LUKILOKI – Oivalluksia luku- ja kirjoitustaitojen opettamiseen ja tukemiseen
Kuinka kannustaa lapsia ja nuoria lukemaan? Kuinka tukea varhaisia oppimisvalmiuksia? Miten ohjata luku-ja kirjoitustaitoja eri oppiaineissa? Miten tukea osallisuutta ja monikielisyyttä? Entä jos lukeminen tai kirjoittaminen ei suju?
Sivuston materiaalit pohjautuvat tutkimustietoon ja siihen perustuviin käytännön sovelluksiin. Ne tukevat opetushenkilöstön osaamista eri kasvatus-ja koulutusasteilla ja eri oppiaineissa. Sivustolla perehdytään monilukutaidon ohjaamiseen sekä oppijoiden yksilöllisten tarpeiden huomioimiseen.
Innostavia hetkiä opetuksen kehittämisen parissa!
Kohti monilukutaitoa

Monilukutaito ja kielitietoisuus
Miten tukea monilukutaitoiseksi kasvua, monikielisyyttä ja oppijoiden osallisuutta?

Tulkinnan ja tuottamisen taitoja digiajassa
Miten nettilukutaitoja voi ohjata? Millä tavoin tekstien monimuotoistuminen vaikuttaa kirjoittamiseen?

Sanataide ja kirjallisuus – ilmaisun voimaa
Miten innostaa oppijaa lukemaan ja kirjoittamaan? Millaista on elämyksellinen lukeminen ja yhteisöllinen kirjoittaminen?

Draama ja elokuva – kokijasta tekijäksi
Millä tavoin draamakasvatus tukee laaja-alaista osaamista? Miten tekstejä voi tarkastella elokuvakasvatuksen keinoin?

Ohjelmointi osana tarinankerrontaa
Miten ohjelmointi voi innostaa oppimaan luku-ja kirjoitustaitoja? Mikä on haarautuva tarina?
Yksilölliset kehityspolut ja oppimisen tuki

Luku-ja kirjoitustaitojen kehityksen vaiheet
Miten luku-ja kirjoitustaito rakentuvat? Millaisia kielellisiä taitoja ne edellyttävät?

Lukivaikeuksien riskitekijät
Millä tavalla lukivaikeuksien varhaiset riskitekijät ovat yhteydessä taitojen oppimiseen? Kuinka kehitystä voi tukea?

Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet
Millaisia lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet voivat olla? Miten oppimista voidaan tukea?

Lukivaikeuksien arviointi ja tuen suunnittelu
Mihin ja miksi arviointia tarvitaan? Mitä tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa tulisi ottaa huomioon?

Lukivaikeudet, esteettömyys ja osallisuus
Millaiset keinot ja tekijät auttavat selviytymään opinnoissa ja elämässä lukivaikeuksista huolimatta?
Sivuston tekijät
Opetushallituksesta mukana on ollut opetusneuvos Minna Harmanen. Sivuston kuvittaja on Terese Bast.
LUKILOKI-koulutuksen on rahoittanut Opetushallitus ja järjestänyt Jyväskylän yliopisto yhteistyössä Niilo Mäki Instituutin kanssa.