Omaääninen kirjoittaminen on kirjoittamisen ”ydintaito”, jota voi soveltaa erilaisissa kirjoittamistehtävissä.
Siinä on erotettavissa neljä osaa:
- omien kiinnostuksenkohteiden tunnistaminen tai kirjoittamistarpeen määrittely
- ideoiden kokoaminen ja valitseminen
- järjestyksen ja rakenteen tuottaminen
- oman äänen tuottaminen.
Tämä lähestymistapa ohjaa pois ulkokohtaisesta, kopioivasta tai muuten vieraannuttavasta kirjoittamisesta, jossa tuotetaan oikeanlaatuista sisältöä oikeanlaisessa muodossa mutta jossa lopulta ei sanota mitään ja tekstit jäävät etäisiksi ja mitäänsanomattomiksi sekä rakenteiltaan hahmottomiksi (vrt. Dahlin, Sormusen ja Niemi-Pynttärin artikkelit sekä Marchetti & O’Dell 2018).
Lähestymistavan tavoitteena on, että kirjoittaja voi kirjoittaa omista lähtökohdistaan käsin ja omalle ajattelulleen uskollisena samalla asiantuntevasti, vakuuttavasti ja selkeästi. Kirjoittamisen ”resepti” on tarkoitettu sovellettavaksi eri kirjoitustehtävissä, myös koetilanteessa, jossa kirjoittaja muovaa annetuista aiheista itselleen ikään kuin tehtävänannon, rajaa aihettaan, asettaa näkökulman tai kysymyksen ja käsittelee aineistoaan sopivaa sisältöä hyödyntämällä. Toteutuskelpoiselta tuntuvan idean valikointi ja sopivan sisällön suodattaminen ovat osa kirjoittajan taitoja. Niitä voi harjoitella vain, jos on jonkinlainen suhde käsiteltävään aiheeseen. Tuon suhteen rakentamista voi harjoitella.
Kirjoittamisen rinnalla kulkee valittujen mentoritekstien analysointi. Ryhmällä voi olla yksi tai useampi yhteinen, opettajan valitsema mentoriteksti, jota käsitellään yhdessä.
Lisäksi kirjoittajalla on omia mentoritekstejään. Ne voivat olla opettajan valitsemia. Opiskelija myös valitsee ja lukee itsenäisesti omaan kirjoittamiseensa soveltuvia mentoritekstejä.
Opiskelijan näkökulmasta harjoiteltavat taidot ovat seuraavat:
- oman suhteen rakentaminen kirjoittamisen aiheeseen
- analyyttisen ajattelun harjoittaminen
- omaa kirjoittamista tukevien tekstien lukeminen ja analysoiminen
- kirjoittamista koskevien valintojen ja keinojen kartuttaminen ja pohtiminen
- itsenäinen, omaehtoinen kirjoittaminen valittujen mentoritekstien avulla
- kirjoittajaidentiteetin rakentaminen.
Omaäänisessä kirjoittamisessa on neljä vaihetta, jotka esitellään omaäänisen kirjoittamisen voimavarojen jälkeen.