on tehdä pitkän aikavälin laadunarviointisuunnitelma. Näin varmistetaan, että kaikki laatutekijät indikaattoreineen läpikäydään esimerkiksi neljän vuoden aikana.

Neliapilaa voisi myös käsitellä jonkin toisen taiteen perusopetuksen oppilaitoksen kanssa yhdessä. Kahden erilaisen toimintakulttuurin vuoropuhelusta voi syntyä uusia ja luovia kehittämisideoita. Neliapilan osa-alueita voi varmasti myös ottaa mukaan opettajien kokouksiin ja herättää niillä yleistä keskustelua oppilaitoksen toiminnan laadusta ja kehittämiskohteista.

Arviointisuunnitelmaa tehtäessä on järkevää pohtia, milloin ja mihin uusinta arvioinnista saatua tietoa tarvitaan. Siitä voi olla hyötyä esimerkiksi talousarviota, opetussuunnitelman päivitystä, tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa tai toimintasuunnitelmaa laadittaessa.

Indikaattoreita ja erityisesti niihin liittyviä kysymyksiä voi ja kannattaa soveltaa oppilaitoksen omaan toimintakulttuuriin sopiviksi. Olennaista on, että itsearvioinnin tuloksena onnistutaan tunnistamaan oppilaitoksen vahvuuksia ja kehittämisen kohteita ja että niitä kirjataan ylös, jotta pitkällä aikavälillä on mahdollista seurata laadun kehittymistä.

Yksi mahdollisuus on antaa yhteisen keskustelun ja esimerkiksi oppilaskyselyiden pohjalta jokaiselle indikaattorille arvosana asteikolla 1–5 sen mukaan, miten ne toteutuvat oppilaitoksessa. Arvosana yksi kuvastaa heikkoa tasoa, viisi erinomaista. Indikaattori, joka saa arvosanan 1 tai 2, on oppilaitoksessa kehittämisen kohde. Arvosanalla 3 indikaattori toteutuu oppilaitoksella vaatimukset täyttävällä tavalla. Indikaattori, joka saa arvosanan 4 tai 5, on puolestaan oppilaitoksen vahvuus, jonka hyvästä tasosta tulee pitää jatkossakin huolta.

Kysymyksiä on tarkoitus laatia edelleen ja suunnata erilaisille kohderyhmille. Aikuisille suunnatut apukysymykset voi muokata sopiviksi myös oppilaiden kanssa käytävään keskusteluun. Esimerkiksi ensimmäisestä indikaattorista opettaja voisi muotoilla 6-vuotiaalle oppilaalleen sopivia kysymyksiä vaikkapa alla näkyvän kuvan tapaan.

Opettaja: "Oletko sinä käynyt vapaa-ajalla kuuntelemassa musiikkia, Maikki?" Oppilas: "No, kerran mummu vei mut johonkin. Siellä oli paljon ihmisiä." "No, tykkäsitkö sinä?" "Olihan se ihan kivaa. Mä kyllä pelästyin yhdessä kohtaa, kun tuli semmoinen pamahdus. Mummu sanoi, että se oli vain joku kattilarumpu tai semmoinen." "Ai varmaan patarumpu? Taisi olla semmoinen sinfoniaorkesteri siinä tapauksessa. Menisitkö uudelleen?" "Joo, kyllä mä tykkäsin. Jotain muutakin voisi kyllä kuulla."
Kuvassa opettaja kyselee kuusivuotiaalta oppilaaltaan, onko hän kuunnellut musiikkia vapaa-ajallaan.

Olennaisena osana laadun arviointia oppilaitoksissa kartoitetaan oppilaiden kokemuksia opetuksen laadusta sekä huoltajien näkemyksiä kodin ja oppilaitoksen yhteistyöstä. Keskustelut tai kyselyt ovat mahdollinen tapa tavoittaa oppilaan kokemus asiasta. Esimerkiksi monet merkityksellistä taidesuhdetta sivuavat kysymykset ovat henkilökohtaisia ja edellyttävät kysyjältä empatiaa ja herkkyyttä sekä kartoitukselle sopivaa tilannetta ja paikkaa. Kysymykset on hyvä muotoilla ikätasoisesti, ja pienimpien oppilaiden kohdalla kyselyyn voidaan vastata kotona huoltajan avustuksella.

Takaisin ylös

  • Siirry takaisin oppaan pääsivulle
  • Siirry lukemaan taiteen perusopetuksen historiasta ja erityspiirteistä
  • Palaa lukemaan Neliapilan lähtökohdista
Sivun palautepainikkeita ei voi näyttää

Hyväksy analyyttiset evästeet antaaksesi palautetta tästä sivusta.

Muuta evästeasetuksia

Tilaa uutiskirjeemme

Tilaa haluamasi uutiskirje ja saat ajankohtaista tietoa koulutuksesta ja kansainvälistymisestä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa
Tilaa uutiskirjeemme
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Kysy ja anna palautetta
  • YKI-chatbot auttaa yleisissä kielitutkinnoissa
  • Saavutettavuuspalaute
  • Tietosuojakäytäntö
  • Evästeasetukset

Opetushallitus

Hakaniemenranta 6
PL 380, 00531 Helsinki

Puhelin +358 29 533 1000
Faksi +358 29 533 1035

  • Katso kartta 

© Opetushallitus 2025