Alta löydät vaikuttavuusketjun osat myös tekstimuodossa esimerkkeineen.
Erasmus+ -vaikuttavuustyökalu
Alankomaiden kansallinen Erasmus+ -toimisto on kehittänyt Impacttool -vaikuttavuustyökalun, jonka olemme heidän luvallaan käännättäneet suomeksi ja ruotsiksi. Tämä työkalu auttaa sinua
- määrittelemään hankkeen avulla tavoiteltavia muutoksia
- valitsemaan soveltuvat toimenpiteet ja tarvittavat resurssit hankkeen tavoitteiden saavuttamiseksi
- seuraamaan hankkeen toteutusta ja varmistamaan, että toimenpiteet edistävät hankkeen tavoitteita
Termillä vaikuttavuus tarkoitetaan myönteistä kehitystä eli paikallista, alueellista tai yhteiskunnallista hyötyä, johon hanke osaltaan vaikuttaa. Kyseessä on pitkän tai keskipitkän aikavälin muutos, johon vaikuttavat myös muut tekijät ja toimijat.
Mieti ensin, minkä perustavanlaatuisen, pitkän aikavälin muutoksen toteutumiseen haluat vaikuttaa. Suunnittele hankkeesi sen perusteella. Esimerkkejä toivotuista pitkän aikavälin muutoksista ovat esimerkiksi:
- Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus parantuneet
- Nuorten aikuisten työllisyys kasvanut
- Nuorten aktiivinen osallistuminen yhteiskuntaan lisääntynyt (Aktiivinen kansalaisuus)
- Ympäristön monimuotoisuus lisääntynyt
Tässä vaiheessa kannattaa keskustella ideoista yhdessä muiden kanssa. Paranna työsi laatua ja lisää sen merkityksellisyyttä kutsumalla hankkeen kannalta tärkeitä ja erilaisia ihmisiä keskustelemaan aiheesta. Tämä keskustelu luo pohjaa myöhemmille päätöksille lopullisista toimenpiteistä ja kumppaneista, joiden avulla voit saavuttaa mahdollisimman laajan vaikuttavuuden.
Muistathan, että hankkeesi ei yksinään pysty saavuttamaan toivottua pitkän aikavälin muutosta, vaan siihen vaikuttavat myös muut toimijat ja tekijät. Siitä huolimatta on erittäin tärkeää hahmottaa, mihin suureen muutokseen hanke liittyy ja suunnitella hanke tämä tavoite mielessä.
A. Pohdintakysymykset
- Minkä vuoksi organisaatiosi haluaa toteuttaa hankkeen?
- Keiden haluat hyötyvän hankkeesta?
- Mihin kohderyhmän tarpeeseen hankkeella pyritään vastaamaan?
- Millaiseen suurempaan muutokseen hankkeen vaikutusten hyödyntäminen johtaa? Kuvaile tätä kehitystä havaittavien muutosten avulla. Mitä voidaan tosiasiassa nähdä tai havaita?
- Mikä on organisaatiosi rooli kohderyhmään liittyvien muutosten toteutumisessa? Onko se yhdenmukainen organisaatiosi toimintaperiaatteiden kanssa?
- Miten Erasmus+ -hanke auttaa sinua toteuttamaan tämän muutoksen?
B. Esimerkki
”Haluamme valmistaa opiskelijoita yhä enenevässä määrin kansainvälistyville työmarkkinoille opettamalla erilaisia työllistymistä edistäviä taitoja ja kannustamalla heitä omaksumaan kansainvälisen lähestymistavan asioihin.”
C. Tehtävä
Kuvittele, että hankkeen toteuttamisesta on kulunut pari vuotta. Se on auttanut toteuttamaan myönteisen muutoksen, jonka voit nyt havaita. Tuo tulevaisuuden kuva mielessäsi kirjoita hankkeen jättämä perintö lyhyesti yhdellä virkkeellä. Jos et saa hankkeen vaikutuksia mahtumaan yhteen virkkeeseen, tiivistä sanomaasi, kunnes saat hankkeen ydinmuutoksen esille.
Aloita virke: "Hankkeemme ansiosta…" Kuvaile tätä perintöä MUUTOKSEN avulla ja kerro, KEITÄ muutos koskettaa.
Termillä vaikutus tarkoitetaan pieniä tai suuria pysyviä muutoksia, joita hankkeen avulla on mahdollista saavuttaa. Pohdi muutoksia, jotka ovat todennettavissa heti hankkeesi päätyttyä tai viimeistään puolen vuoden sisällä hankkeen päättymisestä.
Jotta voidaan saavuttaa pitkän aikavälin yhteiskunnallista vaikuttavuutta, hankkeen avulla on muutettava sen kohderyhmien käyttäytymistä tai organisaation rakenteita. Mieti, mitä konkreettisia muutoksia eli vaikutuksia hankkeesi pitäisi saada aikaan ihmisten käyttäytymisessä tai oppilaitoksesi tai yhteisösi rakenteissa, jotta hankkeesi edistäisi osaltaan haluttua pitkän aikavälin muutosta.
Hankkeen kautta saavutettavia vaikutuksia ovat esimerkiksi
- Kouluyhteisön käytännöt tukevat tasa-arvoista ja yhdenvertaista toimintakulttuuria
- Opettajat ovat ottaneet käyttöön uusia opetusmenetelmiä ja opetuksen laatu on parantunut
- Yhteistyö koulutuksen järjestäjän ja nuorisotyön välillä on lisääntynyt
- Koulun ja lähialueen ympäristökuormitus on vähentynyt
A. Pohdintakysymykset
- Mitä muutoksia tai vaikutuksia haluat saavuttaa kohderyhmän sisällä, organisaatiossasi tai muissa organisaatioissa? Ajattele muutosta kohderyhmän käyttäytymisessä tai sen ympäristössä tapahtunutta muutosta. Sen sijaan, että toteaisit ”Henkilöstön tietämys opetusmenetelmistä lisääntyy”, muotoile ajatus seuraavasti: ”Henkilöstön jäsenet opettavat paremmin”.
- Miten kohderyhmä hyödyntää hankkeen avulla saatuja konkreettisia välineitä ja taitoja ja sen avulla toteutuvia asenteellisia muutoksia saavuttaakseen toivotut muutokset?
- Miten hankkeen onnistuminen määritellään: milloin se on onnistunut? Muotoile tämä mahdollisimman kattavalla tavalla (SMART-malli): tarkka (specific), mitattava (measurable), saavutettavissa oleva (achievable), relevantti (relevant) ja aikaan sidottu (time-bound).
- Oletko pohtinut hankkeesi tehokkuutta, tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta?
-
Tämän vaiheen aikana on hyödyllistä, jos jokin ulkopuolinen taho perehtyy kanssasi aiheeseen. Minkä tulisi olla tämän hankkeen ydin, jotta voit vaikuttaa unelmasi toteutumiseen?
-
Jos et vieläkään ole tyytyväinen, pohdi lisää: Minkä muutoksen tarvitset päästäksesi toivottuun pitkän aikavälin muutokseen?
B. Esimerkki
Hankkeen vaikutuksia pohdittaessa on tärkeää kuvailla muutoksia eri tasoilla. Toivottuja vaikutuksia voi kuvailla esimerkiksi muutoksina tiedoissa ja taidoissa opettajan ja oppilaan tasolla sekä muutoksina koulun toiminnassa:
- Henkilöstö: Kun opettajat työskentelevät intensiivisesti englannin kielellä, heidän kielitaitonsa ja opetusvarmuutensa kehittyvät. Opettajat saavat käyttöönsä uusia pedagogisia työkaluja, jolloin he voivat tarjota oppilailleen monipuolisemman oppimisympäristön. Pedagogisten taitojen vahvistuessa myös opettajien opetuksen taso paranee.
- Oppilaat ja opiskelijat: Laadukkaampien ja tehokkaampien oppituntien ansiosta oppilaat perehtyvät syvällisemmin oppimateriaaleihin. Tämä edesauttaa parempien oppimistulosten saavuttamista entistä haastavammassa oppimisympäristössä.
- Organisaatio: Koulun maine kansainvälisenä toimijana vahvistuu uusien kumppanuuksien myötä. Samalla koulun kansainvälinen verkosto kasvaa ja toiminta antaa meille uusia eväitä kasvattaa oppilaita aktiiviseen kansalaisuuteen.
Termillä tuotos tarkoitetaan hankkeen välittömiä tuloksia, jotka ovat suoraa seurausta hankkeen toimenpiteistä. Vaikutusten saavuttamiseksi vaaditaan todellisia ja konkreettisia tuotoksia, tuotteita ja tuloksia.
Tuotokset ja tulokset voivat olla esimerkiksi:
- Opettajat/nuorisotyöntekijät ovat omaksuneet uusia tietoja ja taitoja tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta sekä niiden edistämisestä
- Koululle/organisaatiolle ja sen lähiyhteisöille on kehitetty ympäristövastuullisia toimintatapoja
- Nuoret ovat oppineet uusia sosiaalisen median käytön taitoja
- Aktiivista kansalaisuutta tukeva eurovaalikone on julkaistu verkossa
- Käänteisen oppimisen (flipped learning) menetelmistä on julkaistu käytännönläheinen opas
A. Pohdintakysymykset
- Millaisia konkreettisia tuloksia/tuotoksia haluat saavuttaa?
- Millaisia tietoja ja taitoja kohderyhmä tarvitsee?
- Miksi valitsit nämä tulokset/tuotokset?
- Miten tiedät, että kohderyhmä tulee hyödyntämään näitä tuotoksia?
- Oletko huomioinut kaikki vaikutusten saavuttamiseksi tarvittavat konkreettiset tulokset?
B. Esimerkki
”Tässä hankkeessa 20 opettajaa osallistuu englannin kielen kurssille ja vierailee ulkomaisissa kouluissa. Konkreettisena tuloksena on 20 koulutettua opettajaa, joilla on uusia oppimateriaaleja ja opetusvälineitä sekä ideoita englannin kielen tuntien kehittämiseksi.”
Edellisessä vaikutukset-osiossa mainitun esimerkkivaikutuksen toteutumiseksi tarvitaan siis seuraavat konkreettiset tulokset:
- 20 koulutetun opettajan tiedot ja taidot lisääntyneet
- uusia opetusmateriaaleja ja -välineitä
- ideoita oppituntien pitämiseen (saatavilla koululla verkkoalustan kautta)
Suunnittele, millä konkreettisilla toimenpiteillä saavutat haluamasi välittömät tulokset eli tuotokset. Millaisia toimenpiteitä on toteutettava?
Toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi:
- Täydennyskoulutukset ulkomailla
- Työryhmätyöskentely
- Viestintäkampanja
- Harjoittelujakso
- Tutkimus/selvitystyö
A. Pohdintakysymykset:
- Mitä toimenpiteitä aiot toteuttaa päästäksesi tavoitteeseen? Mitä toimenpiteitä pitää toteuttaa, jotta saavutat tuotokset-kohdan tavoitteet?
- Onko organisaatiollasi/ryhmälläsi kaikki tarvittavat taidot ja asiantuntemus toteuttaa nämä toimenpiteet, vai onko sinun tehtävä yhteistyötä hankekumppanien kanssa?
- Oletko pohtinut ja arvioinut toimenpiteiden tehokkuutta? (esim. ryhmäkoko, opetusmuodot, alusta)
- Oletko varma siitä, että tuotokset saavutetaan näillä toimenpiteillä?
- Voiko näitä toimenpiteitä toteuttaa Erasmus+ -rahoituksella? Jos ei, mitkä ovat vaihtoehtoiset rahoitusmuodot tai käytettävissä olevat resurssit?
Tarkistus: Vastaavatko vastaukset edelleen vaiheissa 1, 2 ja 3 antamiasi vastauksia? Nivoutuvatko vastaukset vaikuttavuuteen ja vaikutuksiin? Voiko tämän osoittaa todeksi joko kokemusten tai tutkimusten avulla?
B. Esimerkki:
Edellisessä tuotokset-osiossa mainittujen esimerkkituotoksien saavuttamiseksi on toteutettava seuraavanlaisia toimenpiteitä:
- Opettajat osallistuvat saksan kielen ja didaktiikan kurssille, joka on räätälöity osallistujille hankkeen tavoitteet huomioiden. Kurssin järjestäjät suunnittelevat pääelementit opettajien oppimistarpeiden mukaan. Koulu valitsee kurssille kymmenen opettajaa erikseen määritettyjen valintakriteereiden perusteella.
- Osallistujat pitävät oppitunteja ja saavat niistä palautetta.
- Järjestetään vierailuja saksalaisiin kouluihin tutustuen paikalliseen koulujärjestelmään ja tarkkaillen oppitunteja.
- Pidetään esityksiä
- Perustetaan multimediaoppimiskeskus, johon sisältyy tietokoneohjelmia ja materiaaleja, joiden avulla opettajat voivat kehittää kielellisiä taitojaan itsenäisesti
- Järjestetään kirjojen esittely- ja myyntitilaisuus sekä hankitaan esittelyteline koulutukseen liittyville kirjoille, lehdille ja materiaaleille.
Toimenpiteiden toteuttamiseen tarvitset resursseja kuten rahoitusta sekä henkilöstön aikaa ja asiantuntemusta. Mieti, mitä resursseja sinun hankkeesi tarvitsee ja mistä saat ne.
Resursseja ovat esimerkiksi
- Työaika
- Rahoitus
- Henkilöstö
- Materiaalit
- Palvelut
- Laitteet
A. Pohdintakysymykset:
- Mitä resursseja tarvitset toimenpiteiden toteuttamiseen, tuotosten saavuttamiseen ja vaikuttavuuden toteutumiseen?
- Miten tiedät, että tämä prosessi johtaa lopulta toivottuihin vaikutuksiin ja vaikuttavuuteen?
- Onko realistista odottaa, että voit toteuttaa suunnitellut toimenpiteet näillä resursseilla?
- Onko nämä resurssit mahdollista saada käyttöön Erasmus+ -ohjelman kautta tai jollakin muulla tavalla?
- Käytätkö resursseja Erasmus+ -ohjelman rahoitussääntöjen mukaisesti?
- Oletko pohtinut resurssien käytön taloudellisuutta?
- Miten kestäviä resurssisi ovat sekä ympäristön että muun käytön kannalta ottaen huomioon kestävän kehityksen periaatteet?
Tarkistus: Vastaavatko vastaukset edelleen vaiheissa 1, 2, 3 ja 4 antamiasi vastauksia? Nivoutuvatko vastaukset toimenpiteisiin, tuotoksiin, vaikutuksiin ja vaikuttavuuteen? Miksi?
B. Esimerkki
”Hankkeen koordinaattori voi käyttää yhden päivän viikossa tämän hankkeen eteenpäin viemiseksi oikeaan suuntaan. Lisäksi hankkeeseen investoidaan 35 000 € tukirahaa.”
Seuraa hankkeesi aikana
- toteutatko kaikki toimenpiteet tavoitteeseen sopivalla tavalla ja oikea-aikaisesti? Johtavatko toimenpiteet haluamiisi tuotoksiin?
- johtavatko hankkeen tuotokset vaikutuksiin? Eli johtaako hankkeesi kuvailemiisi muutoksiin/vaikutuksiin?
Prosessi voi vaikuttaa haasteelliselta, sillä osa vaikutuksista voi ilmetä vasta hankkeen jälkeen tai suoran vaikutuspiirisi ulkopuolella. Paras tapa toimia on kuitenkin pohtia etukäteen, mitä tulee tapahtumaan, ja valita tilanteisiin sopivat indikaattorit/mittarit.
Tarkastele haluamiasi vaikutuksia:
- Mitä indikaattoreita voit ottaa käyttöön ennakoitujen muutosten seuraamiseksi? Tee niistä täsmällisiä SMART-mallin avulla:
- tarkka (specific)
- mitattava (measurable)
- saavutettavissa oleva (achievable)
- relevantti (relevant)
- aikaan sidottu (time-bound). - Millaista tietoa (kvalitatiivista ja kvantitatiivista) tarvitset saavuttaaksesi kyseisen vaikutuksen?
- Mistä löydät tietoa, joka voi auttaa sinua arvioimaan, oletko etenemässä oikeaan suuntaan ja toimitko oikealla tavalla?
- Vaikutusindikaattorien tarkoituksena on mitata sitä, mitä tosiasiassa haluatkin mitata: ei tapaamisten määrää vaan niiden vaikutusta.
- Erilaisia tapoja mitata edistymistä ovat esimerkiksi raporttien analyysi, kohderyhmän haastattelut, puolistrukturoidut haastattelut, yksilöarviointi (esim. verkkokyselyt), havainnointi ja tarinallistaminen.
Kannattaa seurata jo hankkeen aikana erilaisia merkkejä ja indikaattoreita, jotka todentavat käynnistyneen muutoksen. Näin voit saada hienoja tarinoita hankkeessa mukana oleville ihmisille ja organisaatioille, mikä auttaa myös hankkeesi viestinnässä ja tulosten levittämisessä. Seuranta tarjoaa sinulle myös mahdollisuuden tarvittaessa muokata toimenpiteitä, jotta voit varmistaa, että hankkeellasi on laajempi vaikutus.
Kasvata hankkeen vaikutusta ottamalla mukaan oikeat ihmiset ja organisaatiot. Ota mukaan ihmisiä sekä omasta organisaatiostasi että sen ulkopuolelta. Vahvista hankkeesi vaikutuksia varmistamalla, että oikeat ihmiset osallistuvat ja puhuvat hankkeesi puolesta. Sopivien tahojen pohtiminen jo etukäteen auttaa hankkeen suunnittelussa.
Alla oleva kaavio voi toimia esimerkkinä hankkeen vaikutusketjun hahmottamisessa. Voit ladata kuvan itsellesi myös pdf-muodossa osion alalaidan Liitteet-laatikosta.
Jos tavoite ei ole terävä tai asian jäsentäminen tuntuu haastavalta, kannattaa hankkeen suunnittelu aloittaa ongelmapuun hahmottelusta. Materiaalia ongelmapuu-menetelmästä löydät alta Liitteet-laatikosta.