Ulkotyöalue
Käsityön monipuoliseen oppimis- ja työympäristöön sisältyy myös koulun ulkoympäristön hyödyntäminen vuodenaikojen kierron mukaan pedagogisesti mielekkäällä tavalla esimerkiksi kulkuneuvoteknologian huoltoalueena tai töiden ideointi ja suunnittelutilana. Koulun piha, lähiluonto tai -metsä voi tarjota monenlaisia virikkeitä käsityön opetukseen opetusvälineenä, oppimispaikkana ja -kohteena, ja siellä voidaan toteuttaa erilaisia käsityön projekteja yhdessä tai yksin. Ulkotilojen tuleekin muodostaa sisätilojen kanssa pedagogisesti monipuolinen ja joustava käsityön oppimis- ja työympäristö kokonaisuus.
Ulkotyöalueella on oltava katettuja alueita, jotta työskentely on mahdollista aurinkoisilla sekä sateisilla ilmoilla.
Yhteys muihin käsityön oppimis- ja työympäristön toimintoihin
Koulut voidaan määritellä niin sanotuiksi herkiksi kohteiksi kaupungin ilmanlaadun ja melun kannalta (HSY 2019/11), joten koulujen sijoittumista kaupunkirakenteeseen täytyy tarkastella erityisen huolellisesti. Käsityön oppimis- ja työympäristöstä, ja yleensä koulun pihalta, olisi hyvä olla suora, helposti saavutettava yhteys viheralueeseen tai puistoon, yleisesti luontoon.
Teknisen työn työtapojen kulkuneuvojen huolto- ja korjauskatoksen on hyvä sijaita koneteknologian työalueen yhteydessä. Myös tekstiilityön työtapojen tiloista tulee olla sujuva kulkuyhteys koulun ulkotyöalueelle. Käsityön opetus voi osittain tukeutua luontoon inspiraation lähteenä tai suunnittelutilana sekä työstettävän materiaalin keräyspaikkana.
Sujuva yhteys käsityön oppimis- ja työympäristöstä koulun ulkotiloihin mahdollistaa myös oppilaiden opintokäynnit käsityön opetuskertojen aikana. Opintokäynnit voivat suuntautua museoihin, näyttelytiloihin, kirjastoon tai erilaisten käsityöhön liittyvien yritysten tiloihin.
Esimerkkipinta-alat:
- koulun ulkotilat, määritellään koulukohtaisesti
- käsityön opetukseen liittyvät, koulun ulkopuoliset tilat tai toiminnot, määritellään koulukohtaisesti