-
Saavatko kaikki lapset myönteistä huomiota? Kuka jää ilman huomiota? Kenelle kasaantuu negatiivinen huomio? Vaikuttaako lapsen sukupuoli, ihonväri tai kyvykkyys kehujen sisältöön?
-
Kuka saa äänensä kuuluviin? Miten jaatte puheenvuoroja?
-
Mieti sanoja, joilla voit korvata turhan tytöttelyn ja pojittelun. Esimerkiksi kaverit, muruset tai lasten nimet toimivat hyvin monessa tilanteessa!
-
Mieti sanoja, joilla puhut lapsista. Kun esimerkiksi puhut maahan muuttaneista lapsista, onko tarpeen korostaa, että he ovat maahan muuttaneita? Kuvaile ja tue aina toimintaa, älä taustaa. Jos kyse on siitä, että lapsi tarvitsee tukea kielen oppimiseen, puhu siitä, älä lapsen ominaisuuksista tai taustasta.
-
Tarkastele omaa puhettasi: puhutteletko lapsia esimerkiksi heidän sukupuolensa perusteella? Miksi? Yhdistätkö puheessasi leluja, leikkejä, värejä ja käyttäytymismalleja tietylle sukupuolelle kuuluvaksi? Miten voisit välttää tämän?
-
Tartu lasten pieniinkin aloitteisiin puhua sukupuolista, ihonväreistä, vammaisuudesta ja muista normeista. Puutu lasten stereotyyppisiin tai loukkaaviin kommentteihin, kuten “vaaleanpunainen on tyttöjen väri” tai “en halua leikkiä tuon kanssa, koska hän on...”. Ihmettele ja keskustele lasten kanssa yhdessä ja tuo lapsille uusia näkökulmia pohdittavaksi.
-
Millaisia asioita arvostetaan? Mitä nähdään rumana tai kauniina? Minkälaiset asiat nolostuttavat? Millaisia asioita kasvatuksessa pidetään normaaleina ja mitä erikoisina? On tärkeää pohtia omia käsityksiään siitä, mitä pitää hyvänä ja kauniina ja miten näitä ajatuksia välittää lapsille. Nämä käsitykset ovat usein opittuja.
-
Millaiseen leikkiin ohjaat lapsia? Miksi? Kaipaako se monipuolisuutta?
-
Kuka saa apua? Entä kuka joutuu odottamaan apua tai pärjäämään itse?
-
Miten ja millaiseen liikkeeseen ja tekemiseen lapsia ohjataan? Kannustetaanko ja ohjataanko kaikkia lapsia samalla tavalla liikkumiseen ilman, että sukupuoli rajoittaa liikkumista? Sanoitetaanko kaikkien lasten tekemistä yhtä lailla liikunnaksi?
Vuorovaikutus ja ohjaus
- Opettajat ja kasvattajatEsiopetusVarhaiskasvatus
Osio sisältää runsaasti toimintavinkkejä ja pohdintakysymyksiä. Lisäksi osiossa nostetaan esiin tutkimuksista nousseita havaintoja.
-
Osallistu aktiivisesti lasten leikkeihin ja tuo niihin mukaan normeja rikkovia elementtejä. Tue leikeissä lapsia, joille uuteen leluun tai leikkiin tutustuminen on haastavaa. Tuo dinosaurukset mukaan kotileikkiin tekemään ruokaa tai piirrä lapsen pyytäessä prinsessakuvaa prinsessa istumaan pyörätuoliin tai lyhyillä hiuksilla.
-
Kun avustat lapsia pukemistilanteissa, pyydä lapsia muodostamaan jono eteesi ja auta lapsia jonottamisjärjestyksessä. Näin auttamiseen ei pääse vaikuttamaan lapsen sukupuoli, vaan jokainen odottaa vuoroaan.
-
Kun avustat lapsia pukeutumistilanteessa, ohjeista lasta ensin yrittämään itse, seuraavaksi pyytämään apua kaverilta ja vasta jos kaverinkaan apu ei riitä, aikuinen tulee auttamaan. Näin tuet lasten osallisuuden taitoja, kun aina ensin yritetään itse ja toisaalta sosiaalisia taitoja, kun apua saa tarvittaessa kaverilta. Huomioi kuitenkin, ettei tavaksi tule, että pelkästään tytöt auttavat muita lapsia. Kaikkien lasten sukupuoleen katsomatta on hyvä opetella muista huolehtimisen taitoja.
-
Kuvat vuorovaikutuksen tukena auttavat kaikkia lapsia, mutta niistä hyötyvät etenkin lapset, jotka opettelevat vasta suomen kieltä, vammaiset lapset ja nepsy-piirteiset lapset. Kuvallinen päiväohjelma tukee monenlaisten lasten päivänkulkua. Kuvallinen päiväohjelma tai lukujärjestys ennakoi päivän tapahtumia ja auttaa hahmottamaan siirtymistilanteita. Kuvalliset päivä- ja viikko-ohjelmat tuovat turvallisuuden tunnetta: lapsi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu.
-
Tunnekortit, tilannekuvat ja syy-seuraus-kuvat auttavat ilmaisemaan tunteita, asettumaan toisten asemaan, käymään läpi erilaisia vuorovaikutustilanteita ja ennakoimaan, mitä tapahtuu ennen ja mitä jälkeen.
-
Jos lapsen kommunikaatiotaidot kehittyvät hitaasti, on hyvä ottaa käyttöön AAC-menetelmät. AAC-menetelmät ovat puhetta tukevaa, täydentävää ja korjaavaa kommunikaatiota kuten tukiviittomia, kuvia, eleitä, kosketusta ja kehonkieltä. Menetelmät tukevat lasta, joka opettele vasta varhaiskasvatuksessa käytettävää kieltä, lasta, jopa opettelee vasta puhumaan sekä lasta, jolla on kielellisen kommunikoinnin vaikeuksia. Lue lisää Kehitysvammaliiton sivuilta.
Lisää toimintavinkkejä
- Autismiliitto: Esteettömyysohjelma
- Kehitysvammaliitto: Kuvapankki
- Kehitysvammaliitto: Kuvatyökalu
- Kehitysvammaliitto: Puhetta tukeva ja korvaava kommunikointi eli AAC
- Kehitysvammaliitto: Päiväohjelma
- Mixed Finns ry: Opas antirasistisempaan koulutusjärjestelmään
- Rauhankasvatusinstituutti: Antirasismi nuorisotyössä -opas antaa välineitä rasi…
- Ruskeat tytöt: Kaikkien koulu - podcast-sarja valkonormatiivisuudesta ja keskil…
- Tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi: Myönteisen kohtaamisen harjoitus
- Tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi: Lelun ja leikkikaverin arpominen!
- Tasa-arvoinenvarhaiskasvatus.fi: Sosiogrammi
- Tikoteekki: LOVIT-vuorovaikutusmenetelmä
- Tikoteekki: Esteetön leikki
- Yhteiset lapsemme: Ole rohkea ja reilu -opas yhdenvertaisuuden käsittelemiseen …
- Vinkkejä, materiaaleja ja linkkejä katsomuskasvatuksen pedagogiseen kehittämise…
Sukupuolisensitiivisyys ei kiellä tyttöjen ja poikien olemassaoloa tai näiden sanojen käyttöä, vaan ohjaa aikuisia kiinnittämään huomiota puheeseensa: Milloin siinä esiintyy sukupuolittavia sanoja ja milloin ne ovat tarpeellisia? Usein sanavalinnoilla luodaan vaatimuksia ja oletuksia lapsista heidän sukupuolensa perusteella. Esimerkiksi lauseet “kyllä pojatkin voivat lakata kynsiä”, “tytöt tykkäävät prinsessaleikeistä” ja “käyttäydy kuin iso poika” opettavat lapsille, että sukupuolen perusteella lapsilta odotetaan tiettyjä asioita. Oletuksia tehdään lasten sukupuolista muun muassa vaatteiden värien tai hiusten pituuden perusteella. Esimerkiksi pöydän ääressä piirtäviä pitkähiuksisia lapsia saatetaan puhutella tytöiksi, vaikka mukana olisi myös poikia. Tasa-arvoiseen kasvatukseen kuuluu, että lapsia puhutellaan nimillä ja turhaa sukupuolittamista, joka vahvistaa syrjiviä sukupuolinormeja tai tekee oletuksia lapsen sukupuolesta, vältetään.
Tyttö- ja poika –sanat eivät ole kielletty, mutta niiden käyttöä tulee miettiä tarkkaan. Milloin lasten tytöttely ja pojittelu on tarpeellista? Entä erilaisten ominaisuuksien tai tekemisen liittäminen sukupuoleen? Ruotsalaisessa tutkimuksessa havaittiin, että kun opettajat kategorisoivat lapsia sukupuolen mukaan, sukupuolten rajat vahvistuvat. Sukupuolia korostamalla syntyy siis me-muut –jako, jolloin sekä lapset että aikuiset alkavat rajoittaa toimintaa sukupuolen perusteella. Eri sukupuolta olevilta lapsilta odotetaan eri asioita. Samalla varhaiskasvatuksen arkeen syntyy sukupuoleen perustuvia jakoja, jotka ohjaavat lasten toimintaa.
Samalla on hyvä muistaa, että tyttöjen ja poikien lisäksi on olemassa myös muita sukupuolia ja että kaikki tytöt ja pojat eivät ole cissukupuolisia. Sukupuolen moninaisuuden huomioiminen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tytöistä ja pojista ei saisi enää puhua.
Yksi usein tutkimuksissa ja tasa-arvohankkeissa esiin nouseva tasa-arvoon liittyvä havainto on, että sukupuoli vaikuttaa lasten saamaan huomioon. Pojat saavat runsaasti huomiota ja heille kasaantuu myös iso osa negatiivisesta huomiosta. Kokonaan huomiotta jäävät helposti hiljaiset lapset ja lapset, joiden osaamiseen luotetaan. Ruotsalaisessa tutkimuksessa jopa ¾ negatiivisesta huomiosta kasaantui pojille.
Jos lapsi poikkeaa ulkonäöltään esimerkiksi ihonväriltään, hän saattaa saada erilaista huomiota ulkonäöstään, kuten tummista kiharista hiuksista. Myös mustien ja ruskeiden lasten suomen/ruotsin kielen taitoa saatetaan kehua, vaikka kyseessä olisi hänen äidinkielensä. Lapsille saatetaan myös olettaa tietynlainen kulttuuri- tai katsomustausta, josta lapselta kysellään ja jonka mukaan lapsen käytöstä selitetään ja tulkitaan. Kyse on mikroaggressioista eli arjen vuorovaikutuksessa ilmenevistä - usein hyväntahotoisista - kysymyksistä, toteamuksista tai teoista, jotka kuitenkin tosiasiallisesti saattavat toiseuttaa, rodullistaa ja sukupuolittaa. Mikroaggressiot ja jatkuva stereotypiauhka saattavat aiheuttaa masennusta, ulkopuolisuuden tunnetta, ahdistusta, stressiä, fyysisiä oireita, itsesyytöksiä ja huonommuuden tunnetta.
Sukupuoli vaikuttaa tutkitusti myös lasten saamiin kehuihin. Tyttöjä kehutaan runsaasti ulkonäöstä ja muiden auttamisesta, kun taas pojat saavat kehuja enemmän persoonaan ja toimintaan liittyen. Kehut ohjaavat lapsen toimintaa ja viestittävät lapselle, missä hän on hyvä ja missä asioissa häntä arvostetaan. Jos huomio ja kehut liittyvät usein esimerkiksi ulkonäköön, kuten hienoon mekkoon tai uuteen kampaukseen, lapsi oppii, että häntä arvostetaan nimenomaan ulkonäön vuoksi. Tai jos aina kehutaan uusia vaatteita, saavatko lapset, joilla ei ole ikinä uusia, ehjiä tai puhtaita vaatteita ikinä kehuja vaatteistaan? Liittyvätkö kehut aina ulkonäköön tai suorituksiin? Huomion jakautumisen ja laadun lisäksi on tärkeä kiinnittää huomiota myös huomion sisältöön. Kaikki lapset ansaitsevat kehuja monipuolisesti eri asioista.
Lapset tulee kohdata myönteisesti ja kannustaa heitä positiivisen kautta. Toki myös suoria kieltoja tarvitaan varhaiskasvatuksen arjessa, mutta on hyvä kiinnittää huomiota siihen, ettei negatiivinen huomio ja kiellot kasaannu tietyille lapsille. Samalla on hyvä kiinnittää huomio siihen, kuka jää kokonaan ilman huomiota tai saa huomiota vain hyvin vähän päivän aikana. Varhaiskasvatuksessa tukea saavat lapset tarvitsevat syystä enemmän huomiota, mutta on hyvä miettiä keinoja, joilla huomioida myös hiljaisia lapsia ja lapsia, joiden kykyyn pärjätä itse luotetaan.
Sukupuoli voi vaikuttaa siihen, miten lapsia haastetaan kielellisesti. Ruotsalaisessa tutkimuksessa tarkasteltiin useita arjen tilanteita päiväkodissa. Tytöt saivat varhaiskasvatuksen ammattilaisilta 78 % avoimista kysymyksistä ja pojat taas 69 % suljetuista kysymyksistä. Avoin kysymys vaatii lapselta vastaamista kokonaisella lauseella (“missä haluat, että autan sinua?”), kun taas suljettuun kysymykseen (“autanko sulkemaan vetoketjun?”) voi vastata vain yhdellä, ehkäpä aikuisen jo ennalta tietämällä sanalla. Avoimilla kysymyksillä haastetaan lasta käyttämään kieltä ja kommunikoidaan lapsen kanssa, kun taas suljettu kysymys ei vaadi lasta muodostamaan lauseita tai kutsu käymään aikuisen kanssa keskustelua. Lapset kehittyvät kielellisesti eri aikaan, mutta tutkimuksen perusteella nimenomaan sukupuoli vaikutti siihen, millaiseen vuorovaikutukseen henkilöstö lapsia haastoi. Tarkastele, miten puhut lapsille: vaikuttaako esimerkiksi sukupuoli käyttämiisi äänenpainoihin, kysymyksiin ja lisäkysymyksiin sekä non-verbaaliin vuorovaikutukseen? Ketkä saavat puheenvuoron pyytämättä? Haastatko lasten ajattelua, jos lapsen puheessa kuuluu ahtaita stereotypioita ja syrjiviä normeja?
Kaikkien lasten tulee voida tutustua monipuolisesti erilaisiin leikkeihin ja toimintoihin. Vaikka ajatellaan, että lapset ovat vapaita valitsemaan, monet pienet vihjeet lapsen ympäristössä ja aikuisten käytöksessä sekä kotona että varhaiskasvatuksessa ohjaavat lapsia sukupuolen perusteella stereotyyppiseen toimintaan. On tärkeää havainnoida varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä sekä henkilöstön toimintatapoja ja pohtia, millaisia esteitä lapsella saattaa olla osallistua monipuoliseen toimintaan. On myös tärkeä pitää huoli siitä, että sukupuolen perusteella mikään toiminta ei rajaudu lapselle mahdottomaksi. Näin lapsi saa valita omat kiinnostuksenkohteensa vapaasti, ilman, että ne on määritelty valmiiksi lapsen sukupuolen perusteella.
Jo neljävuotiailla lapsilla on huomattu sukupuoleen ja ihonväriin perustuvia ennakkoluuloja. Tutkimuksessa tarkasteltiin sekä sukupuolta että ihonväriä ja huomattiin, että kaikki lapset suhtautuivat vähemmän positiivisesti mustiin poikiin verrattuna mustiin ja valkoisiin tyttöihin sekä valkoisiin poikiin. Kaikki lapset suosivat valkoisia lapsia. Tulokset osoittavat, että aikuisten pitää osata purkaa ennakkoluuloja jo pienten lasten kanssa ja antaa lapsille työkaluja tunnistaa ja kamppailla syrjintää vastaan. Samalla tulokset kertovat siitä, että lasten ennakkoluuloihin vaikuttavat valta sekä sosiaalinen- ja enemmistöstatus jo pienestä pitäen. Miten ne vaikuttavat ystävyyssuhteiden solmimiseen? Miten henkilöstö voi kannustaa lapsia leikkimään ennakkoluulottomasti?
Sukupuoli vaikuttaa lasten liikkumiseen. Suomessa huomattiin, että 4-6-vuotiaista lapsista pojat olivat aktiivisempia kuin tytöt. Eroja näkyi myös muun muassa tasapainossa, jossa tytöt olivat poikia parempia, sekä välineiden käsittelyssä, jossa pojat onnistuivat tyttöjä paremmin. Pojat myös kokivat tyttöjä useammin liikkuvansa paljon. Tytöt saivat yli minuutin vähemmän rasittavaa liikuntaa päiväkotituntia kohden. Vuorokaudessa se on noin 10 minuuttia ja koko viikon aikana lähes tunnin vähemmän kuin pojat. Tytöillä oli vähemmän reippaasta rasittavaan liikkumista kuin pojilla kaikissa tutkituissa konteksteissa.
Ruotsalaisessa tutkimuksessa huomattiin, että videoiduissa eteishetkissä, joissa lapset pukeutuvat lähteäkseen ulkoilemaan, poikia autettiin pyytämättä pukemisessa 52 kertaa ja tyttöjä kolmesti. Tytöt joutuivat pyytämään apua pukemiseen enemmän kuin pojat, joita autettiin runsaasti pyytämättä. Eteistilanteissa näkyi vahvasti henkilöstön (tiedostamaton) oletus siitä, että tytöt pystyvät huolehtimaan itsestään ja pojat tarvitsevat apua jo ennen kuin osaavat pyytää sitä. Jos huomiota ei kiinnitetä tiedostamattomiin sukupuolistereotypioihin, avustamistilanteissa saatetaan toimia niiden ohjaamana ja tukea lasten omatoimisuutta ja taitojen kehittymistä epätasa-arvoisesti.
Toisessa ruotsalaisessa tutkimuksessa huomattiin, että kaikkia lapsia käytettiin aikuisten apulaisina, mutta tyttöjen avustavat tehtävät saattoivat liittyä myös ryhmän poikiin ja tyttöjä käytettiin rauhoittamaan äänekkäitä poikia istumajärjestyksen avulla. Tyttöjen rooli rauhoittajina vahvistaa sukupuolinormeja, joiden mukaan tytöt ovat hiljaisia, kilttejä ja myötämielisiä – ja pojat tämän vastakohtia. Tyttöjen rauhoittajina käyttäminen luo lasten käyttäytymiselle erilaisia odotuksia sukupuolen perusteella ja vie vastuun tilanteiden rauhoittamisesta pois henkilöstöltä. Tutkimuksessa haastatellut työntekijät eivät olleet ajatelleet vastuuttavansa tyttöjä poikien rauhoittamisesta. Se paljastaa samalla sen, että tieto siitä, edistämmekö toiminnassamme tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, vaatii tietoisesti arjen työn ääreen pysähtymistä ja toiminnan havainnointia.
Monikulttuurisuuskasvatuksen kautta pyritään lisäämään moninaisuutta ja yhdenvertaisuutta. Toisinaan monikulttuurisuuskasvatus saattaa kuitenkin päinvastoin lisätä eriarvoisuutta, mikäli ei tarkastella, millaisille arvoille ja tavoitteille kasvatus perustuu.
Monikulttuurisuuskasvatuksen perustana saattaa olla ajatus siitä, että maahanmuuttaneet ja muut henkilöt, jotka eivät mahdu valkoisuusnormiin, tulee opettaa maan tavoille ja länsimaiseen kulttuuriin. Kulttuuriset erot saatetaan nähdä pysyvinä ja maahanmuuttaneiden elämään liittyvät seikat vieraina ja eksoottisina. Tällainen tapa voi toiseuttaa ja rodullistaa valkonormatiivisuudesta poikkeavia henkilöitä ja ylläpitää jakoa ”meihin ja heihin”. Tällä tavalla ajateltuna, monikulttuurisuus koskettaa vain niitä tiloja ja paikkoja, joissa tunnistetaan olevan valkonormatiivisuudesta poikkeavia ihmisiä, kuten maahanmuuttaneita.
Toisaalta monikulttuurisuus voidaan nähdä rikkautena, jota halutaan vaalia ja uusiin kulttuureihin ja tapoihin tutustua. Tällöin kasvatuksessa ei kuitenkaan aina huomioida vaikeina koettuja asioita, kuten eriarvoisuutta tuottavia valtarakenteita tai valkonormatiivisuutta, jotka estävät tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista. Kasvatuksen näkökulmia saattavat olla valitsemassa etuoikeutetut ja normiin kuuluvat henkilöt, jotka määrittelevät, millainen moninaisuus on sallittua ja hyväksyttyä. Tällainen kasvatus mahdollistaa mukavuusalueella pysymisen ja voi vaikeuttaa rasismin kokemuksien esiin tuomista ja niistä puhumista.
Jotta monikulttuurisuuskasvatus tosiasiallisesti edistäisi tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta, siinä tulee tunnistaa ja purkaa eriarvoisuutta tuottavia valtarakenteita, normeja ja etuoikeuksia sekä pureutua toiseuttamisen ja rodullistamisen prosesseihin. Kasvatuksessa pystytään purkamaan vastakkainasettelua ”meidän” ja ”heidän” välillä, kun kulttuuri nähdään dynaamisena ja muuttuvana eikä sitä liitetä vain tiettyjen ihmisten ominaisuudeksi, vaan kaikkien nähdään olevan osallisia eri kulttuureista. Näin nähtynä monikulttuurisuuskasvatus koskettaa kaikkia, eikä vain tiettyjä ihmisiä.
Varhaiskasvatuksessa on tärkeää tarkastella kriittisesti myös hyvää tarkoittavia tekoja ja toimintatapoja; kenen näkökulmasta niitä tehdään ja ketä varten ja millaisille arvoille ne perustuvat?
Mikäli varhaiskasvatuksessa kaikkien lasten ajatellaan olevan automaattisesti tasavertaisia, eikä huomioida esimerkiksi ihonvärin, nimen tai uskonnon tuottamaa eriarvoisuutta, ei pystytä tunnistamaan niiden vaikutuksesta syntyviä hierarkioita ja eriarvoisuutta. Lapset omaksuvat rasismiin liittyvää tietoa tarkkailemalla aikuisten toimintaa: Mistä aikuiset puhuvat ja mistä he eivät puhu, mutta ilmaisevat sanomaa kehollaan tai muilla reaktioillaan? Jos aikuiset eivät puhu rasismista, se ei tarkoita sitä, etteikö lapsi saisi tai ymmärtäisi rasismia käsittelevää tietoa ympäristöstään. Siksi on tärkeää, että lapsille puhutaan ihonväreistä ja rasismista, jotta heille tarjoutuu mahdollisuus käsitellä ja oppia asiasta turvallisessa ympäristössä.
Valkonormatiivisuus saattaa suojata jo alle kouluikäisiä lapsia. Jos lapsi ei mahdu valkoisuusnormiin, lapsen toimintaa ja tekoja saatetaan selittää hänen kulttuuritaustallaan tai uskonnollaan, vaikka toisten lasten kohdalla samanlaista toimintaa selitettäisiin lapsen yksilöllisillä ominaisuuksilla. Tällainen ajattelu saattaa perustua kapeaan käsitykseen suomalaisuudesta ja siitä, millaisia ominaisuuksia pidetään tavoiteltavina ja hyväksyttävinä. Tällöin lasten, jotka eivät mahdu tähän suomalaisuuden määritelmään, voi olla vaikeampaa osallistua ja kokea osallisuutta varhaiskasvatuksessa kuin niillä, jotka täyttävät nämä ominaisuudet. Siksi on tärkeää kohdata jokainen lapsi ja perhe yksilöinä sen sijaan, että heistä oletetaan jotakin eri kulttuureista saatavan yleistiedon kautta.
Antirasismin omaksuminen työotteeksi vaatii laajaa ja syvällistä ymmärrystä rasismin ilmenemisestä, ja siksi antirasismi tulisi huomioida varhaiskasvatuksen arjen kaikissa toimissa eikä vain esimerkiksi teemaviikkoina tai silloin, kun rasismia koskettava aiheet nousevat esiin arjessa. Antirasismilla pyritään aktiiviseen toimintaan ja ennalta ehkäisyyn, ja siksi pelkkä ei rasismille ei riitä, vaan henkilöstön tulee osata tunnistaa valtaa ja etuoikeuksia sekä niiden luomia rakenteita, ja etsittävä keinoja, joilla nämä rakenteet voidaan purkaa. Tällaisen osaamisen kehittäminen vaatii pitkäjänteistä yhteistä työtä henkilöstön kesken.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2022) mukaan henkilöstön tulee pohtia, miten esimerkiksi kieleen, etnisyyteen, katsomukseen, vammaisuuteen, sukupuoleen ja sen moninaisuuteen liittyvät asenteet näkyvät puheissa, eleissä, teoissa ja toimintatavoissa. Vuorovaikutuksen ja kielenkäytön mallit sekä tavat toimia stereotyyppisten oletusten mukaisesti välittyvät lapsille. On tärkeää tunnistaa lasten keskinäisten kohtaamisten eriarvoistavia piirteitä sekä puuttuu niihin hienotunteisesti ja johdonmukaisesti. Myönteisellä ja kannustavalla vuorovaikutuksella tuetaan lapsen oman identiteetin ja itsetunnon kehitystä.
Varhaiskasvatuksen tulee olla sukupuolisensitiivistä ja henkilöstön tulee rohkaista lapsia tekemään valintoja riippumatta sukupuolesta, syntyperästä, kulttuuritaustasta tai muihin ominaisuuksiin sidotuista stereotyyppisistä rooleista ja ennakko-odotuksista. Henkilöstön tehtävä on turvata leikin edellytykset inklusiivisten periaatteiden mukaisesti, ohjata leikkiä sopivalla tavalla ja huolehtia siitä, että jokaisella lapsella on mahdollisuus olla osallisena yhteisissä leikeissä omien taitojensa ja valmiuksiensa mukaisesti. Lasten leikin kehittymistä tuetaan ja sitä ohjataan joko leikin ulkopuolelta tai olemalla itse mukana leikissä toteutetaan suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti. Henkilöstön fyysinen ja psyykkinen läsnäolo tukee lasten välistä vuorovaikutusta ja ehkäisee ristiriitatilanteiden syntymistä.
Varhaiskasvatuksessa henkilöstön tulee havainnoida ja dokumentoida lasten leikkiä. Leikin havainnointi lisää ymmärrystä lasten ajattelusta ja kiinnostuksen kohteista sekä heidän tunteistaan ja kokemuksistaan. Havaintoja käytetään leikin ja muun toiminnan suunnittelussa ja ohjaamisessa. Henkilöstöltä edellytetään herkkyyttä ja ammattitaitoa sekä sukupuolisensitiivisyyttä havaita lasten leikkialoitteita ja vastata niihin sopivalla tavalla.
- Alemanji, Aminkeng Atabong 2016: Is there such a thing…? : A study of antiracism education in Finland. Väitöskirja, Opettajankoulutuslaitos, Käyttäytymistieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto.
- Armila, Päivi 2020: Antirasismin perusteet. DigiCampus, verkkoaineisto.
- Eerola-Pennanen, Paula 2013: Yksilönä vaan ei yksin: Lapset minuuden muodostajina päiväkodissa. Väitöskirja. Jyväskylän yliopisto.
- Eidevald, Christian 2009: Det finns inga tjejbestämmare – Att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. Dissertation No 4. Jönköping University.
- Hummelstedt, Ida 2022: Acknowledging diversity but reproducing the Other: A critical analysis of Finnish multicultural education. Väitöskirja. Helsingin yliopisto.
- Kehitysvammaliitto: Päiväohjelma
- Luukkonen, Veera 2021: Antirasistinen pedagogiikka Helsingin varhaiskasvatuksessa, esiopetuksessa ja perusopetuksessa Metropolia Ammattikorkeakoulu Sosiaalialan YAMK Sosiaaliala, Opinnäytetyö
- Määttä, Suvi, Lehto, Reetta, Sajaniemi, Nina, Erkkola, Maijaliisa & Roos, Eva 2017: Sukupuolen ja äidin koulutustaustan yhteydet 3–6-vuotiaiden lasten objektiivisesti mitattuun liikkumiseen. Liikunta & Tiede 54 (6).
- Odenbring, Ylva 2010: Kramar, kategoriseringar och hjälpfröknar. Doctoral thesis. University of Gothenburg
- Odenbring, Ylva 2014: Gender, Order and Discipline in Early Childhood Education. International Journal of Early Childhood 46 (3)
- Perszyk, Danielle R., Lei, Ryan F., Bodenhausen, Galen V., Richeson, Jennifer A. & Waxman, Sandra R. 2019: Bias at the intersection of race and gender: Evidence from preschool-aged children. Developmental Science 22 (3).
- Sääkslahti, Arja, Mehtälä, Anette & Tammelin, Tuija (toim.) 2021: Piilo – Pienten lasten liikunnan ilon, fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen seuranta. Kehittämisvaiheen 2019–2021 tulosraportti. Liikunnan ja kansansterveyden julkaisuja 398. Likes
- Teräs, Tiina 2010: Tasa-arvoinen varhaiskasvatus? Tapaustutkimus sukupuolesta ja tasa-arvosta päiväkodin arjessa. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto.
- Väänänen, Saara 2014: Kuvien kanssa päivähoidossa. Opaskirjanen lapsille ja aikuisille. Opinnäytetyö, Karelia ammattikorkeakoulu.