”Draamassa opitaan erilaisia teatterillisia taitoja, kuten toimimaan roolissa, käyttämään draaman työtapoja tarkoituksenmukaisesti ja vaikka improvisoimaan. Se tukee koulun tunnekasvatustehtävää. Draama on ihmisenä kasvamisen oppiaine.”
Monilukutaidon näkökulmasta draamalliset menetelmät tukevat laaja-alaisesti tekstien tulkintaa ja tuottamista sekä antavat tilaa monenlaisille ratkaisuille, ilmaisutavoille ja tulkinnoille. Draama tuo yhteisöllisyyttä ja elämyksellisyyttä oppimiseen. Sen keinoin voi käsitellä nähtyä, luettua tai koettua.
Draamakasvatuksen avulla voidaan vahvistaa itseilmaisua ja luovuutta, avata uusia näkökulmia tuttuihin asioihin, asettua toisen asemaan ja tutustua käsiteltävään asiaan esimerkiksi roolityöskentelyllä. Roolin voi ottaa avuksi myös tekstin tuottamisessa, ja jopa tulkintaa voi kokeilla toisien silmälasien läpi. Parhaimmillaan draama antaa vahvoja tunnekokemuksia asioista, joihin oppijoilla ei välttämättä muuten olisi kosketuspintaa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet edellyttävät draaman käyttöä työtapana, erityisesti äidinkielen ja kirjallisuuden oppiaineessa sekä osana laaja-alaisen osaamisen tavoitteistoa. Varhaiskasvatussuunnitelman ja esiopetuksen opetussuunnitelman perusteissa draama liittyy erityisesti ilmaisun monet muodot -oppimisen alueeseen. Leikki on varhaiskasvatuksen keskeinen työtapa, jota rikastutetaan draaman ja improvisaation keinoin.
Myös toisella asteella draama tukee laaja-alaisen osaamisen kehittämistä yli oppiainerajojen. Tunne- ja empatiataidot, yhdessä oppimisen taidot, monitieteinen ja luova osaaminen, moninaisuuden ymmärtäminen sekä identiteetin rakentaminen ovat osaamisalueita, joihin draamakasvatus linkittyy lukion opetussuunnitelman perusteissa.
Yliopistonlehtori Tapio Toivasen ohjaamassa kaksiosaisessa Draamakasvatus–videosarjassa tutustutaan draamaan luku- ja kirjoitustaitojen oppimisen osana. Videoilla kuvatut harjoitukset sopivat sovellettuina kaikenikäisille oppijoille.
Ensimmäisellä videolla Draamakasvatus 1: Mitä on draama? kerrotaan draaman peruskäsitteistä ja annetaan esimerkkejä siitä, mihin draamalliset menetelmät soveltuvat opetuksessa. Video käsittelee esittävän teatterin, forum-teatterin ja osallistavan teatterin yhtäläisyyksiä ja eroja sekä antaa esimerkkejä draaman käytöstä osana opetusta.
Toisella videolla Draamakasvatus 2: Draamatoimintaa äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksessa annetaan esimerkkejä yksittäisten draamatyötapojen hyödyntämisestä, esitellään prosessidraamaa työtapana ja tutustutaan siihen, miten draamatunnin voi suunnitella.