Fyrklöver-modellen stöder en systematisk utvärdering av anordnandet av grundläggande konstundervisning och läroanstaltens verksamhet. Modellen gör det möjligt att identifiera läroanstaltens styrkor och att stöda en mångsidig utveckling av verksamheten. Modellen hjälper utbildningsanordnaren att identifiera både styrkor och utvecklingsobjekt i verksamheten och att ställa upp gemensamma utvecklingsmål. De pedagogiska kvalitetsindikatorerna kan användas till exempel för att
- uppdatera den lokala läroplanen
- utveckla undervisningsutbudet
- upprätta administratörens arbetsplan
- planera läsårets undervisning.
För att kvalitetsutvecklingen ska vara effektiv och omfatta samtliga i läroanstaltsgemenskapen är det viktigt att hela läroanstaltens personal deltar i den. Kvalitetsutvärderingsgruppen ska representera hela läroanstaltsgemenskapen, så det vore bra att förutom rektorn, lärarna och den övriga personalen även välja elever och vårdnadshavare till gruppen. Ett viktigt syfte med självutvärderingen som gruppen genomför är att väcka diskussion om verksamhetens art. En utvärdering av kvaliteten som genomförs i grupp kan i bästa fall också stärka sammanhållningen vid läroanstalten och den gemensamma verksamhetskulturens etos.