Yksi kestävyyskriisin ydinkysymyksistä on fossiilisille polttoaineille ja ylikulutukselle perustuva talouskasvu sekä ajattelutapa, joka korostaa kansalaisia kuluttajina ja toistensa kilpailijoina sosiaalisten, keskinäistä yhteyttä tavoittelevien ihmisten sijaan. Koululaitos on kuitenkin poikkeuksellinen instituutio, sillä koulussa tavoitteena ei ole taloudellinen voitto, vaan esimerkiksi uuden oppiminen, tasa-arvo sekä yhdenvertaisuus. Koulu on siis paikka, jossa kestävän kulttuurin rakentamiselle ei ole samanlaisia mahdollisia esteitä kuin muissa yhteiskunnan rakenteissa. Ne ovat siten ”vapaita” näyttämään suuntaa ja vahvaa esimerkkiä kestävässä toiminnassa lähiympäristönsä asukkaille – ja laajemmin koko yhteiskunnalle.
Ilmastonmuutoksen ja lajikadon hillinnässä on selvää, että fossiilisista polttoaineista on luovuttava mahdollisimman pian, mikä luo yhteiskunnallista painetta vähentää esimerkiksi yksityisautoilua. Siksi lähipalveluiden ja lähellä tapahtuvan ajanvietteen merkitys kasvaa. Koulut voivat auttaa lähipalvelujen rakentamisessa esimerkiksi tuomalla lisää harrastusmahdollisuuksia yhteyteensä tai tiloihinsa. Mitä vähemmän lasten tai heidän huoltajiensa on liikuttava ja käytettävä aikaa siirtyessään harrastuspaikoille, sitä vähemmän fossiilisia polttoaineita heidän toimintansa myös vaatii. Koulutilojen maksimaalinen hyötykäyttö vähentää myös painetta uuden infrastruktuurin rakentamiselle, mistä yhteiskunta ja ympäristö hyötyy vähentyvien päästöjen ja pienemmän materiaalisen kulutuksen kautta. Lisäksi se osoittaa uutuuden viehätyksen ohueksi ja lyhytkantoiseksi: vanhan hyödyntäminen monipuolisesti ja näkyvästi voi tuoda säästöjä kaikilla yhteiskunnan alueilla.